حضور متخصصان ژاپنی برای احیای تالاب انزلی

امید تالاب انزلی به ژاپنی ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه نتایج پروژه‌های مشارکتی در مجامع جهانی زیست‌محیطی می‌تواند برند بسیار خوبی برای کشورمان باشد، گفت: متخصصان ژاپنی برای اجرای احیای تالاب انزلی به گیلان سفر می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه نtalabanzaliتایج پروژه‌های مشارکتی در مجامع جهانی زیست‌محیطی می‌تواند برند بسیار خوبی برای کشورمان باشد، گفت: متخصصان ژاپنی برای اجرای احیای تالاب انزلی به گیلان سفر می‌کنند.
امیر عبدوس  درباره برنامه‌های فاز دوم پروژه احیای تالاب انزلی و اشکالات این پروژه در فاز نخست، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا نقاط ضعف را پوشش دهیم و فاز دوم را موثرتر و موفق انجام دهیم.

وی افزود: فاز دوم تفاوت‌های بسیار اساسی با فاز نخست دارد و تمامی اشکالات موجود شناسایی و برای رفع آنها راهکارهایی اندیشیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره اینکه ژاپنی‌ها ارزآوری دارند یا خیر، گفت: اصلا میزان ارزی که آنها وارد کشور می‌کنند در قبال مزایای دیگر این همکاری مهم نیست.

عبدوس با بیان اینکه کارشناسان ما هر یک به تنهایی دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوب و گاهی استثنایی هستند، گفت: وقتی قرار است در کنار هم یک کار مشترک انجام دهیم یا در یک تیم کار  کنیم مشکلات فراوانی حادث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انجام یک پروژه مشترک در قالب چند تیم کاری که اعضای آن از دو کشور متفاوت و بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی هستند تجربه بسیار خوبی برای کارشناسان ایرانی  برای یادگیری نحوه انجام اینگونه پروژه‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: در فاز نخست تعدادی از همکاران ایرانی پروژه با هزینه طرف ژاپنی برای گذراندن یک کارگاه آموزشی ۱۵ روزه به ژاپن اعزام شدند و از نزدیک شاهد نحوه مدیریت اکوسیستم‌های مشابه در کشور ژاپن بودند.

عبدوس درباره مدیریت زیست بومی، خاطرنشان کرد: در مدیریت زیست بومی، تمامی ذینفع‌های دولتی و غیردولتی گردهم آمده و برای نجات اکوسیستم تدبیر کنند و تصمیم بگیرند.

وی افزود: حضور ژاپنی‌ها باعث شد تا بقیه ذینفعان و به ویژه دستگاه‌های اجرایی دولتی با توجه به اعتبار بین‌المللی آژانس همکاری‌های بین المللی کشور ژاپن اطمینان و تمایل بیشتر و مشارکت بهتری در تصمیم گیری‌ها داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: هر چند تیم اعزامی ژاپن در مرحله دوم فاز نخست تیم ضعیفی بود اما قرار است تیم اعزامی کشور ژاپن در فاز دوم از متخصصین و صاحب نظران در تمامی محورهای مورد نظر پروژه باشند و در کمیته‌ها و زیر کمیته‌های تخصصی پروژه از مشاوره فنی آنها استفاده کنیم.

عبدوس، افزود: ژاپنی‌ها بر اساس تصمیمات همین کمیته‌ها و زیر کمیته‌های تخصصی  اقدام به مشارکت در احداث سازه‌های کوچک مقیاس با طراحی و مدل استاندارد پذیرفته شده جهانی کنند که نیمی از هزینه احداث این سازه‌ها نیز توسط طرف ژاپنی تأمین می‌شود.

وی، معرفی کشورمان به عنوان فعال در زمینه مدیریت زیست‌محیطی و حفاظت از اکوسیستم‌ها و نیز ایجاد ارتباطات بین‌المللی در شرایط حساس کنونی که بسیار ضروری و حیاتی است را از دیگر مزایای همکاری با تیم جایکا بیان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: گزارش نتایج اینگونه پروژه‌های مشارکتی در مجامع جهانی زیست‌محیطی مانند اجلاس کنوانسیون رامسر و کنوانسیون تنوع زیستی می‌تواند برند بسیار خوبی برای کشورمان و البته جایکا محسوب شود./تسنیم

Share