یک گیلانی راه رابرای تماس تلفنی اوباما با روحانی هموار کرد+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تابوی مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا شکسته می‌شود؟ این سوالی بود که از همان زمانی که سفر روحانی به نیویورک قطعی شد و برخی رسانه‌های خارجی از تمایل اوباما برای دیدار با روحانی خبر دادند در اذهان نقش بست و محور تحلیل‌های رسانه ای و سیاسی شد. روحانی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تابوی مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا شکسته می‌شود؟ این سوالی بود که از همان زمانی که سفر روحانی به نیویورک قطعی شد و برخی رسانه‌های خارجی از تمایل اوباما برای دیدار با روحانی خبر دادند در اذهان نقش بست و محور تحلیل‌های رسانه ای و سیاسی شد.

روحانی و اوباما در حالی که امیدها می رفت به روزهای اینده موکول شود در دقیقه ۹۰ با گفت و گوی تلفنی اوباما-روحانی بر خلاف پیش بینی ها همه معادلات به هم خورد. در حالی که همگان تصور می‌کردند، روحانی بدون دیدار و گفت‌وگو با اوباما، آمریکا را ترک و پای به خاک ایران خواهد گذاشت، تماس تلفنی اوباما، شوک بزرگی را به تمام جهان وارد کرد.

این تماس تلفنی با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از ایران روبرو شد و بسیاری از تحلیلگران، مذاکرات این دو رئیس جمهور را گام مثبتی در جهت حرکت به سوی صلح جهانی دانستند. این تحلیلگران معتقد هستند، پنجره جدیدی در دیپلماسی جهان به نام ایران و آمریکا گشوده شده است

۳۴ سال بعد از آن زمانی که مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت کشورمان رودروی برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر نشستند تا درباره آینده روابط تهران-واشنگتن پس از پیروزی انقلاب ایران مذاکره کنند، حال باراک حسین اوباما با تماس دقیقه ۹۰ خود ورق را به گونه ای دیگر برگرداند.

میهمان ویژه این روزهای نیویورک بدون بدرقه رسمی از این کشور خارج نشد، بدرقه ای که گرچه از نوع مصاحفه و دیدار رودرو نبود، و گرچه تابوی مذاکره مستقیم را ظریف شکسته بود اما بی شک آنچه اهمیت نخستین سفر رییس جمهوری جدید ایران به نیویورک را حائز اهمیت کرد تماس تلفنی اوباما با وی در آخرین لحظات حضورش در ینگه دنیا بود تا مسافر خوش شانس نیویورک با دستانی پر به کشور بازگردد.

به دنبال واکنش های مختلفی که نسبت به تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، هنگام خروج روحانی از نیویورک و پرواز به سمت تهران و در مسیر فرودگاه صورت گرفته است، این پرسش مطرح شده که این تماس تلفنی در چه شرایطی و چگونه انجام شده و آیا دولت روحانی درخواستی برای این گفت وگو داشته یا کاخ سفید به دنبال ایجاد این ارتباط تلفنی بوده است؟

از آن جا که ارتباطات دوستانه و صمیمانه ای بین محمد خزاعی نماینده دائم و سفیر ایران در سازمان ملل متحد و خانوم سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد وجود دارد، از طریق این دو نفر و همکاری موجود بین این دو سفیر، شرایط تماس تلفنی بین کاخ سفید و هیات ایرانی فراهم شده است.

 

85261_918

 

در نتیجه به خاطر تجربه ۸ سال گذشته و نوع ارتباط و همکاری محمد خزایی با سفرای سازمان ملل متحد، توان ایجاد ارتباط با کاخ سفید از طریق خانم سوزان رایس را داشته است و هیچ درخواست رسمی از سوی مقامات ایران یا مسوولان کاخ سفید برای این گفت وگو وجود نداشته بلکه به ابتکار دو سفیر ایران و آمریکا در سازمان ملل متحد، این تماس تلفنی برقرار شده است.

همچنین طبق گفته های صادق مشاور رئیس جمهور کشورمان، در فرودگاه مهرآباد، این موضوع تایید شده و تماس تلفنی کاخ سفید با موبایل محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد برقرار شده است و به دنبال آن، روسای رئیس جمهور آمریکا و ایران گفت وگو کرده اند

Share