با برادر ضد ایرانی کفاشیان بیشتر آشنا شویم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همه آن قدر از حضور سپ بلا‌تر در ایران خوشحال و ذوق‌زده بودند که کسی به سفر رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران نپرداخت.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا12-2-1392_IMAGE635030877566697198 همه آن قدر از حضور سپ بلا‌تر در ایران خوشحال و ذوق‌زده بودند که کسی به سفر رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران نپرداخت. شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و تأثیر‌گذار‌ترین شخصیت فوتبالی قاره آسیاست که به دلیل حضور رئیس فیفا، صبح چهارشنبه گذشته، سر از تهران درآورد و البته در حضور کوتاه دو روزه‌اش در تهران، کارهایی کرد که هرچند در یکی، دو روز اول زیر سایه اخبار حضور بلا‌تر قرار گرفت، اما بد نیست بار دیگر بازخوانی شود تا ببینیم چه دلیلی موجب شد تا فدراسیون فوتبال نه تنها در برابر بی‌احترامی‌های او سکوت کند که حتی مانع بیان انتقادات توسط خبرنگاران و منتقدان شود.

شاید برایتان قابل باور نباشد که کسی که در خرداد ماه امسال درباره نامگذاری لیگ امارات به نام جعلی گفته، فکر جالبی بود. امارات سرزمین چنین اقداماتی است. ما از تصمیم آن‌ها بسیار خوشحالیم. پیام اماراتی‌ها به همه کشورهای منطقه رسید. ما چنین کاری را ارج می‌نهیم. امیدوارم که چنین اقداماتی ادامه یابد و باعث ایجاد اتحاد و همبستگی میان کشورهای منطقه شود‌». آخر همین هفته در تهران بگوید که «علی کفاشیان دوست و بردار و بازوی من است‌» و این ‌در مهمانی شامی گفته شد که چند ساعت پیش از آن، علی کفاشیان به خبرنگار فارس در خصوص اعتراض به نام لیگ امارات گفته بود: «در خصوص خلیج فارس صحبتی نکرده و نخواهیم کرد».

کفاشیان البته جمعه شب در برنامه «ورزش از نگاه دو» این گفته خود را تکذیب کرد، ولی گفته‌ها و کارکرد او در این دو روز به گونه‌ای بود که به نظر می‌خواست شیخ سلمان، کسی که او را دوست و برادر خوانده، کسی که جایزه بهترین فدراسیون فوتبال آسیا را در مقابل عملکرد کاملا متضادش به او اهدا کرده و کسی که قرار است با دادن میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ به ایران و فدراسیون کفاشیان کارنامه او را پربار‌تر کند، با کمترین آزرده خاطری از ایران برود و جایگاه او در نظر رئیس بحرینی AFC متزلزل نشود.

th (1)
علی کفاشیان در حالی که با انتقادات شدید داخلی روبه‌رو بود، از سوی AFC به عنوان بهترین فدراسیون فوتبال آسیا برگزیده شد. برخی‌‌ حمایت او از شیخ سلمان در راه ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را یکی از دلایل این انتخاب می‌دانند. او در سفر دو روزه شیخ سلمان، تلاش کرد تا خاطر رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا آزرده نشود و نظر او درباره اهدای میزبانی AFC2019  به ایران تغییر نکند.

این گونه بود که پرسش خبرنگاران از رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا درباره حذف خلیج فارس از فیفا و همچنین نام لیگ امارات از سوی مسئولان سانسور شد تا این شایعه قوت بیشتری بگیرد که «شیخ سلمان اعلام کرده به شرطی به ایران می‌آید که از وی و بلا‌تر در مورد خلیج فارس ‌پرسیده نشود». مرور صفحات خبرنگاران ورزشی که به پوشش سفر بلا‌تر به ایران پرداخته بودند، نشان می‌دهد که بسیاری از فشار وارده به آن‌ها درباره مطرح نکردن موضوع خلیج فارس ناراحت و بهت‌زده‌اند.

با این حال، شیخ سلمان ‌یک‌جانبه نشست خبری خود را که قرار بود عصر پنجشنبه و پس از نشست خبری بلا‌تر برگزار شود، لغو کرد تا به پرسش خبرنگاران ایرانی پاسخ ندهد. در خصوص لغو نشست خبری شیخ سلمان هم از اخبار منتشره این گونه برداشت می‌شود که پس از مطرح شدن نام شهدای فوتبالیست بحرینی در نشست خبری بلا‌تر و رسیدن این خبر به گوش رئیس پیشین فدراسیون فوتبال بحرین، وی شرکت در مهمانی سفارت بحرین را به حضور در نشست خبری ترجیح داده است.

به هر حال، شواهد ‌و نوع کارکرد شیخ سلمان به خوبی بیان کننده نظر و نوع نگاه او به فوتبال در قاره آسیاست. کسی که در مقام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا باید به توسعه صلح و دوستی در میان کشور‌ها با ابزار فوتبال بپردازد در خصوص مسأله مورد مناقشه‌ای چون نام خلیج فارس موضعی کاملا یک‌جانبه و سیاسی می‌گیرد و نه تنها با واکنش مسئولان فدراسیون مواجه نمی‌شود که حتی به خبرنگاران و اصحاب رسانه هم فشار وارد می‌شود که در مدت حضور او در ایران حرفی از خلیج فارس زده نشود که مگر خاطر ایشان آزرده نشود.

پیشتر هم بیان شده که در میان مشکلات و معضلات فوتبال ایران شاید نام‌گذاری لیگ امارات به یک نام جعلی کوچک‌ترین مشکل اهالی فوتبال باشد؛ اما موضوعی که اینجا اهمیت دارد نحوه برخورد مسئولان فوتبال کشورمان با موضوعی ملی است که گویا کاملا فدای منافع شخصی افراد شده است./تابناک

Share