نمايندگان مجلس تأكيد كردند؛

غنی‌سازی اورانیوم خط قرمز منافع ملی / دولت نباید در برابر غرب از آن کوتاه بیاید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا:نمایندگان مجلس معتقدند که اصل غنی‌سازی هسته‌ای،‌بزرگ‌ترین خط قرمز منافع ملی است که دولت در برابر غرب نباید از آن کوتاه بیاید و منافع ملی کشور را در اولویت خود قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : با گذشت بیش از یک هفته از تحرکات جدید دیپلماتیک کشورمان و نیز دستاوردهایی که سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیات همراه به نیویورک داشته، شاهد موج جدیدی از توصیه‌ها به دولت روحانی هستیم.

13920516000408_PhotoA

مقام معظم رهبری نیز روز شنبه در مراسم «مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش» ضمن حمایت از تحرک دیپلماسی دولت، توصیه‌هایی بیان داشتند که مهم و قابل تاکید است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود فرمودند:

«ما به مسؤولان خودمان اعتماد داریم و از آنها می‌خواهیم با دقت و با ملاحظه همه جوانب، گام‌ها را محکم بردارند و منافع ملی را به فراموشی نسپارند.»

این توصیه‌ها در حالی مطرح می‌شود که دولت روحانی تلاش دارد در دوره جدید با رویکرد جدید مسائل فی مابین با طرف غربی را در کوتاه‌ترین زمان به بهترین وجه ممکن حل و فصل کند. نکته حائز اهمیت اینکه دولت و تیم مذاکره‌کننده باید هیچ‌گاه از منافع ملی کشور چشم‌پوشی نکرده و از اصول کوتاه نیایند. در همین راستا نمایندگان مجلس معتقدند که اصل غنی‌سازی هسته‌ای،‌ بزرگ‌ترین خط قرمز منافع ملی است که دولت در برابر غرب نباید از آن کوتاه بیاید.

حق غنی‌سازی قابل مذاکره نیست

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی که با تهران امروز داشت با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت در تامین منافع ملی تاکید کرد: حفظ منافع ملی وظیفه هر مسئول بوده و در سطح ملی هم مسئولان دیپلماسی هدف اصلی شان باید حفظ منافع ملی کشور باشد.

وی با بیان اینکه منظورش از منافع ملی،منافع حداکثری است نه صد درصدی گفت: باید تلاشمان این باشد که منافع حداکثری را کسب کنیم. چرا که ما در راه کسب منافع نگاه ماکیاولی نداریم. ما می‌خواهیم با حفظ اصول ، حداکثر منافع را داشته باشیم. اصول نیز عبارت است از عزت ملی،‌عدم پذیرش ذلت، ‌داشتن حق برابر در مذاکرات، ‌تحقیر نشدن.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی نباید از اصول کوتاه آمده و به طرف مقابل اعتماد کامل کند،‌گفت: کارما با کشوری مانند ترکیه متفاوت است. چرا که ممکن است ترک‌ها هم دارای دیدگاه مثبت باشند ولی برای تامین منافع حاضرند با آمریکایی‌ها و حتی اسرائیلی‌ها مذاکره‌کنند.

حقیقت‌پور مذاکرات اخیر دولت روحانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مطمئن باشید در مذاکرات اخیر پیشرفت خوبی به دست آورده‌ایم. یکی از دستاوردها این بود که سطح مذاکرات هسته‌ای را در حد وزارت خارجه بالا برده‌ایم. چرا که در دوره گذشته دبیر شورای امنیت ملی کشورمان که جایگاه‌اش بالاتر از وزیر است از طرف ایران می‌رفت ولی آنان نفر پنجم اداره کل‌شان را می‌فرستادند.

وی نکته مثبت دیگر مذاکرات اخیر ایران و غرب را «کوتاه نیامدن از مواضع» دانست و گفت: ملت ایران حقوقی دارد و این حقوق باید از سوی غرب به رسمیت شناخته شود. این حرف غرب که ایران می‌تواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند لازم ولی کافی نیست. کافی بودنش زمانی است که ما بتوانیم غنی‌سازی کنیم. به عبارت دیگر انرژی هسته‌ای را می‌خواهیم که اورانیومش را خودمان غنی‌سازی کرده باشیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه «حق غنی‌سازی قابل مذاکره نیست» گفت: با مذاکرات اخیر غرب بار دیگر از مسئولان کشور ما شنید که خط ممنوعه ما عدم ورود به کاربرد نظامی انرژی هسته‌ای است. اما غنی‌سازی در ایران هم برای تولید انرژی و هم برای مسائل دیگر نیاز است. مثلا در عرصه پزشکی و داروهای خاص ما نیازمند غنی‌سازی هستیم. حقیقت‌پور با بیان اینکه امروزه حدود ۸۵۰ هزار نفر بیمار نیازمند فرآورده‌های دارویی مرکز هسته‌ای تهران هستند،‌گفت: غرب باید تضمین دهد که اگر ایران از ۲۰ درصد غنی‌سازی کوتاه بیاید باید داروی این جماعت را به موقع و با قیمت مناسب تامین کند تا ما از میزان ۲۰ درصد غنی‌سازی کوتاه بیاییم. وی ادامه داد: راهکار دیگری که می‌توان در این خصوص ارائه داد در راستای نظارت و کنترل بیشتر آژانس است تا غرب مطمئن شود که این درصد غنی‌سازی اورانیوم در مصارف صلح‌آمیز بخصوص دارو استفاده می‌شود.

مجلس پروتکل الحاقی را نمی‌پذیرد

اسماعیل کوثری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آید، گفت: توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری به دولت در این راستا تفسیر می‌شود که باید حرکت دولت در راستای سیاست‌های کلان دقیق باشد و بر همان اساس حرکت کرده و مذاکرات خود را دنبال کند.وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک تصریح کرد:‌بحث اصلی ما این است که در صحبت‌هایی که ایشان در سازمان ملل و بین کشورهای غیرمتعهد دنبال کردند هیچ اشکالی نداشته ولی در جلسات دو جانبه باید دقت بیشتری باشد.

این نماینده مردم تهران تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ منافع ملی از سوی تیم مذاکره‌کننده را مورد توجه قرار داد و گفت: حتما خبرهایی از سفر رئیس‌جمهور و تیم همراهش به مقام معظم رهبری رسیده که به این نحو بر حفظ منافع ملی از سوی دولت تاکید دارند.

وی با رد پذیرش پروتکل الحاقی از سوی دولت گفت: تا زمانی که سیاست‌های غیرمنطقی آمریکا در قبال ایران ادامه داشته باشد، مجلس حاضر نخواهد شد پروتکل الحاقی را بپذیرد زیرا نمایندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملی حساسیت دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با مشرق با اشاره به اینکه بازدید هفته گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی به نوعی پیامی بود برای قدرت های استکباری، اظهار داشت: ما در چارچوب قانون N.P.T فعالیت ها را ادامه خواهیم داد و هیچ کشوری هم نمی‌تواند مانع پیشرفت جمهوری اسلامی در این زمینه بشود.

وی با اشاره به پافشاری دکتر روحانی و ظریف بر حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی افزود: عملکرد قابل قبولی از هیات ایرانی در نیویورک شاهد بودیم، البته برخی سوالات در ذهن نمایندگان و اعضای کمیسیون ایجاد شده است که باید آقای ظریف در فرصت‌های آینده در کمیسیون امنیت ملی پاسخگو باشند.

کوثری در خصوص احتمال تعلیق فردود، نیز عنوان کرذ: به هیچ عنوان این موضوع مورد قبول جمهوری اسلامی قرار نخواهد گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظار داشت: ما هیچ وقت خارج از چهارچوب ها عمل نکردیم و اگر فعالیتی خارج از چهارچوب های N.P.T انجام می دادیم حتما مورد محکومیت قرار می‌گرفتیم، تا زمانی که سیاست‌های ظالمانه و غیرمنطقی آمریکا ادامه داشته باشد، مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی رضایت نخواهد داد زیرا نمایندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملی حساسیت دارند.

وی در انتها تاکید کرد: جمهوری اسلامی تاکنون در داخل چهارچوب های قانونی عمل کرده است و به هیچ وجه غنی سازی را تعلیق نخواهیم کرد.

مذاکره درباره میزان غنی‌سازی صلاح نیست

محمدحسن آصفری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد:‌ تیم مذاکره‌کننده اولا باید تلاش کند جهت اعتمادسازی طرف مقابل حرکت کند. باید زمینه‌های اینکه ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست فراهم شود. چون فعالیت‌های ما قانونی است از هیچ‌گونه بازرسی واهمه نداریم. وی ادامه داد: تیم دیپلماتیک ایران در عین حال نباید از حقوق قانونی ملت دست بر دارد. هیچ عقب‌نشینی درخصوص حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی پذیرفته شده نیست. بنابراین تیم مذاکره‌کننده باید تلاش کند در این دو جهت حرکت کند.این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد باید برای مذاکره با غرب ظرف زمانی مشخص تعیین شود.

آصفری در این خصوص افزود: به عبارت دیگر تیم ایرانی باید تلاش کند در مذاکرات تعهد طرف مقابل را نیز اخذ کند. یعنی اگر مشخص شد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب قانون آژانس است طرف مقابل نیز تعهد دهد حقوق هسته‌ای کشورمان را به رسمیت شناخته و دیگر بهانه‌ای نداشته باشد. تیم مذاکره‌کننده باید تلاش کند به طرف غربی بهانه ندهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این سوال که «چه تغییری در مذاکرات فعلی با گذشته ایجاد شد و دولت روحانی چگونه می‌تواند سیاست‌های مدنظر خود را در مذاکرات دنبال کند؟» گفت:‌ در گذشته طرف مقابل به‌دنبال حل موضوع هسته‌ای ایران نبود و فکر می‌کرد مردم حامی موضوع هسته‌ای ایران نیستند و انتظار داشت مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند. اما پس از حضور گسترده مردم ایران پای صندوق‌های رای،‌ غرب برای پاسخگویی به افکار عمومی خود ناچار است موضوع گفت وگو‌ها را از نو تلقی کرده و یک پرونده جدید در این خصوص ایجاد کند.

آصفری درباره اینکه موضع ایران درخصوص میزان غنی‌سازی چیست،‌گفت: با توجه به برخوردهای دوگانه غرب در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به هیچ وجه صلاح نیست که دولت راجع به میزان غنی‌سازی گفت‌وگو کند.

مذاکره‌کنندگان دقت زیادی کنند

محمد اسماعیلی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان خیلی به آمریکایی‌ها اعتماد کرد، گفت: دولت‌مردان آمریکا در طول سالیان متمادی ثابت کردند که نمی‌شود به آنان اعتماد کرد. بنابراین مذاکره‌کنندگان کشورمان باید با احتیاط و دقت مذاکره را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه با کلیات مذاکرات کسی مخالفت ندارد ولی باید دقت بیشتری صورت گیرد که آنان از مذاکرات سوءاستفاده نکند و در عین حال ما نیز بتوانیم افکار عمومی را نسبت به اقدامات غیرقانونی آنان توجیه کنیم. نماینده مردم زنجان و طارم خاطرنشان کرد: بهترین حسن اصل مذاکرات آن است که ما موضوع را به افکار عمومی دنیا بکشانیم و اعلام کنیم که غرب این تحریم‌ها را به صورت غیرقانونی اعمال کرده و از سوی دیگر می‌شود به طرف‌های غیرآمریکایی مذاکره فهماند که نباید همیشه پشت سر آمریکایی‌ها حرکت کرده و می‌توانند به صورت مستقل اقدام کنند.

اسماعیلی افزود: با این رویکرد ‌چه در مذاکرات آینده نتیجه بگیریم و چه نتیجه نگیریم اتمام حجتی با غرب خواهیم داشت و می‌توانیم افکار عمومی را نسبت به رویکرد غیرمعقول و غیرمنطقی آمریکا و اروپا آگاه کنیم.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران باید توجه داشته باشد در طول مذاکره باید مسیر برد – برد را در پیش بگیرد،‌ گفت: برخی معتقدند راجع به درصد غنی‌سازی می‌توان وارد مذاکره شد. اما باید تاکید کنم که راجع به اصل غنی‌سازی نمی‌توان هیچ مذاکره‌ای کرد. بنابراین خط قرمز منافع ملی اصل غنی‌سازی است.

رسالت سنگین دولت

تاکید نمایندگان کمیسیون تخصصی مجلس بر خط قرمز بودن اصل غنی‌سازی در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در صحنه دیپلماسی سال‌ها در کسوت دبیر شورای امنیت ملی، نماینده ایران در مذاکره با غرب بود.

بنابراین دولت روحانی خوب می‌داند که مد نظر توصیه مقام معظم رهبری درخصوص عدم فراموشی منافع ملی در مذاکره چه موضوعی است. از این رو دولت ضمن اینکه باید رویکرد جدید خود را در عرصه دیپلماسی در پیش بگیرد،‌از رسالت سنگینی که درخصوص رعایت منافع ملی بر عهده دارد با خبرباشد. / مشرق

Share