آخرین خبرها از ژنو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان به‌ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حالی برای سومین بار راهی ژنو می‌شود که دور اخیر مذاکرات  در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان در سطح معاونین وزرای خارجه  به دلیل افزایش امیدواری به دستیابی به توافق احتمالی به روز سوم نیز کشیده شد. دور […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان به‌ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حالی برای سومین بار راهی ژنو می‌شود که دور اخیر مذاکرات  در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان در سطح معاونین وزرای خارجه  به دلیل افزایش امیدواری به دستیابی به توافق احتمالی به روز سوم نیز کشیده شد.

دور گذشته مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  تفاوت‌های بارزی با مذاکرات یک دهه اخیر با قدرت های جهانی داشت از جمله  ارتقاء مذاکرات به سطح  وزرای خارجه و نیز احتمال دستیابی به یک توافق اولیه احتمالی بر اساس یک متن و سند مشترک. با این همه در پایان ۳ روز مذاکره فشرده و سنگین،‌ مخالفت لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، مانع از دستیابی به توافق احتمالی شد.Geneva6.8

در مذاکرات ۲۹ و ۳۰ آبان ظریف، ریاست تیم مذاکره کننده ایران را به‌عهده دارد و سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی تیم پنج‌نفره ایران هستند که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.

۱۶:۱۵ دیپلمات غربی:کشورهای ۱+۵ با حق غنی سازی ایران موافق هستند. یک دیپلمات غربی به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای ژنو گفت کشورهای ۱+۵ تقریبا با حق غنی سازی ایران موافق هستند اما از گنجاندن این موضوع به صورت رسمی در متن توافق امتناع می‌کنند. این دیپلمات افزوده است هئیت مذاکرات ایرانی به دنبال تایید رسمی حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران است. 

۱۶:۰۱ ریابکوف: مذاکرات کنونی ژنو بهتر از مذاکرات قبلی در جریان است. معاون وزیر خارجه سوریه و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ اظهار داشت: “مذاکرات کنونی ژنو بهتر از مذاکرات قبلی در جریان است.”

۱۴:۵۹ برنامه بلندمدت برای تضمین فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران. یک منبع آگاه اعلام کرد که وزیر خارجه ایران و نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در مورد یک برنامه بلند مدت برای تضمین توسعه صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ایران گفتگو کرده‌اند.

۱۴:۵۹ عراقچی: در مذاکره با اشتون ‌وارد مباحث محتوایی شدیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان به خبرنگار اعزامی تسنیم به ژنو گفت طی ۳ ساعت بحث فشرده با اشتون برای اولین بار وارد مباحث محتوا یی شدیم اما وارد متن نشدیم.

۱۴:۴۷ ظریف: بحث خوبی با اشتون داشتیم/وارد جزئیات موضوعات شدیم. وزیر خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات با اشتون اعلام کرد که مباحث انجام شده خوب بودند.

۱۴:۴۵ تخت روانچی: در برخی موارد وارد جزییات شده ایم اما هنوز وارد متن نشده ایم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار تیم مذاکراتی با اشتون در جمع خبرنگاران گفت در برخی موارد وارد جزییات شده ایم اما هنوز وارد متن نشده ایم. وی درباره ۴ شرط فرانسه برای مذاکرات گفت به این مسئله ورود نمی کنم.

۱۴:۴۰ ظریف و اشتون وارد جزئیات شده‌اند/نشست بعدی ساعت ۱۷:۰۰. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد مذاکرات آغازین بین کاترین اشتون و محمد جواد ظریف بسیار ماهوی و مشروح بود.

۱۴:۳۵ عراقچی: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است/ احتمال دستیابی به توافق وجود دارد. معاون وزیر امور خارجه پس از دیدار تیم مذاکراتی با کاترین اشتون در جمع خبرنگاران گفت: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است و احتمال دستیابی به توافق وجود دارد. /تسنیم

 

Share