ششمین گردهمایی مسئولان فرهنگی کتابخانه‏های عمومی کشور در انزلی

ششمین گردهمایی مسئولان فرهنگی نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور با هدف بررسی عملکرد کتابخانه‏های عمومی، راههای گسترش بیش از پیش فرهنگ مطالعه مفید در جامعه و نیز بررسی آخرین دستاوردهای نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور در حال برگزاری است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در این گردهمایی اسماعیل جانعلی‏پور مدیرکل کتابخانه‏های عمومی استان گیلان ضمن […]

ششمین گردهمایی مسئولان فرهنگی نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور با هدف بررسی عملکرد کتابخانه‏های عمومی، راههای گسترش بیش از پیش فرهنگ مطالعه مفید در جامعه و نیز بررسی آخرین دستاوردهای نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور در حال برگزاری است.janahlpour

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در این گردهمایی اسماعیل جانعلی‏پور مدیرکل کتابخانه‏های عمومی استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه فرهنگی ادبی استان، به بررسی زندگی بزرگانی همچون آیت‏الله محمدتقی بهجت فومنی، دکتر محمد معین و کوشیار گیلانی پرداخت و گیلان را در عرصه‏های علمی کشور جزو استان‏های سرآمد خواند و پروفسور مجید سمیعی را نیز مصداق بارزی در این زمینه برشمرد.

وی همچنین مناطق نمونه گردشگری گیلان را به حاضران جلسه معرفی و خاطرنشان کرد: اماکنی مانند قلعه رودخان، شهرک تاریخی ماسوله و همچنین موزه میراث روستایی از مراکز مهم گردشگرپذیر در استان بوده و به لحاظ رشد جمعیت گردشگران در اماکن مذهبی مانند امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده اسحاق(ع) نیز وضعیت خوبی را شاهد هستیم و اکنون در هفته گردشگری نیز گیلان با ظرفیت‏های بالای خود، خدمات خوبی را به گردشگران ارائه خواهد کرد.

جانعلی‏پور با اشاره به هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهیدان را گرامی داشته و تقدیم ۸ هزار شهید از سوی مردم ولایتمدار گیلان را نشان غیرت و همبستگی مردمان این دیار برشمرد.

عزیز پورعزیزی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز در حاشیه این مراسم فعالیت‏های نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور را ذاتا فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: بطور یقین موفقیت‏ها و تحولات دهه اخیر در کشور نتیجه به اوج رسیدن فعالیت کتابخانه‏های کشور بوده است که هریک از آنها با قدرت فرهنگ‏سازی بالای خود، توانایی دارند در مقابل آسیب‏های مهم اجتماعی بخوبی از خود مقاومت نشان دهند.

وی افزود: این آسیب‏های اجتماعی می‏تواند طیف وسیعی از مضامین اجتماعی را بخود اختصاص داده و ممکن است آسیب‏هایی با سابقه و یا نوظهور باشند که فرهنگ سازی ناشی از فعالیت نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور حرکت خوبی جهت مقابله با آنها به شمار می‏رود و در نتیجه به سرعت رشد فضای معنویت و فرهنگ غنی در جامعه نیز شتاب می‏بخشد.

وی همچنین پیام خیرمقدم کیهان هاشم‏نیا استاندار گیلان را نیز به مهمانان کشوری این جلسه ابلاغ کرد.

حجت‏الاسلام والمسلمین سید داوود موسوی، امام جمعه بندرانزلی نیز در این مراسم گیلان را جزو استان‏های برگزیده در زمینه فرهنگی برشمرد و افزود: در برخی مواقع حرف و حدیث‏هایی در خصوص استان ما شنیده می‏شود که در این زمینه توجه به پرورش عارفان و عالمان بزرگی همچون آیت الله محمد تقی بهجت فومنی استاد بزرگ عالم شیعه، میرزا کوچک خان جنگلی و همچنین توجه به تقدیم ۸ هزار شهید گیلانی در جنگ ۸ ساله، امری مهم به شمار می‏رود.

وی وضعیت علمی شهرستانهای گیلان را مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: بر طبق آمار در برخی از شهرستان‏ها، میزان جمعیت با سواد تا ۹۹ درصد بوده است که این موضوع یکی از افتخارات استان ما در بحث اهمیت آموزش است.

موسوی با تاکید بر نقش کتاب در پیشرفت هر جامعه ادامه داد: بحث انتقال ادب و ارزش‏های انسانی از نکات مهمی است که رشد و ترقی هر جامعه‏ای را بدنبال دارد و این مهم به یقین با مقوله کتاب و کتابخوانی محقق خواهد شد. اگر برنامه‏های تمام کشورهای پیشرفته را مورد بررسی قرار دهیم بدون شک نقش اساسی کتابخوانی در متن این جوامع بخوبی مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشور ما علی‏رغم آگاهی همگان از اهمیت کتاب به عنوان میراث اندیشه بزرگان و راهگشا و راه حل هر معضل، متاسفانه هنوز هم مردم ما در زمینه کتابخوانی دچار مشکل هستند که این مهم یکی از معضلات اصلی فرهنگ کشور محسوب می‏شود.

امام جمعه بندر انزلی با تاکید بر نقش کارشناسان فرهنگی در این گردهمایی تصریح کرد: قطعا با حضور کارشناسان و متخصصان امر فرهنگ می‏توان روش‏های خوبی را جهت رفع این مشکلات بوجود آورد. یکی از بحث‏های مهمی که لازم است در مورد آن تحقیق جامع صورت بگیرد، بحث کتابخوانی در بین قشر جوان جامعه است. همه مسئولان و نهادهای تبلیغاتی نیز در این زمینه موظف هستند تا با فعالیت‏های خود نهضت کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین سید داوود موسوی، کتاب را زمینه رشد و تعالی خانواده برشمرد و انحرافات موجود در جامعه را نتیجه دوری از کتب الهی و اهل بیت (ع) دانست.

وی تصریح کرد: نهادینه ساختن کتابخوانی امری مهم است که باید از درون خانواده شروع شود و نیازمند این هستیم تا آموزش‏های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، این گردهمایی از ۸ تا ۱۰ مهر در هتل بین‏المللی سفیدکنار انزلی در حال برگزاری است.

Share