برنج هندی را موش هم نمی‌خورد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیزرا، وطن امروز نوشت؛ بررسی اینکه برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی آلوده هستند یا نه موضوع گفت‌وگوی کوتاه ما با نایب رئیس انجمن برنج ایران شد. این مهم چند سالی است که از سوی مراجع مختلف تایید و تکذیب می‌شود. از یک سو مجلسیان آن را تایید و از سوی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیزرا، وطن امروز نوشت؛ بررسی اینکه برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی آلوده هستند یا نه موضوع گفت‌وگوی کوتاه ما با نایب رئیس انجمن برنج ایران شد.bernj

این مهم چند سالی است که از سوی مراجع مختلف تایید و تکذیب می‌شود. از یک سو مجلسیان آن را تایید و از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد آلوده بودن برنج‌ها را تکذیب می‌کند. نایب رئیس انجمن برنج ایران درباره تولید برنج دانه بلند در ایران می‌گوید که برای تهیه این نوع برنج، برنج‌ها را در کارخانجات نیم‌پخت و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند. این کار در خارج از کشور صورت می‌گیرد و چند کارخانه هم در داخل کشور این نوع فرآوری را آغاز کرده‌اند اما از آنجا که با انجام این کار، عطر و طعم برنج‌های کیفی از بین می‌رود بنابراین برای تهیه برنج دانه بلند از نوع پرمحصول استفاده می‌کنند.

او بابیان اینکه تهیه برنج دانه بلند بیشتر با نوع برنج‌های هندی سازگاری دارد، ادامه می‌دهد که سازمان حفظ نباتات ورود هرگونه شالی به کشور را ممنوع کرده است.

علی اکبریان در پاسخ به پرسش درباره آلوده‌بودن برنج‌های وارداتی تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کند که چنانچه مقداری برنج هندی یا پاکستانی در معرض حیوانات موذی قرار گیرد و حتی در انبارهای نامناسب و به مدت زمان طولانی نگهداری شود، آسیب نمی‌بیند چراکه به‌دلیل داشتن آرسنیک در برابر جانوران موذی و هرگونه فسادی مقاومند.

اکبریان ادامه می‌دهد: ضریب شکستگی برنج‌های پرمحصول ایرانی نسبت به شالی‌های هندی کمتر بوده و از هر ۱۰ دانه، تنها یک برنج شکسته است. به‌گفته نایب رئیس انجمن برنج ایران، چنانچه تسهیلات مناسب و ارزانقیمت در اختیار کارخانجات شالیکوبی قرار گیرد، همه شالیکوبی‌ها آمادگی دارند تا تمام ماشین‌آلات خود را مدرن کنند و حتی بسته‌بندی‌های برنج را نیز شکیل کنند، همچنان‌که کار بسته‌بندی‌های زیبای برنج در استان‌های شمالی آغاز شده است. اکبریان از زبانزد بودن برنج ایران در سراسر دنیا خبر می‌دهد و با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا، برنج اعلای ایرانی را مصرف می‌کنند و دولتی‌ها می‌گویند برنج ایران به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود، اذعان می‌کند که همان واردکننده برنج هندی و پاکستانی هم بر سر سفره‌اش برنج ایرانی می‌گذارد.

**وزارت بهداشت فرار به جلو می‌کند

در همین حال رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت‌های نهم و دهم در زمینه سموم کشاورزی فرار به جلو کرد چراکه از زمان مجلس هشتم تاکنون هنوز برنج‌های آلوده را آزمایش نکرده‌اند.

عباس رجایی که با تسنیم سخن می‌گفت درباره اینکه سموم مورد استفاده در کشاورزی موجبات افزایش میزان سرطان‌ها در کشور را فراهم کرده است، با بیان اینکه اصولا سموم کشاورزی به طور طبیعی عوارضی خواهد داشت اما نمی‌توانیم بگوییم، شرایط کشور به گونه‌ای است که این سموم در موادغذایی وارد شده و خیلی خطرناک است، اظهار می‌دارد: سم زمانی برای نابودی خود دارد مثلا سم خیار یک هفته بعد از مصرف، از بین می‌رود و استفاده از آن محصول بلامانع است، همانطور که دارو در بدن انسان همین‌گونه است و در یک زمانی دوز خود را دارد.

وی اضافه می‌کند: اینکه ما بگوییم چون سم در کشاورزی مصرف می‌شود پس تمام بیماری‌ها و سرطان‌ها مربوط به این موضوع است حرف غیرعلمی و اشتباهی است و باید تجدیدنظر شود، به نظرم وزارت بهداشت و درمان فرار به جلو می‌کند چون وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و مشکلات خود را حل نمی‌کند.

رجایی ادامه می‌دهد: برای این موضوع اولا دنبال این هستیم که بحث ارگانیک در کشاورزی توسعه پیدا کند و در قانون برنامه هم آورده‌ایم که حداقل ۲۵ درصد سطح تولید کشور به ارگانیک تبدیل شود چرا که همه دنیا به این سمت حرکت می‌کند و از طرف دیگر موضوع این است که یکسری سموم در دنیا منسوخ شده است و ما هم در کشور از آنها استفاده نمی‌کنیم و سوم اینکه واردات سم آنقدر گران تمام می‌شود که خیلی‌ها رغبت به استفاده از آن ندارند و اگر هم استفاده می‌کنند با دوزهای پایین است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح می‌کند:‌ مشکل ما اینجا نیست بلکه مشکل این است که باید جریان‌های دیگر در کشور ساماندهی شود تا مشکل حل شود، به عنوان مثال زمانی در مجلس هشتم اعتراض کردیم که برنج‌های آلوده به آرسنیک وارد کشور می‌شود و حتی رقم برنج را اعلام کردیم و کشور مورد نظر آن را هم مشخص کردیم، در فائو وقتی در کنار نماینده آن کشور نشستم و به من گفت که آلوده بودن برنج‌های هندی چیست که راه انداخته‌اید، من به او گفتم: مگر نیست؟ گفت: چرا هست، چرا اینقدر شلوغش کرده‌اید؟، بله، آن منطقه‌ای که این برنج‌ها کشت می‌شود هم خاک و هم آبش آلوده به آرسنیک است، ما هم قبول داریم اما شما کاری کردید که روس‌ها هم از ما برنج نمی‌خرند.

وی با بیان اینکه خود هندی‌ها هم قبول کردند که برنج‌شان آلوده است و الان هم هست، خاطرنشان کرد: ما در آن زمان آزمایش کردیم و ثابت کردیم که میزان آرسنیک و کادمیوم این برنج‌ها بیش از حد مجاز است اما وزارت بهداشت زیربار نرفت و وقتی سوال کردیم چرا زیربار نمی‌روید، گفتند: چون ما آزمایش نکردیم. ما گفتیم چون آزمایش نکردید صورت مساله را پاک می‌کنید؟ و بعد متعهد شدند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مبادی کشور، این آزمایش را انجام دهند و جالب است که امروز هم شما پیگیری کنید متوجه می‌شوید که این آزمایش انجام نمی‌گیرد.

رجایی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد هم آزمایش نمی‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: سازمان استاندارد با فشار مجلس استانداردی را تعریف کرد اما او هم کاری را انجام نداد و رعایت نمی‌کند، این گناه کیست؟ آنها وظایف خود را انجام نمی‌دهند و به گردن دیگران می‌اندازند. ما نمی‌گوییم در کشور پسماندهای سموم و کودهای شیمیایی در داخل محصولات نیست، چرا هست اما سازمان‌ها وظایفی دارند که باید در نظر گرفته شود.

Share