آیین طشت‌گذاری در تالش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره تبلیغات اسلامی تالش گفت: آیین طشت‌گذاری با حضور ۸۵ هیئت مذهبی در این شهرستان و در آستامه ماه محرم برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام عباس صباحی ظهر امروز در نشست شورای هیئت‌های مذهبی این شهرستان، با بیان اینکه تالش نماد وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام است، اظهار […]

80413721-3468540به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره تبلیغات اسلامی تالش گفت: آیین طشت‌گذاری با حضور ۸۵ هیئت مذهبی در این شهرستان و در آستامه ماه محرم برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام عباس صباحی ظهر امروز در نشست شورای هیئت‌های مذهبی این شهرستان، با بیان اینکه تالش نماد وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام است، اظهار کرد: مردم شیعه و سنی تالش به استقبال محرم می‌روند.

وی با اشاره به برگزاری آئین طشت‌گذاری در روز جمعه ۱۰آبان جاری در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای تالش، افزود: در آیین طشت‌گذاری، طشت نماد مشک سقای کربلا و آب است که به روی حسین (ع) و یارانش بسته شد و این مراسم همه‌ساله  از روز ۲۷ ماه ذیحجه در غرب گیلان برگزار می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تالش با بیان اینکه محرم و صفر فرصتی برای بازگشت به خویشتن و خودشناسی است، گفت: هیئت‌های مذهبی، مداحان و روحانیون فلسفه عاشورا و دستاوردهای نهضت حسینی(ع) را برای مردم تبیین کنند.

صباحی اظهار کرد: واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین (ع) و یارانشان، ایثارگری‌های سقای کربلا و حماسه آفرینی آنانی که با لبانی تشنه، شهد شهادت را نوشیدند به یقین، قداست و جایگاه والای آب را در فرهنگ شیعیان عمق و وسعت بسیاری بخشیده است

وی، آئین طشت‌گذاری را پاسداشت عطش پاک‌ترین و مخلص‌ترین بندگان در نزد خداوند متعال دانست و اظهار کرد:مردم با آئین‌های محرم انس دیرینه‌ای دارند.

رئیس تبلیغات اسلامی تالش با اشاره به ویژگی‌ها و وظایف هیئت‌های مذهبی در اشاعه فرهنگ غنی اسلامی، افزود: هیئت‌های مذهبی، سازمان‌های خودجوش و کاملا مردمی هستند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می‌گیرند.

صباحی فعالیت هیئت‌های مذهبی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: نظارت و هدایت هیئت‌های مذهبی، افزایش سطح آگاهی‌های خادمان هیئت‌ها، تغذیه فکری و سلامت مداحی‌‌ها از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی با بیان اینکه شیعه و سنی در تالش عزادار امام حسین(ع) هستند، تاکید کرد: هیئت‌های مذهبی به وحدت شیعه و سنی نیز در آیین‌های سوگواری توجه دارند.

رئیس تبلیغات اسلامی تالش، با اشاره به اینکه فعالیت هیئت‌های مذهبی خاص ایام محرم و صفر نیست، افزود: هیئت‌های مذهبی تالش در طول سال در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و بصیرتی فعالیت دارند./تسنیم

 

Share