میراث فرهنگی گیلان در خواب عمیق !

تبدیل بزرگترین گورستان عصرآهن جهان(واقع در گیلان)به شهرک ویلایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بزرگ‌ترین گورستان عصر آهن ایران در منطقه آق‌اولر استان گیلان با ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز، تخریب و به شهرک ویلایی تبدیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  بزرگ‌ترین گورستان عصر آهن ایران در منطقه آق‌اولر استان گیلان با ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز، تخریب و به شهرک ویلایی تبدیل شد.

th (2)

گورستان عصر آهن به نام منطقه مریان و آق‌اولر به‌عنوان یکی از محوطه‌های مهم باستان‌شناسی استان گیلان ۴۰۰هکتار وسعت دارد. یافته‌های فرهنگی باستان‌شناسانی که در این محدوده فعالیت کرده‌اند اقلامی از جمله لوازم جنگی، ظروف سفالی و جام تالش بوده اما طی ۱۰سال گذشته ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ای در این محوطه آغاز شده، هرکدام بخشی از این گورستان را پنهان کرده‌اند به‌نحوی که آنچه از این محوطه باستانی مانده تنها یک بخش باستانی حصارکشیده‌ای است که اگر اهالی محل، گردشگران را از وجود آن آگاه نکنند، هیچ تابلویی نشان‌دهنده وجود یک سایت تاریخی در این محوطه نیست. برخی از ویلاهای این محدوده در فاصله ۱۰متری از محوطه تاریخی فنس‌کشی شده و گورهای متعلق به نیمه‌دوم هزاره دوم قبل از میلاد ساخته شده‌اند گورهای دسته‌جمعی نیز در این محدوده از ساخت‌وساز در امان نبوده‌اند و ویلاهای قرمز و سفید روی آن قد کشیده‌اند./مهر

Share