هفتاد و هفتمین سالروز تولد پدر گرافیک ایران در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرتضی ممیز، مرد هنرمندی که خود را وقف هنر، وقف آموزش و وقف تجربه  کرد. در هنر گرافیک امروز ایران ما، راهی نیست که به او منتهی نشود و کاری نیست که ردپایی از اون در آن نباشد. اگرچه برای بزرگی او کاری نمی شود کرد، اما می توان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرتضی ممیز، مرد هنرمندی که خود را وقف هنر، وقف آموزش و وقف تجربه  کرد. در هنر گرافیک امروز ایران ما، راهی نیست که به او منتهی نشود و کاری نیست که ردپایی از اون در آن نباشد. اگرچه برای بزرگی او کاری نمی شود کرد، اما می توان به بهانه تولدش دور هم جمع شد و نگاه کرد و از دنیای هنرمندی اش که پس از او هنوز جان دارد و نفس می کشد بهره برد.

این اتفاق خجسته که در ادامه آن  به مدت یک هفته شاهد نمایشگاه مرور آثار استاد مرتضی ممیز  در گالری خانه فرهنگ و هنر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت خواهیم بود، نویدی است برای جامعه فرهنگ و هنر گیلان که با استفاده از تجارب بزرگان این حوزه ، قدم های رشد و تعالی را مستحکم تر بردارد و در این گام نو ، بسیار مسرت بخش است که در کنار نام خانه هنر عماد به عنوان بخش خصوصی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت متولیگری  برگزاری این برنامه را برعهده داشته است.

 سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت، یکی از همان سازمان های متولی فرهنگ در شهر رشت بود که علیرغم تعریف و حوزه کاریش، سال ها  به دلایل مختلفی نه تنها هیچ گونه فعالیت در خوری نداشت، بلکه حتی بسیاری از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر نیز خبری از وجود چنین سازمانی نداشتند. سازمانی که از بدو تاسیس آن در سال ۱۳۸۷ سال ها خاک خورد و زمستان ۱۳۹۰ ، بهارش بود.. سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با تغییر مدیریت در آخرین روزهای پاییز سال ۱۳۹۰ ، همچنین اختصاص جنجالی و پر حاشیه  ساختمان شماره ۲ شهرداری رشت به این سازمان و تغییر کاربری آن به خانه فرهنگ و هنر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، فرصت معنوی و کالبدی خوبی را جهت انجام فعالیت های فرهنگی در اختیار اهالی فرهنگ و هنر رشت و گیلان قرار داد.

 با شروع به کار و راه اندازی این ساختمان و با استفاده از تخصص و توان بخش خصوصی در حوزه ی فعالیت های فرهنگی و هنری ، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت توانست، با تثبیت ایده هم افزایی اندیشه ها و توان ها ، ضعف های تخصصی خود را بهبود بخشد و همچنین عرصه را برای فعالان این حوزه مهیا کند.

 سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در این مدت کوتاه از فعالیت موثرش مبدع اولین ها در رشت بود، برگزاری جمعه بازار فرهنگی هنری رشت، راه اندازی خانه میرزا و برگزاری نمایشگاه های متعدد و پیوسته در این مدت، برگزاری اولین نمایشگاه کارت پستال های گیلان در عید نوروز، برگزاری اولین جشنواره طبخ غذاهای محلی، انواع دسر و پیش غذا به مناسبت فرارسیدن عید نوروز در بوستان ملت رشت ، برگزاری بیش از ده ها عنوان برنامه فرهنگی ، دینی و مذهبی در سطح شهر رشت، برگزاری مراسم روز نجوم، برگزاری بیش از ده ها عنوان نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی در گالری خانه فرهنگ و هنر شهرداری رشت، برگزاری بیش از ده ها عنوان برنامه در حوزه ی کودک ، نوجوان و خانواده، راه اندازی کارگروه های مختلف و فعال در حوزه ی هنرهای تجسمی ادبیات ، موسیقی، کودک و نوجوان و مشارکت و آموزش شهروندی با هدف استفاده از توان و تخصص افراد فعال در این بخش ها، برگزاری جشنواره ها و  کنسرت های مختلف جهت حمایت و ترویج موسیقی در گیلان و ده ها عنوان برنامه فرهنگی، مذهبی وهنری دیگر که بازخورد های اجتماعی و شهری آن کاملا مشهود و ملموس بوده است./خزرآنلاین

 اما نکته مهم در مورد این سازمان که مدت ها دچار رخوت شده بود و حالا کم کم پا گرفته این است که علیرغم ماهیت به اشتباه ترویج شده در ایران که برگزاری برنامه های فرهنگی نیاز به بودجه های کلان دارد، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در این مدت کوتاه و با وجود بحران های متعدد در حوزه ی مالی و شهری ثابت کرد که می توان در این حوزه با مدیریت صحیح و منطقی به درآمد زایی رسید. و جای خوشحالی دارد که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت  تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری را با کمترین بودجه ممکن انجام داده  و حتی توانسته با افزایش درآمد های خود ،در حوزه ی اقتصاد فرهنگ هم حرفی برای گفتن داشته باشد. کاری منحصر به فردکه با تمام کمبود های مالی و بودجه اندک این سازمان در مقایسه با سایر سازمان های فرهنگی همراستا ی خود  توانست فضایی مناسب جهت فعالیت های فرهنگی و هنری ایجاد کند.

Share