بلاتر : يوزپلنگ ايراني روي پيراهن تيم ملي در جام​جهاني برزيل

ابتکار : من و بلاتر کل ایران را در یک ساعت دیدیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس فدراسیون جهانی با بیان اینکه من خودم را نماینده این یوزپلنگ خواهم دانست، گفت:​ امیدواریم بتوانیم از تصویر چیتا (یوزپلنگ ایرانی) در جام جهانی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سپ بلاتر، پس از حضور در موزه تنوع زیستی پارک پردیسان، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در ایران هستم و این موزه را در کنار خانم ابتکار تماشاگر کردم. اینجا نه فقط یک موزه، بلکه یک منبع تاریخی گیاه شناسی و جانورشناسی است که به عنوان یک مرجع آموزشی از آن استفاده می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که در دومین روز حضور در ایران را چگونه دیدید، گفت: اولین بار نیست که به ایران آمده‌ام، ۱۲ سال قبل هم اینجا بودم، ‌امسال دید دیگری نسبت به محیط زیست و ورزش ایران پیدا کردم. خوشحالم که با حسن روحانی، رییس جمهور ایران هم دیدار داشتم. ‌الان تیم ایران را فقط یک تیم ورزشی نمی‌دانم، ایران تیمی است که می‌تواند تمامی منابع، پشتوانه‌ها و عملکردهایش در این کشور از جمله محیط زیست و منابع طبیعی را به همراه خود داشته باشد و به جهانیان معرفی کند. این تیم می‌تواند معرف میراث فرهنگی کشورش باشد.

 

 

 

hamidreza-dastjerdi-3-107

 

بلاتر در واکنش به سوالی مبنی بر این که امکان استفاده از لوگوی یوزپلنگ آسیایی در مسابقات جام جهانی وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: خوشحالم در بازار داغ استفاده از نمادهای بین‌المللی بتوان از تصویر چیتا (یوزپلنگ) استفاده کرد. من خودم را نماینده این یوزپلنگ آسیایی خواهم دانست و سعی می‌کنیم از آن استفاده کنیم.

ابتکار: بلاتر با تصویر “یوزپلنگ ایرانی” روی پیراهن تیم ملی در جام‌جهانی موافقت کرد

رییس سازمان محیط زیست پس از دیدار با سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال گفت:سپ بلاتر از درج تصویر یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی جام‌جهانی استقبال کرد. دکتر معصومه ابتکار افزود: پس از دیدار با بلاتر گفت و گویی در این باره انجام دادیم و ایشان از درج تصویر یوزپلنگ آسیایی(ایرانی) روی پیراهن تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل استقبال کرد، چرا که این کار لزوم توجه ایرانیان به حفظ محیط زیست را نشان می‌دهد.ابتکار درباره نظر بلاتر به هنگام بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان، گفت: او از فعالیت‌ها و چیزهایی که در این موزه می‌دید ابراز رضایت می‌کرد و خوشحال بود که ایران به موضوع محیط زیست و بحث گونه‌های زیستی دیدگاه فراملی و جهانی داشته و گونه‌هایی که در اینجا وجود دارد صرفاً معطوف به کشورمان نیست، بلاتر معتقد بود می‌توان در بحث یوزپلنگ به عنوان یک نماد ملی کار کرد. همچنین صحبت‌هایی با او در خصوص یک ائتلاف جهانی با عنوان “یوزپلنگ” البته با اهداف کلی حمایت از تمامی گونه های زیست محیطی داشتیم. ابتکار همچنین گفت: توضیحاتی هم در خصوص تنوع زیستی دریایی ما در خلیج فارس به سپ بلاتر ارائه کردیم و از تلاش‌هایمان برای جلوگیری از انقراض این گونه‌ها صحبت شد.

hamidreza-dastjerdi-5-104

سپ بلاتر تصویری از قله ماتورهون که در سوئیس واقع شده را دید و گفت: اینجا زادگاه من است و می‌خواهم در کنار او عکس یادگاری بگیرم و گفت به فیفا می‌روم و می‌گویم که در ایران در کنار کوه محل زادگاهم ایستادم و عکس گرفتم!
در حاشیه این مصاحبه وقتی از نام خلیج فارس استفاده شد سپ بلاتر، گفت: این همان خلیجی است که شما و کشورهای عربی بر سر نامه آن مناقشه دارید و ابتکار هم به او پاسخ مثبت داد و البته توضیحاتی درباره قدمت این خلیج و نام آن به بلاتر ارائه شد. همچنین در هنگام بازدید بلاتر تصویری از یک نمونه حیوانی در نقاشی‌ کوههای آلپ دید و چون آنجا را متعلق به سوئیس دانست درخواست کرد که در کنار آن عکسی از آن بگیرند. همچنین در پایان بلاتر، کفاشیان، شریعتمداری، ابتکار با هم عکس دسته جمعی گرفتند. شیخ سلمان، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC ) هم در میان حضار حضور داشت و موزه را تماشا می‌کرد و بعضا لابه لای جمعیت محو می‌شد! در پایان این بازدید مسئولان ایرانی به همراه بلاتر به داخل سالنی رفتند و در آنجا ضمن ارائه صحبت‌های نهایی با بلاتر به آنها یادگاری‌هایی از موزه تنوع زیستی ایران ارائه شد.

hamidreza-dastjerdi-1-101

 

Share