مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان

کتابخانه های استاندارد،جزو اصلی ترین ابزارها در توسعه فرهنگی است

اسماعیل جانعلی پور گفت: شهرستان لاهیجان دارای ظرفیتهای بسیاری در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه در استان و کشور است، وجود امکانات طبیعی گردشگری، اماکن مذهبی و نیز وجود شخصیتهای برجسته جهان اسلام در این شهرستان، رسیدن به این هدف را بسیار دست یافتنی کرده است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، پنجمین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان، به میزبانی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان، با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان،فرماندار شهرستان لاهیجان، معاونت و مسئولین ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستانها در سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان برگزار شد.DSC_0057

در ابتدای این جلسه علیزاده فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان در لاهیجان گفت: شهرستان لاهیجان در طول تاریخ همواره خواستگاه علم و فرهنگ و هنر بوده و از دیرباز بعنوان قطب فرهنگی در کشور مورد توجه علما، دانشمندان و مشاهیر دوران بوده است.

فرماندار شهرستان لاهیجان با اشاره به وجود علمای برجسته در شهرستان لاهیجان از آیت الله قربانی لاهیجی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان بعنوان شخصیتی برجسته در استان یاد کرد و افزود: ایشان در طول دوران انقلاب خدمات فراوانی برای انقلاب و اسلام اجام داده اند و امروز هم با تالیف کتب در زمینه های مختلف منشا برکات فروان کشور هستند.

وی کتاب منشور مملکت داری آیت الله قربانی لاهیجی را از کتب مرجع در فرهنگ سیاسی کشور دانست و بر لزوم حمایت بیشتر از این اثر ارزشمند تاکید کرد.

علیزاده وجود ویژگیهای منحصر بفرد گردشگری طبیعی را از عوامل مهم توجه به این شهرستان برشمرد و از شهرستان لاهیجان به عنوان قطب گردشگری جهان اسلام یاد کرد.

اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این جلسه ضمن تشکر از علیزاده، فرماندار لاهیجان و امام جمعه این شهرستان بعنوان حامیان اصلی گسترش فرهنگ مطالعه در این شهرستان اظهار داشت: برگزاری جلسات شورای اداری بعنوان مهمترین مرجع تصمیم گیریهای کلان در سیاستهای اداره کل کتابخانه های عمومی در شهرستانها، منجر به شناسایی ظرفیتهای شهرستان میزبان می شود و این امر برکات فراوانی بدنبال دارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان میزبانی شهرستان لاهیجان در برگزاری پنجمین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان را فرصت مغتنمی برای شهرستان لاهیجان در شناسایی ظرفیتهای فراوان فرهنگی این شهرستان دانست و افزود: سرزمین دیلمان با افتخار به وجود علمایی چون کوشیار و نیز مهیار دیلمی بعنوان معلم و استاد دانشمندانی چون ابوعلی سینا به خود می بالد و این وظیفه ماست تا با معرفی مشاهیر علم و ادب کشور رسالت عظیم خود را در قبال نسلهای فردا بجا آوریم.

وی در ادامه افزود: لاهیجان دارای ظرفیتهای بسیاری در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه در استان و کشور است، وجود امکانات طبیعی گردشگری، اماکن مذهبی و نیز وجود شخصیتهای برجسته جهان اسلام در این شهرستان، رسیدن به این هدف را بسیار دست یافتنی کرده است.

اسماعیل جانعلی پور با بیان اینکه،در توسعه فرهنگی هر جامعه، وجود کتابخانه های استاندارد جزو اصلی ترین ابزارها در رسیدن به این هدف مهم است گفت: متاسفانه شهرستان لاهیجان در این حوزه با کمبود فضای مطالعه روبروست و این عامل بعنوان مشکلات فراوانی برای جامعه کتابخوان این شهرستان بدنبال داشته است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان: وجود مراکز آموزش عالی در شهرستان لاهیجان، بعنوان مراکز اشاعه علم و هنر ،وابسته به کتابخانه هایی غنی از منابع دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاههای مختلف در این شهرستان جزو اعضای فعال کتابخانه های عمومی هستند و همواره از منابع این کتابخانه ها بهره برداری می کنند.DSC_0036

وی کمبود فضای مطالعه در شهرستان لاهیجان را مهمترین مشکل در حوزه کتابخانه ها دانست و بر ضرورت احداث کتابخانه عمومی استاندارد در این شهرستان تاکید کرد.

در ادامه این جلسه مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان گزارشی از فعالیتهای اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان ارائه داد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان، گسترش فضای مطالعه و برنامه ریزی جهت افزایش اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان را از مهمترین برنامه های خود در آینده عنوان کرد.

وی همچنین را هاندازی بخش مستقل کودک در کتابخانه های این شهرستان، تعامل سازنده با خیرین کتابخانه ساز و حامی کتابخانه ها و نیز تشکیل کانونهای ادبی و نیز برگزاری مسابقات فرهنگی مکتوب و مجازی را از اقدامات مهم در سال جاری برشمرد.

در ادامه جلسه هریک از مسئولین ستادی و روسای شهرستان دیدگاههای خود را در حوزه تخصصی بیان داشتند.

گفتنی است رای گیری برای انتخاب اعضای کمیته برگزاری بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان گیلان از دیگر برنامه های جلسه شورای اداری در شهرستان لاهیجان بود.

Share