زیبا کلام در مناظره :

آمریکاستیزی تیشه به ریشه منافع ما زده​ است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که فواد ایزدی معتقد است که آمریکا ستیزی به دلیل سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورمان بوده است، صادق زیبا کلام می‌گوید که آمریکا ستیزی منافع ملی ایران را تامین نمی‌کند. صادق زیباکلام در مناظره ا‌ی که با موضوع رابطه با آمریکا، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که فواد ایزدی معتقد است که آمریکا ستیزی به دلیل سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورمان بوده است، صادق زیبا کلام می‌گوید که آمریکا ستیزی منافع ملی ایران را تامین نمی‌کند.
زیباکلام

صادق زیباکلام در مناظره ا‌ی که با موضوع رابطه با آمریکا، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و با حضور فواد ایزدی دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که دشمنی با آمریکا در ذات انقلاب اسلامی نبود، اظهار کرد: عده‌ای معتقدند به این که ما در انقلاب به دنبال استقلال خواهی بودیم آمریکا با ما دشمنی کرده است و توطئه‌های فراوانی را تاکنون طراح کرده‌ است، بنابراین در این نظر این گونه فهم می‌شود که آمریکا با ایرانیان مشکل ندارد، بلکه مشکل آنها با استقلال خواهی است. اما اکنون آمریکا با ایران ، کوبا و کره‌ی شمالی دچار مشکل است پس آیا فقط این سه کشور مستقل هستند و تمام کشورهای دنیا سرسپرده آمریکا هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌کسانی که با آمریکا ستیزی موافق هستند یک مورد نشان دهند که اصرار بر آمریکا ستیزی آیا منافع ملی ایران را تامین کرده است. در مقابل من دو جین واقعیت نشان می‌دهم که این اصرار ، تیشه به ریشه‌ی منافع ایران زده است.

در ادامه فواد ایزدی اظهار کرد: آمریکا ستیزی در کشور ما به دلیل سیاست‌های آمریکا بوده است و اگر آمریکا سیاست‌های خود را تصحیح کند جمهوری اسلامی هم می‌تواند با آمریکا ارتباط برقرار کند.

وی در ادامه با بیان این‌که رئیس جمهور در نیویورک با ادبیات محترمانه مواضع نظام را اعلام کرد،یادآورشد : با این حال خانم شرمن می‌گوید ایرانی‌ها فریبکار هستند و همین خانم از اعضای مجاهدین خلق حمایت می‌کند.در زمان خاتمی، از سوی ایشان گفت و گوی تمدنها مطرح شد یا در افغانستان به آمریکا کمک شد، اما جورج بوش ایران را در محور شرارت قرار داد.به نظر من عده‌ای در داخل کشور نگران هستند که آمریکا از ادبیات جدید دولت ایران سوء استفاده کند و روحیه‌ی مقاومت را در کشور کمرنگ کند. در حالی که روحیه مقاومت به ما اجازه می‌دهد ما در کشور حکومت مردمی داشته باشیم.اگر این روحیه مقاومت از بین برود کشور ما به یک نصف دیگر تبدیل می‌شود. ما در مصر دیدیم که دولت اسلام‌گرای مرسی مواضع دوستانه‌ای نسبت به آمریکا داشت اما آمریکا در اولین فرصت دولت وی را سرنگون کرد. برای دولت قذافی هم چنین اتفاقی افتاد.

در ادامه زیبا کلام به تشریح چگونگی بدل شدن آمریکا ستیزی به گفتمان‌های مختلف در انقلاب پرداخت و گفت: بسیاری از جریان‌های انقلابی و مبارز علیه شاه متاثر از ادبیات مارکسیست‌ها بوده‌اند . البته استثناء یعنی (شهید)مرتضی مطهری و بازرگان هم وجود داشت که تحت این تاثیر قرار نگرفته‌اند. پس از پیروزی انقلاب مارکسیست‌ها برای مقابله با انقلاب اسلامی در سلامت انقلاب تشکیک ایجاد کردند، و مطرح کردند که روحانیون با سفارت آمریکا به توافق رسیده‌اند که ارتش حفظ شده و از آن برای مقابله با اقلیت‌ها و اقوام استفاده شود.

وی افزود: البته شهید بهشتی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، بازرگان، و آیت‌الله هاشمی با سفارت آمریکا در حال مذاکره بودند، ولی مذاکرات آنها با آنچه مارکسیست‌ها یا مجاهدین خلق می گفتند تفاوت داشت.

زیبا کلام در ادامه با اشاره به این که مبارزه با آمریکا به تدریج به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شد و تداوم یافت خاطرنشان کرد: از این پس برخی دریافتند که با سوار شدن بر موج ضد آمریکایی شان اجتماعی پیدا می‌کنند و همچنین با این کار جبهه ملی، نهضت آزادی، حزب توده و مجاهدین خلق را به کنار می‌زنند و اکنون برخی کسانی که مواضع ضد آمریکایی دارند به دموکراسی نیز بیشتر بی‌اعتنا هستند، البته این تراژدی اولین بار در سال ۵۸ اتفاق افتاد.

در ادامه این مناظره ایزدی با بیان این‌که من از برخی اظهارات آقای زیباکلام تعجب می‌کنم، اظهار کرد: آقای زیباکلام می‌گویند که حکومت‌های ضدآمریکایی دیکتاتور هستند. من نمی‌دانم آیا عربستان،‌بحرین، قطر و حتی حکومت شاه ضدآمریکایی بودند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به کودتای مصر، خاطر نشان کرد: ارتش مصر که متعلق به آمریکا‌یی‌ها است کودتا کرد و در این زمان دولت آمریکا حتی یک دلار از کمک‌های یک و نیم میلیاردی خود را کم نکرد. ما مخالفت با آمریکا را به خاطر مخالفت با آمریکا نمی‌خواهیم ما ضد با آمریکا را به خاطر ضدیت با آمریکا نمی‌خواهیم و معتقدیم که در آمریکا هم همه نوع آدم وجود دارد هم خوب و هم بد و متاسفانه به دلیل ساختار سیاسی که در این کشور برقرار است، این کشور متاثر از لابی‌های مختلفی است که در آن قرار دارد. در این کشور اگر افراد نتوانند پول سرمایه‌داران را جذب کنند انتخاب نمی‌شوند.

ایزدی افزود: نتیجه این سیستم حاکم بر آمریکا این شده است که افرادی که در راس حکومت قرار می‌گیرند برای تامین منافع بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اسلحه‌سازی به کشورهای مختلف حمله می‌کنند با این حال نمی‌توان گفت فردی که نسبت به این وضعیت در آمریکا منتقد است فردی مارکسیسم است ./ایسنا

 

Share