اعتبار ۸۸ میلیاردی هدیه دولت به خسارت ۲۲۰ میلیارد تومانی گیلان!

به گزرش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: این استان طی سال ۹۱-۹۲ در اثر حوادث غیرمترقبه ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت دید که برای جبران این میزان خسارت فقط ۸۸ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: این استان طی سال ۹۱-۹۲ در اثر حوادث غیرمترقبه ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت دید بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی داشته باشند.

افشین عزیزی  افزود: برای جبران این میزان خسارت  فقط ۸۸ میلیارد تومان  اعتبار اختصاص یافته بنابراین نمی توان تمامی خسارت ها را پوشش و بازسازی های لازم را انجام داد.

th (3)

وی تصریح کرد: گیلان همواره با حوادث و سوانح متعددی رو برو بوده که در کشور به نوعی مستثنی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: دنیا با ۴۲ حادثه طبیعی رو برو است که از این ۴۲ مورد در ایران ۳۲ حادثه شناسایی شده است.

وی افزود: دوم سوم از مجموعه ۳۲ حادثه طبیعی کشور در گیلان شناسایی و همواره طی سالیان متمادی به وقوع پیوسته است.

عزیزی در ادامه وقوع یا تعدد حوادث مختلف را از محدودیت ها و ضعف های مهم استان دانست و اظهارداشت: بارش برف سنگین، بارندگی های شدید و مداوم، بادگرم، سیلاب، رانش زمین، نوسانات آب دریا، زلزله و سایر موارد از مهمترین این حوادث است.

وی تمرکز و تراکم بالای جمعیت را از دیگر تهدیدها و محدودیت های استان ذکر کرد و اذعان داشت:  با برنامه ریزی، تدبیر و تلاش مضاعف می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: حضور گردشگران و مسافران در استان هم می تواند برای استان فرصت و هم تهدید باشد.

وی افزود: گیلان در اثر حوادث مختلف طبیعی تجارب خوبی در زمینه مدیریت بحران کسب و همواره از آمادگی لازم برای مقابله هرگونه حوادث غیر مترقبه برخوردار است.

رشد چشمگیر تجهیزات مقابله با حوادث طبیعی در استان

عزیزی اظهارداشت: طی سال های اخیر تجهیزات مقابله با حوادث طبیعی در استان رشد چشمگیری  پیدا کرده  و همینطور در خصوص آموزش های عمومی و تخصصی فعالیت های قابل قبولی در سراسر استان انجام شده است.

وی اذعان داشت: در پنج سال گذشته سالی بطور متوسط ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش خود امدادی و امداد و نجات در سراسر استان ارائه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان  تصریح کرد: پارسال در زمینه آموزش های تخصصی فقط  به ۱۴ هزار نفر استادکار محلی طی ۲۷ عنوان  در زمینه صنعت ساختمان  آموزش جدید ارائه شد.

وی در ادامه از راه اندازی هفتمین رادار هواشناسی کشور  در بندر کیاشهر گیلان خبر داد و افزود: هواشناسی نقش مهمی در پیشگیری از حوادق طبیعی دارد.

عزیزی همچنین پیشگیری را مهمترین اصل در ساخت و سازها عنوان کرد و اظهارداشت: نظارت جدی و اصولی در این زمینه امری راهبردی است.

وی با اعلام اینکه بیمه ها باید در حوادث غیر مترقبه بیشتر فعال باشند، گفت:  صنعت بیمه می تواند بعنوان ابزاری کار آمد برای انتقال و کاهش ریسک های سوانح طبیعی بکار برده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان افزود: سالانه سیل، آبگرفتگی شهری، زلزله ، خشکسالی و آتش سوزی جنگل  و برف خسارت زیادی بر استان تحمیل می کند.

وی اظهارداشت: در گذشته بحث آبگرفتگی در شهرهای رشت، انزلی، آستارا، آستانه اشرفیه، لاهیجان و لنگرود بسیار مطرح بود که خوشبختانه با تمهیدات و اقدامات اساسی این معضل تا حدودی رفع  و مردم کمتر با مشکل مواجه هستند./مهر

 

Share