در شب تاسوعای حسینی مراسم چهل منبر در گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاایام محرم که می رسد مردم در هر گوشه از کشور عزیزمان با اجرای برنامه های آیینی و سنتی مختلف سعی می کنند ارادت خود را نسبت به ائمه اطهار ابراز کنند.  در استان گیلان نیز آیین های مختلف مذهبی در شهرستانهای مختلف اجرا می شود و با توجه به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاایام محرم که می رسد مردم در هر گوشه از کشور عزیزمان با اجرای برنامه های آیینی و سنتی مختلف سعی می کنند ارادت خود را نسبت به ائمه اطهار ابراز کنند.

 در استان گیلان نیز آیین های مختلف مذهبی در شهرستانهای مختلف اجرا می شود و با توجه به نزدیکی فرهنگی بسیاری از این مراسم نیز در کشور با شیوه ها و اسامی مختلف اجرا می شود.

 یکی از مراسم های زیبا و آیینی گیلانیان در شب تاسوعا رفتن به چهل مکان که دارای منبر باشد است، در این مراسم در ساعاتی پیش از اذان مغرب کسانی که آرزویی در دل دارند با پای پیاده به چهل زیارتگاه، مسجد و حسینه سر می زنند و در آنجا برای برآورده شدن حاجات شمعی روشن می کنند.

 اما مراسم چهل منبر لاهیجان بسیار مفصل برگزار می شود و این مراسم به شماره ۴۱۵ در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 در مراسم چهل منبر لاهیجان در شب عاشورا پیش از به راه افتادن سوگواران، مراسم چهل منبر در تمامی محله های قدیمی لاهیجان برپاست.

 در این مراسم، خانه هایی که در طول سال مجالس روضه خوانی داشته اند، آن منبری را که بر آن روضه خوانده شده است از خانه بیرون آورده و در کنار خانه قرار می دهند و تشتی که تا نیمه از گل انباشته شده بر روی منبر می گذارند و مقداری برنج در کنار تشت در ظرفی دیگر قرار می دهند. با غروب آفتاب و سیاه شدن آسمان شهر، سوگوارانی که نیازی در دل دارند با پای برهنه در حالی که ۴۰ شمع و ۴۰ دانه خرما به یاد شهیدان دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می گذرند.

 سوگواران در کنار هر منبری که می گذرند شمعی را برافروخته و بر گل درون تشت فرو می کنند و دانه ای خرما در کنار تشت می گذارند و چند دانه برنج از کنار تشت بر می دارند و پس از خواندن دعایی و ادای خواسته اش به سوی منبر دیگر می روند و از ۴۰ منبر می گذرند و وقتی به خانه می رسند برنجی را که در چهل منبر گردآورده با برنجی که در خانه دارند آمیخته و فردای آن روز آن را پخته و می خورند تا به خواستشان دست یابند.

 علامه مجلسی در کتاب خود از این آیین مقدس یاد کرده است. نام این مراسم در زمانهای دور به یاد سردار کربلا و ۷۲ تن از یارانش می باشد و به ۷۲ منبر مشهور بوده ولی با گذشت زمان و دخالت برخی افراد که نادانسته برخی آیین ها و مراسم را دست کاری می کنند نام آن به چهل منبر تغییر یافت.

 رضا علیزاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بر اهمیت برگزاری آیین های سوگواری و روضه خوانی تاکید کرد و گفت: نهضت همیشه ماندگار عاشورا نه تنها به عنوان یک حماسه بزرگ در تاریخ تشیع به ثبت رسیده است بلکه در عمق و جان شیعیان جهان فلسفه این قیام نسل به نسل تا به امروز زمینه بسط و نضج خود را فراهم ساخته است .

   وی گفت: هنوز در محلات قدیمی استان گیلان، بزرگان و خیرینی وجود دارند که در خانه های خود که البته از قدمت تاریخی برخوردارند به سابقه در سالهای متمادی انواع مراسم مذهبی و آیین های سوگواری برگزار می شود و مردم نیز با این سابقه ذهنی در این گونه مراسم شرکت می کنند .

 علیزاده مراسم روضه خوانی در خانواده های قدیمی و حضور مردم در این گونه مراسم را بسیار ارزنده توصیف و اظهار امیدواری کرد با برگزاری این گونه برنامه های مذهبی علاوه بر حفظ و احیاء و زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، بناهای تاریخی نیز مانوس با این برنامه های مذهبی و معنوی شوند.

 وی متذکر شد: چهل منبر نیز یکی از مراسمات مذهبی است که امروزه کمتر به آن توجه می شود و ما در سال آینده برنامه هایی را برای احیای هرچه بیشتر مراسمات ویژه محرم خواهیم داشت زیرا انس جوانان با این مراسمات مذهبی نقش بسزایی در حفظ این آیین ها و انتقال آنها به نسلهای آینده دارد./ایسنا

Share