به بهانه انتخاب استاندار جدید

نمایندگان گیلان چقدر در انتخاب دکتر نجفی نقش داشتند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بالاخره استاندار گیلان مشخص شد تا پایانی باشد بر تمام حرف و حدیث هایی که هر روز خبر از مطرح شدن نام جدیدی در راهروهای وزارت کشور به عنوان استاندار بعدی گیلان می دادند. اما آنچه در این میان بیشتر از همه جای تعجب دارد رفتار گاهاً متناقض نمایندگان گیلان بودند که با موضعگیری هایشان همه را شوکه میکردند…

namayandeghanبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بالاخره استاندار گیلان مشخص شد تا پایانی باشد بر تمام حرف و حدیث هایی که هر روز خبر از مطرح شدن نام جدیدی در راهروهای وزارت کشور به عنوان استاندار بعدی گیلان می دادند. اما آنچه در این میان بیشتر از همه جای تعجب دارد رفتار گاهاً متناقض نمایندگان گیلان بودند که با موضعگیری هایشان همه را شوکه میکردند…

مایندگانی که یک روز رئیس ستاد مردمی رئیس جمهور بودند و روز دیگر ناگهان مخالف تمام عیار کابینه. یک روز همه یک صدا نام هاشم نیا را فریاد می زدند و روز دیگر هیچ شانسی برای او قائل نبودند. در ادامه عملکرد تک تک این نمایندگان را به صورت اجمالی بررسی می کنیم:

حسن تامینی

 حمایتش از قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری بر هیچکس پوشیده نیست. تامینی شاید هیچوقت فکر نمی کرد قالیباف در میدان نبرد انتخابات ریاست جمهوری قافیه را به روحانی ببازد و تامینی هم به گفته برخی افراد از وزارت بهداشت در دولتی که قرار بود قالیباف رئیسش باشد، جا بماند.

بعد از تجربه ناموفق انتخابات ریاست جمهوری برای تامینی، وی کمتر در بحث انتخاب استاندار گیلان شرکت می کرد. شاید جنجالی ترین نظر تامینی درمورد تغییرات در مدیریت استانداری‌های کشور، این بود که با بیان اینکه ” هر دولتی روی کار بیاید استانداری را می‌خواهد که با او هماهنگ شود” تلویحا خبر از تغییر استاندار گیلان داد، آن هم در ۲۲ شهریور که اکثر نمایندگان گیلان یکصدا نام هاشم نیا را فریاد می زدند و خواستار ابقای او بودند.

وی همچنین خبر از لیست ۱۵ نفره ای داد که داوطلب تصدیگری بر استانداری گیلان هستند هر چند هیچگاه نام این ۱۵نفر را بیان نکرد.

koshake nejad

جبار کوچکی نژاد

“در گیلان سابقه خوبی از تعیین استانداران نداریم و دولت گذشته در مدت شش یا هفت سال تعداد پنج استاندار را به گیلان آورد.” این آخرین اظهار نظر رسمی کوچکی نژاد درباره تغییر استاندار گیلان بود.

البته گلایه کوچکی نژاد از تغییر متوالی استاندار در گیلان که منجر به بروز خسارت هایی و همچنین ناتمام ماندن بسیاری از پروژه های عمرانی استان شده است، شاید مهمترین دلیل حمایتش از ابقای هاشم نیا بوده است.

 گفتنی است کوچکی نژاد در گذشته هم با تغییر سعادتی، استاندار وقت گیلان مخالف بود و بیان اینکه گیلان طاقت تغییر استاندار را ندارد، گفته بود که عقل و شرع حکم می‌کند سعادتی در استان بماند.

کوچکی نژاد از جمله نمایندگانی است که تا پایان پشت هاشم نیا را خالی نکرد و برخلاف برخی از نمایندگان مواضعش یک شبه تغییر ۱۸۰ درجه ای نداشت.

وی حتی یک بار هم در یک اظهار نظر جنجالی تمام قد در برابر طرفداران عبدالغفار شجاع ایستاد و   گفت:” اصلاح طلبان گیلان هم تلاش می کنند افرادی مثل آقای شجاع را به کرسی بنشانند ولی آنها در گیلان به مشکل برمی خورند و نمایندگان هم روی گزینه های این چنینی مقاومت خواهند کرد”

 jafarzadeh1

غلامعلی جعفرزاده

جعفرزاده در همان اولین اظهار نظرهای رسمی اش به طرفداری از استانداری پرداخت که مانند خودش افتخار جانبازی داشت. وی با دفاع از عملکرد مدیریتی هاشم نیا، وی را مدیری بی عیب در مدت زمان کوتاه مدیریتش دانست که البته اگر اشکالی هم در کارش بوده، جبری و از مقامات بالادستی اش در دولت احمدی نژاد بوده است!!

شاید منظور جعفرزاده از این اشکالات همان مطالبی بود که حکایت از ممانعت استانداری گیلان از برپایی جلسات تبلیغاتی ستاد دکتر روحانی در زمان انتخابات داشت.

در هر حال جعفرزاده هم همواره هاشم نیا را فردی مناسب برای استانداری می دانست و اعلام اسامی برخی افراد غیربومی توسط برخی نمایندگان را فاجعه دانست.

عطالله حکیمی

از حکیمی که هر چه بگوییم کم گفتیم. نماینده اصولگرا که ناگهان طرفدار سرسخت روحانی می شود و مسئول ستاد روحانی در کل کشور. البته به همان سرعت که محبوب دولت می شود، پس از پیروزی روحانی تبدیل به منتقد درجه یک دولت می شود تا آن جا که شایعاتی که حکایت از سهم خواهی اش از دولت روحانی داشت، به شدت قوت می یابد.

هر چند خودش دلیل اصلی مخالفتش با دولت روحانی را تضاد دولت جدید با معیار های ناب اصولگراییش می خواند و می گوید دلیل اصلی مخالفتش متاسفانه ورود تئورسین های فتنه ۸۸ به ستاد روحانی بعد از انتخابات بوده است.

کم کم اخبار رفتارهای متضاد حکیمی در رسانه ها در حال کم رنگ شدن بود که ناگهان بیانیه اش بار دیگر او را به صدر اخبار بر میگرداند. بیانیه ای که حکایت از دراز کردن دست دوستی روحانی به سمت حکیمی بود. این بار به حکیمی دوست دیروز و مخالف امروز پیشنهاد استانداری گیلان داده شد. حکیمی اما نه تنها نپذیرفت بلکه بعدها هم هیچ گاه در بحث انتخاب استاندار دخالت نکرد و سعی کرد بر روی مسایل مهم تری تمرکز کند. از جمله تحقیق و تفحص از معاونت تحت ریاست نوبخت

اگر هم هنوز راز رفتارهای متناقض حکیمی برایتان مکشوف نشده است.

ناصر عاشوری

نقش حاج ناصر زمانی که در یک مصاحبه خبر از پایان سناریوی حمایت نمایندگان از هاشم نیا داد، پررنگ شد. عاشوری که تا قبل از این گفتگو بیشتر در جهت سیاست های مجمع نمایندگان پیش می رفت، در نشستی مشترکی که با اعضای حزب اعتدال و توسعه داشت، خبر از خط خوردن هاشم نیا از سرلیست مجمع نمایندگان برای تصدیگری بر استانداری داد و گفت: ” نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که هاشم نیا نماند”

وی البته نه دلیل آن همه حمایت بی قید و شرط از هاشم نیا را توضیح داد و نه دلیل این چرخش یک شبه را.

 هر چند عاشوری در همان گفتگو هم پذیرفت که هیچ یک از نمایندگان گیلان در زمان انتخابات ریاست جمهوری در ستاد های دکتر روحانی فعالیتی نداشته اند، اما به عنوان نماینده این حق را برای خود و همکارانش متصور بود تا بتوانند حداقل نظر خود را بگویند اما آن که بتوانند این نظر را به کرسی هم بنشانند یا نه بستگی به گیله مرد شماره یک دولت یعنی دکتر نوبخت داشت.

حسن خسته بند

خسته بند نماینده کم حرف بندر انزلی شاید آن قدر سرگرم پیشبرد امورات هیات قایقرانی استان گیلان بود که چندان در بحث انتخاب استاندار اظهار نظری از او ندیدیم.

البته شایعاتی هم حکایت از نقش پررنگ خسته بند در انتخاب لیست ۵ نفره مجمع نمایندگان در کنار ندیمی داشت که البته نه نقش خسته بند در اعلام این لیست مشخص شد و نه هیچ یک از این ۵ نفر به تصدی بر استانداری گیلان هستند.

حضور همشهری و همکار سابق خسته بند هم دلیلی نشد تا این نماینده کم حاشیه و کم حرف وارد گود شود و موضع گیری خاصی در مورد استانداری عبدالغفار شجاع اتخاذ کند. هر چند فضای رسانه ای به شدت خبر از استانداری قریب الوقوع شجاع می دادند.

 البته عدم حضور شجاع در آن لیست ۵ نفره ای که مورد تایید مجمع نمایندگان بود و همچنین شایعاتی که خبر از نقش پررنگ خسته بند در تصمیم گیری نهایی بستن این لیست و همچنین نقل قول هایی که منتسب به خسته بند بوده با مضمون آنکه ” از شجاع حمایت نمی کنم ولی مخالفت هم نمی کنم” همه و همه حکایت از آن دارد که خسته بند هیچگاه به استانداری شجاع روی خوشی نشان نداد.

با این تفاصیل شاید بتوان گفت درست است که تمام اعضای لیست ۵ نفره مجمع نمایندگان در ماراتن تکیه بر منصب استانداری گیلان ناکام بودند اما ممکن است نمایندگان حداقل توانسته باشند موانعی را در راه رسیدن برخی افراد به استانداری گیلان به وجود آورند پس باید گفت نقش نمایندگان در این میان چندان هم کم رنگ نبوده است!!!

حمیدرضا خصوصی

خصوصی شاید بیشتر از آن که وارد بحث های مربوط به تغییر استاندار شود، بیشتر سرگرم خصوصی سازی صومعه سرا بوده است.

همزمان با اوج گیری شایعات و مطرح شدن نام های زیاد برای تصدی بر استانداری گیلان، سید کاظم دلخوش نماینده سابق صومعه سرا و رقیب اصلی خصوصی که یکی از گزینه های احتمالی تکیه بر کرسی استانداری گیلان هم بود، به عنوان مشاور نوبخت در امور مجلس برگزیده شد تا خصوصی بر اساس برخی شایعات دست به کار شود و با کمک فرماندار صومعه سرا مانع از نصب بنرهای تبریک دلخوش در سطح شهر صومعه سرا شود.

از خصوصی درباره تغییر استاندار گیلان اظهار نظر جنجالی خاصی رسانه ای نشد و بیشتر در جهت سیاست های مجمع نمایندگان گیلان و در راس آن ها ندیمی قدم بر می داشت.

 از خصوصی در ظاهر هم دفاع تمام قدی از همشهریانش مانند کاتب، هادی حق شناس، قاسم رمضانپور که نام هایشان برای تصدی بر استانداری گیلان مطرح شده بود، حداقل در فضای رسانه ای ندیدیم.

خصوصی که به تازگی و در راس هیاتی از دوستان و بستگان و آشنایان که از قضا از مسئولین هم می باشند به همراه فرماندار صومعه سرا که با ممانعت از نصب بنرهای دلخوش در سطح شهر حسابی امتحان همکاری اش را با خصوصی پس داده است، دور تازه ای از سفرهای روستایی اش را در بین روستاهای محروم صومعه سرا آغاز کرده است، در دیدار با مردم ازگم دلیل اصلی تغییر و تحولات در شهرستان را عدم برخورداری روحیه مردمی مسئولان سابق شهر دانست!!

البته با این اوصاف باید گفت جناب خصوصی تنها بستگان خود را دارای روحیه مردمی می داند چون تقریبا تمام مدیران غیرمردمی صومعه سرا!! جای خود را به بستگان ایشان داده اند.

ghorbani

محمدحسین قربانی

می گویند وقتی نمایندگان لیست ۵ نفره ای را به عنوان گزینه های پیشنهادی خود آماده و قصد ارسال آن به وزارت کشور را داشتند، با ممانعت دکتر قربانی روبرو شده که خواستار کسب اجازه از پدر معنوی استان گیلان، آیت الله قربانی شده بود.

هر چند استاندار فعلی همشهری دکتر قربانی محسوب می شود اما وی هیچگاه نه تنها نامی از نجفی نبرد بلکه نام هیچکسی را هم به عنوان استاندار بعدی به میان نیاورد. شاید جمله معروف “نگذارید بدبختی‌های گیلان در حوزه مسائل سیاسی گم شود” از قربانی به روشنی نمایانگر آن باشد که وی تنها به دنبال حل مشکلات مردم استان است نه مناقشات سیاسی استان.

 به نظر، وی بیشتر از آنکه بر خلاف برخی نمایندگان به دنبال سرکار نشاندن استانداری باشد که با منافع شخصی اش همسو باشد، به دنبال حل و فصل مشکلات مردمی بوده است که به او اعتماد کرده اند. شاهد این امر هم استفاده قربانی از فرصتی بود که به مناسبت دیدار استاندار جدید با آیت الله امینیان، امام جمعه آستانه پیش آمده بود و وی در همین فرصت کوتاه هم در خصوص اتمام پروژه حسینیه اعظم و تامین منابع مالی آن ، توسعه طرح حرم ، راه اندازی موزه و دغدغه های مردم این شهرستان در راه اندازی فاز دوم حرم و توسعه صحن مطالبی را به استاندار ارایه داد.

محمدمهدی رهبری املشی

املشی را شاید واقع بینانه ترین نماینده گیلان دانست. وقتی که بسیاری از نمایندگان گیلان سرگرم تهیه لیست بودند و آن چنان در تهیه لیست مورد نظر وسواس به خرج می دادند که هر روز نام یک نفر از بالای لیست وارد شده و نام دیگری از پایین لیست بیرون می افتاد، رهبری املشی گفت:”  اینها فقط رایزنی و مذاکره است و باید دید که سیاست دولت در این رابطه چیست”

وی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد یک فرد قوی تری از هاشم نیا را به استان گیلان بیاورد از آن حمایت می کنم ، اما اگر بخواهند شخص ضعیفی را به این استان بیاورند از آن حمایت نخواهم کرد، تلویحا گفت که هیچ اصراری بر ابقا هاشم نیا برخلاف برخی از نمایندگان ندارد و همچنین هیچ فردی را به عنوان استاندار بعدی در نظر ندارد. بلکه تنها معیار از قول رهبری املشی، قدرت فردی است که به عنوان استاندار بعدی معرفی خواهد شد.

وی که در این مدت داغدار از دست دادن برادرش نیز بوده است خبر از نشست نمایندگان گیلان با وزیر کشور هم داد و گفت که در این نشست نمایندگان تنها پیشنهاداتی را ارائه کردند و باید دید سیاست دولت در این زمینه چه می باشد؟

 

مهرداد بائوج لاهوتی

لاهوتی، هاشم نیا را فردی توانمند و بومی استان میدانست و به همین دلیل بنا به گفته خودش در درجه اول تلاش می کرد که وی را حفظ کند و اگر هم  با دولت به تفاهم نرسید و دولت اصرار بر تغییر استاندار داشت، لاهوتی بومی بودن استاندار بعدی را مهمترین معیار پذیرش وی می دانست.
لاهوتی هم همگام با بسیاری از نمایندگان گیلان خواستار ابقای هاشم نیا بود. وی همچنین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال تغییر استاندار گیلان اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان استان گیلان تعدادی از کسانی را که اعلام آمادگی برای پست استانداری کرده‌اند، مورد پایش و بررسی قرار داده است.

لاهوتی هم تا آخرین روزهای استانداری هاشم نیا از موافقان ابقای او بر پست استانداری گیلان بود.

صفر نعیمی رز

نعیمی که همواره و در تمام مصاحبه هایش دفاع تمام قدی از همشهری اش داشت، وقتی در نشست نمایندگان گیلان با وزیر کشور شرکت کرده و در آنجا تاکید وزیر کشور را بر تغییر استانداران دید، یک گام به عقب نشست و گفت:” با این حال اصرار ما بر بومی بودن استاندار است و اعلام کردیم که فرد غیربومی را در استان گیلان نمی‏‌پذیریم.”

نعیمی شاید آب پاک را بر روی دست اصلاح طلبان هم ریخت و با عنوان اینکه اصلاح‌طلبان تندرو و فتنه‌گران به استانداری گیلان نمی‌رسند، تأکید کرد: گزینه اصلاح‌طلبان گیلان در لیست پنج نفره مجمع نمایندگان قرار ندارد.

وی همچنین اولین کسی بود که لیست ۵ نفره نمایندگان را برای تصدی بر استانداری را بر خلاف آنچه گفته می شد، رسانه ای کرد.

نعیمی تا آخرین لحظات هم مدافع همشهری اش هاشم نیا بود و مطمئنا اگر او عهده دار انتخاب استاندار بعدی بود هیچگاه هاشم نیا را از استانداری عزل نمی کرد.

نعیمی همواره و در تمام مصاحبه هایش با این استدلال که اگر هاشم نیا بهتر از خود پیدا کند، خودش آن را به ما معرفی می کند!! دفاع بی چون و چرایش از هاشم نیا را به همه اثبات کرده بود.

محمود شکری

شکری را به گواه  مصاحبه ۱۳ شهریورش با خبرگزاری تسنیم، باید یکی از خواستاران ابقای هشام نیا دانست. وی با تأکید بر این‌که از استاندار فعلی گیلان رضایت داریم، افزود: هاشم‌نیا سال‌ها معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان بوده و توان برنامه‌ریزی برای توسعه گیلان را دارد.

وی بومی‌ بودن، تخصص، شناخت نسبت به استان، رزومه مورد قبول و تجربه کافی در کنار تعهد به خدمت بی‌منت به مردم را از ویژگی‌های یک استاندار دانست.
از شکری اظهارنظر دیگری در مورد تغییر استاندار در رسانه ها منعکس نشد.

ایرج ندیمی

همه یک طرف، ندیمی هم یک طرف. رئیس مجمع نمایندگان گیلان اظهار نظرهای زیاد و گاها جالبی در مورد تغییر استاندار داشته است. وی یک روز از نظر مثبت نمایندگان گیلان در مورد هاشم نیا می گوید و روز دیگر در واکنش به برخی اسامی مطرح شده درباره استانداری گیلان آنها را در حد دفترداری می خواند نه استانداری!

ندیمی که در ابتدا دفاع جانانه ای از هاشم نیا می کرد با گذر زمان کم کم مواضعش را با یک شیب ملایم تغییر داد و با عنوان اینکه نظر دولت برای نمایندگان مهم است نه اشخاص، در پاسخ به این سئوال که شما با ابقاء کیهان‌ هاشم‌نیا در مسئولیت استانداری گیلان موافقید یا تغییر استاندار، تلویحا تغییر استاندار گیلان را دور از ذهن ندانست و  اظهار کرد: موضوع تغییرات، موضوع تغییرات نفر و اشخاص نیست. به‌عنوان مثال، باید نظر دولت را ببینیم و این امر طبیعی است که دولت رویکرد‌هایی دارد و بر اساس آن، تغییراتی خواهد داشت. همین‌طور که دولت، وزرا را عوض کرد، ممکن است معاونان آن‌ها و بالتبع مدیران کل را نیز تغییر دهد و به همین ترتیب همان‌طور که وزیر کشور را تغییر داد، امکان دارد تصمیم به تغییر استانداران بگیرد.

ندیمی چند روز بعد یعنی دوم مهر با عنوان اینکه استان گیلان نیازمند خون تازه ای از مدیریت است، خط بطلانی بر تمام حمایت های سابقش از هاشم نیا کشید تا تغییر مواضعش در حمایت از هاشم نیا را علنی کند و گفت:”  اولین واقعیت این است که انتخابات باید به برنامه جدید منتهى شود و طبیعى است که اجراى هر برنامه‌اى، آدم‌هاى خود را که متناسب با برنامه مى‌باشد، ضرورى مى‌سازد.”

وی با اشاره به این‌که اگر قرار بر ادامه همه سیاست‌ها و روش‌هاى دولت قبلی باشد، مى‌توان همه گذشته را حفظ کرد، افزود: شعار آقاى رئیس جمهور، بعضى را دچار این توهم کرده که ظاهراً قرار نیست اتفاقى بیافتد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اگر قرار باشد همه آدم‌ها حفظ شوند، اساس انتخابات را باید تغییر داد، اضافه کرد: با روش کنونى و شعارها و برنامه‌ها، دیگر نمى‌توان مسئولان و مدیرانى که چون گذشته مى‌اندیشند و با همان کادر از معاونان و مدیران مى‌خواهند کار کنند و یا در روابط استانى صرفاً گوش به حرف افراد معدودى هستند و یا بودجه براى آب و راه روستایی را ندهند، اما در مورد مواردى در گیلان ـ مخصوصاً مرکز استان ـ همه پول و بودجه هزینه مى‌شود، به‌طورى که حتى مطالبات ناجیان غریق گیلان و … را به ذینفع نمى‌رسانند و یا گروهى که فقط در بلبشوى ستادزدگى مدیر شده‌اند را همچنان حفظ کرد.

این موضع گیری های ندیمی که افرادی را که خواستار عدم تغییر در سطح مدیریت عالی استان بودند را متوهم خوانده بود، بسیار عجیب به نظر می رسید.

ندیمی حتی با بیان اینکه چرا آن افرادی که در زمان انتخابات برای رأی نیاوردن دکتر روحانی تلاش کردند و الآن نیز موافق دولت وی نیستند، باید حفظ شوند؟، بسیاری را به یاد روزهایی انداخت که برخی از سخنرانی های تبلیغاتی دکتر نوبخت در حمایت از دکتر روحانی به انواع دلایل مختلف ناتمام می ماند. در حای که برخی شایعات حکایت از دخالت فرمانداران و مسئولین استانداری در بر هم زدن مراسم سخنرانی دکتر نوبخت داشتند.

ندیمی اما باز هم چند روز بعد دوباره چرخشی عجیب در سیاست هایش داشت و به عنوان رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان این‌که حفظ استاندار فعلی، رویکرد مجمع نمایندگان گیلان است، گفت: ابتدا در تلاشیم استاندار فعلی را حفظ کنیم، ولی باید توجه داشته باشیم که دولت جدید برنامه‏‌هایی دارد و برای اجرای این برنامه‏‌ها نیازمند مدیران جدید است.

وی مجددا از هاشم نیا به عنوان نفر اول لیست مجمع نمایندگان گیلان نام برد و علیزاده و کاتب را نفرات بعدی دانست!! آن هم درست ۴ روز بعد از اینکه استان گیلان را نیازمند خون تازه در سطوح مدیریتی دانسته بود، یعنی ششم مهر ماه!!

وی سرانجام ۲۰ مهرماه در حالی که نام نجفی به عنوان استاندار بعدی به گوش می رسید و احتمال تصدی وی بر استانداری گیلان بسیار زیاد بود، گفت:”در مجمع نمایندگان گیلان بر اساس شش رأى، معرفى آقای نجفی صورت پذیرفت!!!”

این اظهارات ندیمی در حالی مطرح شد که هیچگاه هیچیک از نمایندگان گیلان نامی از نجفی به عنوان یکی از گزینه های مد نظر مجمع نمایندگان گیلان نبرده بودند و در هیچ لیستی هم نام استاندار فعلی گیلان به چشم نمی خورد. این هم یکی دیگر از چرخش های عجیب سیاست های ندیمی بود.

وی با بیان اینکه آقای نجفی از تهران به لاهیجان آمد تا به من رای دهد! گفت:”  بنده تا کنون نظر منفى نسبت به آقای نجفی نداشته و نداده‌ام”

ندیمی اما نگفت چرا نام نجفی زودتر از آنکه بر سر زبان ها بیفتد با توجه به نظر مثبت ایشان از طرف مجمع نمایندگان مورد تایید قرار نگرفت؟ و چرا وقتی که تقریبا تصدی نجفی بر ایتانداری گیلان مسجل شده بود نمایندگان ناگهان شش رای مثبت به نجفی دادند؟!!!

البته ندیمی همواره تاکید می کرد که اسامی مختلفی که همواره از مجمع نمایندگان به بیرون ره پیدا می کرد، تصمیم مجمع بوده نه خود او و او تنها به عنوان رئیس مجمع آن ها را بازگو می کرده است.

منبع: خزر آنلاین

Share