فراسوی اخبار

هاشمی جای قالیباف به هیأت دولت می رود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

th 1254896

رسانه‌های اصلاح طلب از نجابت دیرینه برخوردارند!

روزنامه آرمان امروز نوشت: جریان رسانه‌ای اصلاح‌طلب که از نجابت دیرینه و بلوغ متناسب با منافع ملی برخوردار است، همانند گذشته بدون توجه به اینکه چه کسی بر مسند مذاکره است به تامین منافع ملی می‌اندیشد و بر همین اساس حرکت می‌کند اما رسانه‌های رقیب که تیم مذاکره‌کننده و اقدامات آنها را در راستای اقدامات یک رقیب ارزیابی می‌کنند به نحو دیگری فعال هستند لذا توصیه می‌شود که از اینگونه هیجان‌زدگی‌ها و مصادره جناحی مسائل مهم کشور از جمله پرونده هسته‌ای خودداری کنند.

وقتی بی‌بی‌سی انگلیس محرم است!

وزیر امور خارجه در صفحه فیس‌بوک که فعالیت در آن به لحاظ قانونی جرم است، می‌گوید امیدوارم در داخل همسویی با اسرائیل نباشد. آیا معنای اعتدال دولت یعنی اینکه مخالف و منتقد ما صهیونیست است؟روزنامه وطن امروز با طرح این پرسش به نقد رفتار رسانه‌ای دکتر ظریف، از شکستن حریم قانون درباره فیس‌بوک تا عدم مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در ژنو و ترجیح شبکه بی‌بی‌سی پرداخت. این روزنامه با بیان اینکه طبق قانون شبکه فیس‌بوک به خاطر نقش‌آفرینی در حوزه‌های جاسوسی و عملیات روانی دشمن فیلتر شده، ابتدا روشن می‌کند:صفحه فیس‌بوک دکتر ظریف به زبان فارسی به روزرسانی و اداره می‌شود؛ اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان این صفحه ایرانی هستند؛ بیشترین بازخورد اتفاقات این صفحه در داخل کشور است؛ مخاطب این صفحه به وضوح ایرانیان هستند نه ملت‌های جهان؛ تاکنون در چند نوبت وزیر امور خارجه خبر از هک صفحه فیس‌بوک‌شان داده‌اند.

این روزنامه سپس می‌پرسد: اگر هدف دولت از مستثنا کردن صفحه وزیر امور خارجه در یک شبکه اجتماعی (با اهداف جاسوسی ثابت شده) «دیپلماسی عمومی» در زمین حریف است چرا اکثر خبرسازی‌ها با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب ایرانی صورت گرفته است؟ زبان فارسی صفحه،‌ خوانندگان ایرانی و مخاطب قرار دادن ایرانیان در داخل کشور در اغلب قریب به اتفاق پست‌ها از چه رو است؟

یارانه کالا جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

همزمان با نزدیک شدن موعد بودجه نویسی برای سال ۹۳، مباحث درباره سرنوشت یارانه نقدی هم شروع شده است. در این راستا برخی نمایندگان خبر داده‌اند که ایده‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه یارانه کالایی جایگزین یارانه نقدی شود. طبق این خبرها که البته هنوز در‌حد ایده است، یارانه نقدی پولدارها در سال ۹۳ حذف می‌شود و یارانه برخی طبقات نسبتا برخوردار هم در قالب یارانه کالایی پرداخت می‌شود و نهایتا طبقات ضعیف جامعه همچنان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، گروهی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگوهایی جداگانه با تهران امروز یا سایر رسانه‌ها خواستار شجاعت دولت و مجلس در اصلاح نواقص قانون هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند. مهم‌ترین نکته هم به نحوه پرداخت یارانه نقدی بر می‌گردد که دولت روحانی به‌رغم تمایل اولیه‌اش برای تغییر در پرداخت یارانه نقدی و حذف سه دهک پولدارتر اما در نهایت ترجیح داد شیوه فعلی را تا پایان سال حفظ کند. با این حال فشارهایی که پرداخت یارانه نقدی بر خزانه دولت وارد می‌کند، باعث شده تا هم دولت و هم مجلس به فکر ایده‌هایی جدید باشند.

کنایه کیهان به اظهارات کرباسچی

گفت: کرباسچی در مصاحبه مفصل با یکی از نشریات زنجیره‌ای گفته است «هر لحظه باید به یاد داشته باشیم که روحانی در این انتخابات گزینه کیهان نبوده است.»
گفتم: آقای کرباسچی هم باید هر لحظه به خاطر داشته باشد که آراء نامزد مورد حمایت ایشان در انتخابات ۸۸ چند‌صدهزارتا کمتر از آراء باطله بود.

موافقت روحانی با لغو برخی مصوبات استانی دولت دهم

خراسان نوشت: علی رغم آنکه هیئت دولت دهم در سفر آذرماه سال ۸۹ خود به استان مازندران، پیشنهادهای مختلفی را تصویب و آن را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده بود بر اساس پیشنهاد روزهای اخیر وزیران عضو کمیسیون لوایح که مورد موافقت رییس جمهور نیز قرار گرفته است، برخی بندهای مصوبه مذکور دولت دهم به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی لغو خواهد شد.

۱۰۰روز اقتصاد روحانی 

وطن امروز نوشت: حسن روحانی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در روزهای هیجان‌انگیز تبلیغات انتخابات از برنامه‌های متنوع ۱۰۰ روزه‌ در اقتصاد و حوزه‌های دیگر خبر داد. روحانی این سخنان را بعد از آن عنوان کرد که ولایتی در گفت‌وگوی تلویزیونی از برنامه ۱۰۰ روزه اقتصادی سخن گفته بود و شرایط تبلیغات به‌گونه‌ای پیش رفت که تیم تبلیغاتی وی موضوع برنامه‌های کوتاه‌مدت ۱۰۰ روزه را در دستور کار روحانی قرار داد. پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور شدن روحانی موضوع ۱۰۰ روز فراموش نشد و به صورت یک مطالبه در آمد. به همین علت روحانی بارها روی برنامه ۱۰۰ روزه خود تاکید کرد تا اینکه این ۱۰۰ روز نیز به پایان رسید.

نیاز کارگزاران به تغییرات اساسی

تهران امروز نوشت: مرتضی سجادیان عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر اهمیت نقش احزاب در جامعه گفت: هرحزب باید پویا و فعال باشد تا بتواند مخاطبان خود را حفظ کند. حزبی که مخاطب نداشته باشد،حزب نیست. وی با تاکید بر اینکه حزب کارگزاران نیازمند تغییرات اساسی است، اظهار داشت: این تغییرات باید در ساختار و شورای مرکزی صورت بگیرد. اگر این تغییرات انجام شود، حزب فعال‌تر و مقبول عامه قرار می‌گیرد.این تغییرات می‌تواند در اعضا یا شورای مرکزی یا ساختارهای کلی حزب باشد.

 اعتراف تکان‌دهنده دیکتاتور سابق مصر

بر اساس گزارش کیهان، حسنی مبارک اخیرا گفته است ایالات متحده آمریکا به‌راحتی دوستانش را می‌فروشد و این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات»، چاپ لندن از برخی اظهارات و موضع‌گیری‌های منتشر نشده «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، «زیباری» روز جمعه به این روزنامه گفت: حسنی مبارک دائم از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا گله کرده و نسبت به توطئه این کشور به اطرافیان خود هشدار می‌داد. به گفته وزیر خارجه عراق، مبارک می‌گفت آمریکایی‌ها نه دین دارند و نه خدا را می‌شناسند، آنها به هیچ کس رحم نمی‌کنند و به راحتی دوستان نزدیک خود را می‌فروشند.

مبارک می‌گفت که آمریکا نه دوست می‌شناسد و نه دشمن.

افشای جاسوسی آمریکا از دوستان خود در اروپا و شنود مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نشان داد واشنگتن دوست و دشمن نمی‌شناسد.خبر دیگر اینکه، خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری «پانوراما» نوشت، اطلاعات افشا شده از سوی سیا نشان می‌دهد، «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی به اخوان‌المسلمین مصر کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کرده است.

جعبه‌سیاه کرسنت زنده است

روزنامه وطن امروز نوشت: قرارداد کرسنت و رخدادهای عجیبی که در متن و حاشیه آن می‌گذرد، موضوعی است که قاعدتا باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. با این حال سانسور بی‌سابقه این موضوع در بخش وسیعی از جامعه رسانه‌ای کشور باعث شده آنگونه که باید واقعیات موجود در پرونده قرارداد کرسنت در اختیار افکار عمومی قرار نگیرد. «وطن امروز» در نخستین شماره از دور جدید انتشار خود درباره ناپدید شدن عباس یزدان‌پناه معروف به جعبه سیاه کرسنت و اظهارنظر آتنا یزدی، همسر یزدان‌پناه مبنی بر زنده بودن همسرش گزارشی را منتشر کرد. در ادامه پیگیری این پرونده، موضوع به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شد و نمایندگان این کمیسیون با حساسیت ویژه به بررسی برخی جوانب آن پرداختند. کمیسیون انرژی با تشکیل جلساتی و دعوت از مقامات دولتی و افراد مطلع یا دخیل در موضوع، اطلاعات قابل تاملی به دست آورده‌ است. اطلاعاتی که بدون شک می‌تواند این پرونده را به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مالی طی دهه‌های اخیر تبدیل کند.

عذرخواهی آرمان از مدیر عامل سابق بانک ملی 

آرمان امروز نوشت: در پی درج خبر مربوط به انتصابات مدیر عامل سابق بانک ملی ایران در روز ۱۲آبان در صفحات اول و دهم روزنامه و انتشار جوابیه مشارالیه در روز ۱۳آبان در همان صفحات و با توجه به بررسی و پیگیری‌های به‌عمل آمده مشخص شده اخبار واصله موثق نبوده و بدینوسیله روزنامه آرمان از انتشار خبر مذکور و مطالب نسبت داده شده به ایشان از مدیر عامل سابق بانک ملی ایران عذرخواهی می نماید.

ارزانی و گرانی در ۱۰۰ روز اول دولت روحانی 

روزنامه تهران امروز نوشت:  با گذشت حدود یکصد روز از فعالیت دولت روحانی، بسیاری منتظرند تا او گزارش صد روز نخست دولتش را ارائه کند. حوزه اقتصاد یکی از مهمترین بخشهای وعدههای انتخاباتی و برنامههای حسن روحانی در هنگام آغاز به کار کابینه تدبیر و امید بود و بهبود معیشت مردم در صدر آنها قرار داشت. اما مرور قیمت کالاهایاساسی در این مدت نشان میدهد که اگرچه آهنگ تورم تا حدی کند شده است اما با این حال بسیاری از کالاهای اساسی افزایش قیمت داشتهاند. البته دولت تاکید دارد کند شدن آهنگ رشد تورم نشان از روزهای بهتری در وضعیت معیشت مردم دارد.

در همین حال حسن روحانی در دیگر برنامههای اقتصادی که قرار بود در یکصد روز ابتدایی دولتش انجام دهد، کم و بیش موفق نشان میدهد. تثبیت نرخ ارز یکی از مهمترین برنامههای اقتصادی دولت شمرده میشد. سقوط قیمت دلار از ۳۶۰۰ تومان در اواخر مردادماه به حدود ۳هزار تومان در صد روز گذشته نشان میدهد که دولت در تثبیت این متغیر مهم موفق بوده است. هر چند دلار در روزهای ابتدایی دولت روندی کاملا نزولی داشت، اما تعیین ۳هزار تومان به عنوان کف قیمتی دلار توسط رئیس کل بانک مرکزی باعث شد تا ترمز کاهش قیمت ارزهای خارجی کشیده شود. با این حال ثبات قیمت ارزهای خارجی زمینه موفقیت را برای تولیدکنندگان و دیگر تصمیمگیران حوزه اقتصاد فراهم خواهد کرد.

هاشمی به جای قالیباف به هیأت دولت می رود؟

با وجود انتقادات گسترده‌ای که به دولت احمدی‌نژاد مبنی بر عدم دعوت از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به جلسات هیات دولت مطرح می‌شد، در دولت حسن روحانی نیز برای حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت دعوتی به عمل نیامده است.

 اسحاق جهانگیری, رستم قاسمی,مجلس خبرگان,ساختمان لادن, فیسبوک,شبکه اجتماعی,قضات کهریزک

مشرق ، برخی اعضای کابینه معتقدند ضرورتی برای شرکت شهردار تهران در جلسات هیات دولت نیست و فقط در مواقعی که قرار است تصمیم مهمی برای کلانشهر تهران اتخاذ شود باید از او برای شرکت در جلسات دعوت شود. به ادعای این سایت، برخی نزدیکان روحانی پیشنهاد داده اند به جای قالیباف از استاندار تهران برای حضور در جلسات کابینه دعوت به عمل آید.

رستم قاسمی مشاور وزیر نفت شد

اسحاق جهانگیری با صدور حکمی، رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم را به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.

به گزارش سایت دولت، در حکم معاون اول رئیس جمهور خطاب به قاسمی آمده است: با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق لازم است با بهره گیری از مجموعه توانمندی های دو کشور، در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط با همکاری بخش های دولتی و خصوصی اقدام کرد و با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، منشأ تحولات و خدمات بیشتری باشید.

گام های اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان

اگر چه هنوز تا انتخابات بعدی که به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اختصاص دارد، مدت زیادی باقی مانده، اما برخی رسانه های اصولگرا از فعالیت های اصلاح طلبان برای این دو انتخابات خبر می دهند. در همین راستا سایت مشرق نوشته است که تشکل های روحانی و حوزوی وابسته به جریان اصلاحات، طی جلسات متمادی به جمع بندی هایی درباره چگونگی حضور در انتخابات مجلس خبرگان رسیده اند.

به ادعای این سایت، در یکی از این جلسات با اشاره به تحرکات مستقل عارف، تشتت فهرست های انتخاباتی در گروه های دوم خرداد، احساس در قدرت بودن اعتدالیون و… گفته شده فعلا شانس چندانی برای به وحدت رسیدن در انتخابات مجلس نداریم و باید تمرکز خود را بر مجلس خبرگان بگذاریم.

بر اساس این گزارش، در این جلسات پیشنهاد شده موسوی خوئینی ها و موسوی بجنوردی به عنوان مسئولان کمیته انتخابات مجلس خبرگان انتخاب شوند.

همچنین پیشنهاد شده از فرزندان برخی مراجع برای حضور در فهرست انتخاباتی خبرگان دعوت به عمل آید.

دانشجویان ستاره دار به روایت کامران دانشجو

هرچند جعفر توفیقی که نزدیک به سه ماه به عنوان سرپرست وزارت علوم در دولت روحانی به فعالیت پرداخت، بازگرداندن دانشجویان ستاره دار را از دستاوردهای مدیریتی خود می داند، اما وزیر علوم دولت احمدی نژاد تاکید می کند که هیچ دانشجویی در دوران وزارت وی به دلیل مسائل سیاسی از دانشگاه اخراج نشده است و اگر کسی ادعایی در این زمینه دارد، برای حرف خود مصداق بیاورد.

کامران دانشجو به تسنیم گفته است: دانشجویان ستاره دار یک تاریخ مصرف دارند و تاریخ مصرف آن مربوط به زمان انتخابات است.

احمدی نژاد از «لادن» به کجا می رود؟

ماجرای ساختمان لادن و جلسات مشهور به دولت سایه در آن، از اولین روزهای خروج محمود احمدی نژاد از پاستور خبرساز بود.

در آخرین خبرها در این ارتباط، سایت مشرق در شنیده های خود آورده است که پس از ضرب الاجل دولت به احمدی نژاد برای تخلیه ساختمان لادن، وی به ساختمانی دیگر نقل مکان خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ابتدا قرار بوده وی به خیابان خالد اسلامبولی برود، اما شنیده شده به ساختمانی هشت طبقه در بزرگراه نیایش و در تقاطع جنت آباد خواهد رفت.

پیش از این اعلام شده بود احمدی نژاد به ساختمانی در منطقه ولنجک نقل مکان می کند.

استاندار آذربایجان شرقی هم فیسبوکی شد

پس از آن که حضور برخی اعضای کابینه ازجمله محمدجواد ظریف در فیسبوک خبرساز شد و پس از آن هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عضویت خود در این شبکه اجتماعی خبر داد، اسماعیل جبارزاده استاندار جدید آذربایجان شرقی هم به راه اندازی صفحه شخصی در شبکه اجتماعی فیسبوک اقدام کرد.

باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت تبریز بیدار نوشت: طی ۹ روزی که از ایجاد این صفحه در فیسبوک می گذرد، بیش از ۲۰۰۰ نفر برای دنبال کردن مطالب این صفحه اعلام علاقه مندی (لایک) کرده اند.

توصیه های مطهری به روحانی درباره رابطه با مجلس

حسن روحانی امروز درحالی برای معرفی چهارمین گزینه پیشنهادی خود برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس می رود که هنوز ابهامات زیادی درباره چرایی رأی عدم اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی پیشین وجود دارد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در همین باره به مهر گفته است که معتقدم روحانی نباید انتقادات به مجلس را خصوصا در جلسه رای اعتماد مطرح می کرد، به طور کلی باید از کنار برخی بدرفتاری ها بگذرند تا روش آقای احمدی نژاد تداعی نشود.

او همچنین گفته که روابط عمومی انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در مجلس چندان قوی نیست.

قضات کهریزک و ۲ نماینده در انتظار تصمیم دیوان عالی کشور

با گذشت ماه ها از طرح پرونده های قضایی مشهور به «کهریزک» و «فساد ۳۰۰۰ میلیاردی»، هنوز هم پرونده های قضات کهریزک و دو نماینده مجلس که در جریان رسیدگی به پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی محکوم شدند، خبرساز بوده و براساس آخرین اخبار، این پرونده ها به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

به گزارش ایسنا، به گفته محمد عمرانی، مدیرکل امور دفاتر شعب دیوان عالی کشور، پرونده دو نماینده در شعبه ۳۲ دیوان و پرونده قضات کهریزک در شعبه ۹ در نوبت رسیدگی است.

Share