گزارش تصویری حضور نجفی در مسابقات گیله مردی سیاهکل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا:علاقه وافر مردم این خطه به ورزش، به سال های اخیر مربوط نمی‌شود بلکه ورزش در خون و رگ مردم می‌باشد به طوری که ۷۴ ورزش بومی محلی در استان گیلان وجود دارد که قدمت بعضی از آنان به چند صد سال می‌رسد. از معروفترین ورزشهای بومی محلی این استان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا:علاقه وافر مردم این خطه به ورزش، به سال های اخیر مربوط نمی‌شود بلکه ورزش در خون و رگ مردم می‌باشد به طوری که ۷۴ ورزش بومی محلی در استان گیلان وجود دارد که قدمت بعضی از آنان به چند صد سال می‌رسد. از معروفترین ورزشهای بومی محلی این استان نیز می‌توان به کشتی گیله‌مردی، لافند‌بازی، کلاه‌پران، بروبیا، توپ‌پا، الختور، ترنا و هفت سنگ اشاره کرد.

وجود روحیه دلاوری و پهلوانی در گیلان مورد اشاره نویسندگان و شاعران مختلف بوده است، از جمله فردوسی، شاعر نامی ایران در شاهنامه به شجاعت و دلاوری مردم گیلان اشاره کرده و گیل و گیله مردان را در دلیری و جنگاوری به شیر یله تشبیه کرده است:

همه گیل مردان چو شیر یله                       ابا طوق زرین و مشگین کله

امروزه مردم از جشنواره‌های بومی محلی استقبال گسترده‌ای می‌کنند و در بعضی از این جشنواره‌ها، بیش از ‪ ۱۰هزار تماشاگر استقبال می‌کنند. در بین ورزشهای بومی محلی، کشتی گیله‌مردی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اکثر ورزش دوستان در کشور نام این رشته ورزشی بومی محلی را شنیده‌اند و حتی در شهرهای غربی استان مازندران( از جمله شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر و چالوس) این رشته، از رونق بالایی برخوردار است و پهلوانان خوبی دارد. کشتی جزء سرگرمی‌های همیشگی این مردم بوده است. در بعضی از روستاها نیز کشتی از شب چهارشنبه‌سوری تا روز سیزده فروردین برای انتخاب قهرمان ده ادامه داشت و گاه قهرمانان در در دهه سوم فروردین به زورآزمایی می‌پرداختند.

مسابقات کشتی گیله‌مردی هر ساله با حضور قهرمانان این رشته از استانهای گیلان و مازندران در طول سال به خصوص در فصل پاییز در شهرها و بخشهای مختلف استان گیلان برگزار می‌شود که بعضی از این رقابتها حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

استاندار جدید گیلان با حضور در مسابقات کشتی گیله مردی سیاهکل از این مسابقات بازدید کرد./زبان گویا

 

Share