نظر نمایندگان چیست؟

برنامه ششم توسعه نوشته شود!

به گزارش دیارمیرزا قانون برنامه پنجم زمانی نوشته شده بود که منابع ما مشخص و کاملا وابسته به نفت بود. بر همین اساس برنامه های اول، دوم و … را نوشتیم و ادامه دادیم. اما شرایطی به وجود امد که تحت تحریم های ناجوانمردانه قرار گرفتیم که ضمن همه خسارت هایی که به ما وارد می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه‌های توسعهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه برنامه‌های میان مدتی گفته می‌شود که به صورت پنج‌ساله و توسط دولت وقت تنظیم می‌شود و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

قانون برنامه پنجم توسعه پنجمین قانون توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. این قانون برای تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ تدوین شده است. این قانون ۲۳۵ ماده دارد و ماده ۲۳۵ آن اعلام می‌کند که این قانون تا سال ۱۳۹۴ شمسی اعتبار دارد.
305722_131
در  بررسی برنامه پنجم به نقاط ضعف و قوتی برمی‌خوریم که اگرچه مزایایی نسبت به برنامه چهارم دارد، اما این برنامه نقاط ضعف غیرقابل انکاری نیز دارد که نگاهی به نقاط ضعف و قوت این برنامه آن را آشکار می سازد.

– در برنامه پنجم توسعه سهم بخش مربوط به پژوهش از ۰۵/۰درصد به ۳درصد افزایش پیدا کرده‌است.

– پایه‌گذاری صندوق توسعه ملی که محل هزینه کردن آن مشخص بوده و مختص بخش‌خصوصی است.

– تأکید بر بخش تعاون؛ در حالی‌ که در برنامه چهارم سهم تعاون ۲۵درصد از کل اقتصاد تعیین شده بود اما اجرایی نشد که در این برنامه سهم تعاون افزایش یافته و روی آن تأکید شده‌است.

– قطع سهم دولت از درآمد نفتی برای هزینه‌های جاری و قطع کامل آن تا پایان برنامه پنجم.

اگرچه در نگاهی اجمالی به نکات مثبت اینچنینی برمی‌خوریم اما ضعف بزرگ برنامه پنجم توسعه این است که تکلیف شفاف نیست؛ برای مثال در برنامه چهارم توسعه مشخص بوده است در بخش‌های مختلف مثلاً در ساخت راه‌ها یا سن ناوگان و غیره باید به چه عدد و رقمی برسیم اما در برنامه پنجم این اتفاق نیفتاده است، بنابراین قدرت ارزیابی در پایان برنامه وجود ندارد.

برنامه پنجم توسعه قدرت پاسخگویی به نظارت را ندارد و از طرفی در ۸۰ درصد از بندهای قانون برنامه که نوشته شده است، اصطلاح «دولت مجاز است» به کار برده شده است و نه «دولت مکلف است» که در برنامه چهارم آورده شده است.

برنامه پنجم توسعه در مجلس اصلاح شود

برخورد با ضعفهای اینچنینی در این برنامه برخی از نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا اصلاحیه ای بر روی آن انجام دهند و چند بار طرح اصلاح برنامه پنجم در مجلس مطرح شد. به طور مثال در تیر ماه گذشته این بحث در مجلس داغ شد و بهروز نعمتی با اشاره به برخی ایرادات برنامه خواستار اصلاح آن شد.

وی گفته بود: بر اساس گزارش‌هایی که نهادهای نظارتی ارائه کرده‌اند، به‌طور کلی بودجه‌های دولت در سال‌های اخیر در جهت تحقق اهداف قانون برنامه پنجم نبوده و مجلس نقاط ضعف دولت را در عدم تحقق برخی اهداف برنامه‌ پنجم توسعه کشور بررسی خواهد کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جای دیگر اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن، انحراف بسیار زیادی با برنامه پنجم وجود دارد که یکی از دلایل آن نیز این مسئله است که در طول سال‌های پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، سهم  ۳۰درصدی صنعت پرداخت نشد، به‌طوری که امروز بسیاری از صنایع در شرف تعطیلی هستند یا با حداقل ظرفیت ممکن کار می‌کنند.

نعمتی با اشاره به اینکه دولت دهم اعتبار مناسب و قابل توجهی برای بخش صنعت در نظر نگرفت، گفته بود: دولت دهم نه در بودجه‌های سنواتی اعتبار مناسبی برای بخش صنعت در نظر گرفت و نه در روند واگذاری طرح‌های صنعتی به بخش خصوصی تسهیلات ایجاد کرد لذا از دولت آینده انتظار می‌رود تا توجه بیشتری به بخش خصوصی داشته باشد.

برنامه پنجم به اتمام کار خود رسیده و برنامه ششم تدوین گردد

اما به نظر می رسد که اکنون برخی از نمایندگان نظر دیگری دارند و به اصلاح برنامه پنجم توسعه قانع نیستند و گاهی خواستار عبور از آن می شوند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی جز نمایندگانی است که می گوید قانون برنامه پنجم به پایان کار خود رسیده و باید برنامه ششم توسعه تدوین شود.

این نماینده در گفت و گو با تابناک عنوان داشت: قانون برنامه پنجم زمانی نوشته شده بود که منابع ما مشخص و کاملا وابسته به نفت بود. بر همین اساس برنامه های اول، دوم و … را نوشتیم و ادامه دادیم. اما شرایطی به وجود امد که تحت تحریم های ناجوانمردانه قرار گرفتیم که ضمن همه خسارت هایی که به ما وارد می کند – و من معتقد نیستم تنها یک تکه کاغذ است – برای ما نعمات و نغمات زیادی داشته است.  تحریم ما را وادار می کند کاهش وابستگی به نفت را در دستور کار قرار دهیم. حالا که منابع ما تغییر کرده باید به سمت اقتصاد مقاومتی و منابع جدید حرکت کنیم و اتفاقا نمی خواهیم که منابع ناپایدار هم باشد. باید برنامه پنجم  را متوقف کنیم – اشکالی ندارد و از ویژگی های یک برنامه خوب این است که انعطاف پذیر باشد- و برویم در برنامه ششم مصارف را بر اساس منابع بچینیم و برنامه ششم را واقع بینانه بنویسیم.

نماینده مردم رشت تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف ما این است که برنامه بلند مدت نداریم و نمی دانیم در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده به کجا می خواهیم برسیم. برنامه پنجم را خیلی با دست باز نوشتیم و جیبمان پر بود و الان داستان دیگری اتفاق افتاده و اصرار بر برنامه پنجم خسارت برای کشور ایجاد خواهد کرد چو ن نمی توانیم برنامه را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان اظهار داشت: باید برنامه ششم را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بنویسیم که کار بسیار خوبی خواهد بود؛ البته در صورت کاهش وابستگی به درآمد نفت. اگر زمانی هم درامدهای نفتی افزایش یابد کشور دچار خسران نخواهد شد چون برنامه بر اساس حداقل ها نوشته شده و منابع اضافه شده جزو ذخایر خواهد شد./تابناک

Share