تمام افراد معروفی که برای امام حسین(ع) مداحی می‌کنند + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می‌گویند برای مداحی احتیاج چندانی به صدای خوش نیست و آنچه بیش از صدا اهمیت دارد حضور قلب و ارادت خالص به اباعبدالله الحسین است، ارادتی که باعث می‌شود صدای نه چندان خوش برخی‌ها هم به دل بنشیند و اشک را بر چشمان دوستداران امام سوم شیعیان جاری کند. بر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا می‌گویند برای مداحی احتیاج چندانی به صدای خوش نیست و آنچه بیش از صدا اهمیت دارد حضور قلب و ارادت خالص به اباعبدالله الحسین است، ارادتی که باعث می‌شود صدای نه چندان خوش برخی‌ها هم به دل بنشیند و اشک را بر چشمان دوستداران امام سوم شیعیان جاری کند.

بر اساس همین اصل بسیاری از مردم به سوی مداحی اهل بیت کشیده می‌شوند که در میان آنان چهره‌های شناخته شده نیز حضور دارند، افرادی که دیدنشان در قامت یک ذاکر اهل بیت کمی عجیب به نظر می‌رسد.
در همین ارتباط چندی پیش یکی از سایت‌های خبری ویدیوئی از مداحی «عماد افروغ» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی منتشر کردند که وی، به صورت سنتی و حزن آلود به مداحی اهل بیت می‌پردازد.عماد افروغ از جمله نمایندگان اصول‌گرای مجلس هفتم شورای اسلامی بود، که در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم از طرفداران محمود احمدی نژاد بود که بعد از انتخابات بر جرگه مخالفان وی پیوست، هر از چندگاهی از سیاست‌های دولت نهم و دهم انتقاد می‌کرد.

پرسپولیسی‌ها نیز در محرم امسال شاهد مداحی دو عضو این باشگاه بودند. حضور سید صالحی در برنامه « ویتامین سه» و ذکر مصیبت اهل بیت و مداحی پرشور « رضا حقیقی» در قم و در کنار مداح مشهور « جواد مقدم» باعث شد تا نگاه‌ها به سمت این دو بازیکن فوتبال جلب شود.مداحی سیدصالحی در این برنامه صبحگاهی صداوسیما باعث شد که بخش‌های مختلف خبری به پوشش این نوحه خوانی بپردازند و اعلام کنند که در میان فوتبالیست‌ها هستند افرادی که با دلی صاف به مسائل مذهبی می‌پردازند. سید صالحی نیز در این رابطه اعلام کرد: « خودم را مداح نمی دانم من فقط زمزمه می کنم ولیاقت مداح بودن را ندارم.» در حال و هوای مداحی سیدصالحی، انشتار کلیپی از شور خواندن« رضا حقیقی» در میان جمعیتی کثیری که در هیئت جواد مقدم حضور پیاده کرده بودند، همه نگاه‌ها را به سمت این هافبک پرسپولیس جلب کرد.

صدای خوش، رعایت ریتم و سبک جالب خواندن حقیقی باعث شده بود که بسیاری باور نکنند این صدا متعلق به این بازیکن فجر سپاسی است، اما با نزدیک شدن دوربین‌ها به چهره این فوتبالیست مداح، نشان داد که حقیقی را می‌شود در زمره مداحان قرار داد که به صورت حرفه‌ای این کار را نجام می‌دهند.صدای خوش حقیقی باعث شد در جریان حضور تیم ملی در تایلند، با مداحی او، ملی پوشان تیم ملی به عزاداری بپردازند. خود حقیقی در این مورد مداحی و خواندن برای امام حسین اعتقاد دارد:«همیشه افتخارم این بود که در ایام حسینی برای حسین و یارانش مداحی کنم و این افتخار در زندگی همیشه نصیبم شده که مطمئن باشید تا آنجایی که بتوانم و خدا به من عزت دهد همیشه این موضوع را در دستور کار خودم قرار می‌دهم. من شیفتگی خاصی به حسین و یارانش دارم و در زندگی‌ام همیشه ائمه اطهار از جمله حضرت امام حسین و یارانش جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، مطمئن باشید تا نفس داشته باشم همیشه برای حسین و یارانش می‌خوانم.»

در کنار این دو، غلامحسین پیروانی را پیرغلام ورزشکاران در زمینه مداحی دانست. سرمربی سابق تیم فجر سپاسی، که علاقه وافری به شعرخوانی دارد از زمان‌های دور در هیئت‌های مذهبی شهر شیراز به مداحی اهل بیت می‌پرداخت و با پخش این مراسم از برنامه نود، مردم دیگر شهرها نیز با خواندن وی آشنا شدند. سبک مورد علاقه غلام حسین پیروانی، نواهای سنتی عزاداری است.او در مراسم‌ مختلف مداحی می‌کند و طرفداران زیادی دارد. نقل است، پیروانی در روزهای شکست فجر سپاسی برای بازیکنانش مداحی می کرد! او که جزو هیئت داران قدیمی است، می گوید: «قبل از انقلاب نیز پدرم در ایام محرم و صفر و فاطمیه هیئت می‌گرفت؛ برای همین، من هم راه پدرم را ادامه دادم. در واقع پدرم وصیت کرد که این راه را ادامه دهم.»

مهرداد میناوند و فرهاد کاظمی دیگر مداحانی هستند که در جمله مربیان و فوتبالیست‌ها قرار می‌گیرند. اهالی جنوب شهر تهران به ویژه محله «نازی آباد» بارها و بارها شاهد مداحی فرهاد کاظمی مربی سابق تیم فوتبال سپاهان بوده‌اند.
او امسال نیز مثل هر سال در دسته روی این هیات مذهبی، مداحی و نوحه خوانی کرد. حسینیه و هیات مذهبی معروفی که فرهاد کاظمی در جنوب شهر تهران راه انداخته، امسال نیز مثل هر سال محل تجمع چهره های سرشناس فوتبال ایران بود و بسیاری از شاگردان قدیم و جدید فرهاد کاظمی در مراسم های سوگواری و دسته روی های این هیات حاضر شدند.

ورزشکاران و سیاسیون تنها افرادی نیستند که به سمت مداحی کشیده می‌شوند، بلکه خوانندگان پاپ و سنتی کشور نیز علاقه فراوانی به خواندن مرثیه‌های اباعبدالله حسین دارند. رضا صادقی، حامد زمانی، حسین زمان و محمدرضا گلریز از جمله خوانندگان پایی هستند که به مداحی می‌پردازند.

رضا صادقی که به گفته خود، خوانندگی را از مداحی آغاز کرده است، در دهه اول محرم به خواندن مرثیه اباعبدالله در شهر بندرعباس می‌پردازد که این کار او با استقبال شدید طرفدارانش نیز مواجه شده است. نزدیکی صدای صادقی به مداحان باعث، به دلنشینی بیشتر صدای این خواننده معروف پاپ ایران است.

صادقی در همین زمنیه می‌گوید: «بزرگترین افتخار زندگی‌ام به عنوان یک خواننده و کسی که صدایش قابل گوش دادن است، این است که در ایام محرم در زادگاهم مدیحه‌سرایی کسی را می‌کنم که به نوعی الگوی فکری‌ام است و من به شهامت، استقامت، دیانت، سیاست زندگی و اخلاقش ایمان دارم. من صرفا به دلیل عادت و ریشه خانواده‌ام وارد مدیحه‌سرایی نشدم بلکه سعی کردم، امام حسین(ع) و آقا ابوالفضل‌(ع) را به عنوان انسان‌های متفکر باور کنم. امام حسین(ع) برای من و خیلی از هنرمندان، تنها یک فرد مظلوم نیست که سرش را از تن جدا کردند، شهید شد و با اسب بر بدنش تاختند. برای ما امام حسین و تفکرش یک باور است.»

حامد زمانی دیگر خواننده پاپ است که علاقه فراوانی به محرم و عزاداری اباعبدالله دارد که اولین کار رسمی خود را نیز با خواندن آهنگی برای امام حسین آغاز کرده است. زمانی خواننده آهنگ مرگ بر آمریکا نیز است. هم خوانی رضاهلالی مداح معروف تهران با این خواننده، در مورد امام رضا(ع) نشان از علاقه زمانی به مسائل مذهبی و اعتقادی است.

بنا بر گفته بزرگان شیعه، دستگاه عزاداری امام حسین، متعلق به هیچ کس نیست و تمام افراد با هر عقیده و شغلی می‌توانند سهمی در آن داشته باشند و به عزادارن امام حسین خدمت کنند. افراد یاد شده نیز مداحی برای اهل بیت را انتخاب کرده‌اند و معتقد هستند که این کار از عنایت امام حسین به آنان است./نامه نیوز

Share