دکتر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور:

چه کسی گفته آمار صندوق توسعه ملی محرمانه است

معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نباید تفاوتی بین آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی در شاخص‌های اقتصادی وجود داشته باشد، گفت: متأسفم که موضوع هدفمندی یارانه‌ها بیش از هر چیز ذهن جامعه را مشغول کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت امروز در مراسم روز ملی آمار و برنامه‌ریزی اظهار داشت: چالش حوزه برنامه‌ریزی کشور این است که آیا آمارهای ما از صحت و دقت لازم برخوردار است، یا خیر؟

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: این روزها بیش از هر چیز، موضوع هدفمندی یارانه‌ها ذهن جامعه را اشغال کرده و من از این بابت متأسفم و به اندازه سهمم تلاش کردم، در این زمینه آرامش را حفظ کنم.nobakht

وی ادامه داد: اجازه بدهید فکر و تدبیر کنیم و اگر روش جاری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطلوب نیست، روش مطلوب کدام است و تا زمانی که این کار انجام نشده نباید ذهن جامعه را درگیر کنیم.

نوبخت گفت: کاری که در این زمینه سرعت ما را در تصمیم‌گیری کند کرد، فقدان آمار کافی، صحیح و دقیق است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برای نمونه دست‌اندرکاران بانک مرکزی در زمینه تولید آمار بسیار موفق عمل می‌کنند که جای تقدیر دارد، اما گاهی آمار تولیدی آنها اندک تفاوتی با مرکز آمار دارد.

وی ادامه داد: مثلاً در رقم اعلام شده رشد اقتصادی سال ۹۱ در حد ۰.۴ درصد تفاوت وجود داشت که نباید این طور باشد و نرخ تورم هم اندکی تفاوت دارد که شاید به دلیل تفاوت در سبد کالایی این دو نهاد باشد که البته همین حد هم نباید تفاوت بین اینها وجود داشته باشد.

نوبخت تصریح کرد: قبل از فعالیت در دولت، در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مشغول به کارهای پژوهشی بودم و به شدت نیازمند آمار و اطلاعات، اما هر زمان که به آمار نماگرهای بانک مرکزی رجوع می‌کردیم، آماری از سال ۸۹ به بعد وجود نداشت و این سؤال وجود داشت که چرا تولید نمی‌کردیم و یا اینکه رویمان نمی‌شد که آمار را اعلام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: آمارها نباید دستاویز سوء استفاده دیگران قرار گیرد، اما از سوی دیگر نباید به بهانه نامناسب بودن نتیجه یک فعالیت اقتصادی، مهر محرمانه به آن بزنیم و چه کسی گفته که آمار صندوق توسعه ملی محرمانه است؟ باید این آمار به صورت صحیح دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، در حال تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ هستیم و بخشنامه آن به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده، گفت: کمتر از یک هفته دیگر اطلاعات و فرم‌های تکمیل شده به ما برخواهد گشت.

وی افزود: ستاد بودجه کشور باید لایحه بودجه سال آینده را در زمان قانونی تقدیم مجلس کند و حتماً مجلس از سرعت عمل دولت استقبال کرده و در زمان مقرر مصوبه را به دولت می‌دهند تا اینکه تا پایان امسال آیین‌نامه‌های اجرایی بودجه ۹۳ تهیه شود و از اول فروردین ۹۳، دستگاه‌های اجرایی بتوانند این قانون را اجرا کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: قطعاً به معاون بودجه در خصوص تقویت بودجه مورد نیاز مرکز آمار ایران تأکید خواهم کرد.

به گزارش فارس، پس از پایان اظهارات نوبخت، از سامانه یکپارچه جمع‌آوری الکترونیکی داده‌ها (سیجاد) با حضور معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، رئیس مرکز آمار و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رونمایی و از برترین‌های آمار کشور تجلیل شد.

Share