آیت الله رضا رمضانی گیلانی :

در علوم انسانی نیازمند غرب نیستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :آیت الله رضا رمضانی گیلانی عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) پرهیز از نگاه ابزاری به قدرت را برای تحقق جریان عدالت در جوامع موثر می داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : آیت الله رضا رمضانی گیلانی، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد . بررسی ابعاد علمی امام صادق(ع) نشان می‌دهد که علوم انسانی در میراث فکری امام صادق(ع) جایگاه ویژه‌ای داشته است.

IMAGE634978696654142292

علوم انسانی از گفتمان های مهم علوم وحیانی است

مدیر مرکز دینی هامبورگ آلمان در ادامه خاطرنشان کرد: بحث علوم انسانی از گفتمان‌های بسیار مهمی است که در علوم وحیانی مطرح است و مصادیق آن در کلمات پیامبر که شرح آیات قرآن کریم است و ائمه(س) به وضوح دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی وارد فضای فکری نهج البلاغه شویم می بینیم امام علی(ع) بهترین و دقیق ترین آموزه های جامعه شناسی و اخلاقی را ارائه می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علوم انسانی تحلیل گر و تبیین کننده مباحث مربوط به حوزه انسان و روابط انسانی و اجتماعی اوست، اظهار کرد: نمونه‌هایی از علوم انسانی مانند آموزه‌های جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد، اخلاق، مباحث حوزه‌های فکری و عرفان، در کلمات معصومانه امام صادق(ع) دیده می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه با نگاه رویکرد محور به مباحث مرتبط با علوم انسانی در کلام امام صادق(ع) و ائمه(س) دقت و تفکر نشده است.

آیت الله رمضانی گیلانی تاکید کرد: امام صادق(ع) عموماً در آموزه‌های صادر شده از خود، به کارکردهای علم، دین و دانش دینی در علوم انسانی اشاره می‌کند.

آموزه‌های امام صادق(ع) در حوزه اخلاق اقتصادی و عدالت

وی آموزه‌های امام صادق(ع) در حوزه اخلاق اقتصادی و عدالت را دقیق توصیف کرد و گفت: در اندیشه امام صادق(ع) کلید واژه‌های علوم انسانی در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود به گونه‌ای در بسیار از موارد تمام مبانی یک علم از علوم انسانی در اختیار انسان گذاشته می‌شود.

مدیر مرکز دینی هامبورگ آلمان با اشاره به آموزه‌های اقتصادی امام صادق(ع) اعلام کرد: امام صادق(ع) در حوزه اقتصاد به عدالت اقتصادی اشاره می‌کند و می‌فرماید: اگر عدالت به معنای دقیق کلمه در حوزه انسان‌ها پیاده شود هیچ ظلمی و ستمی به انسان‌ها نخواهد شد.

وی توزیع عادلانه ثروت را از سوی حاکمیت از دیگر رکن‌های رابطه عدالت و اخلاق اقتصادی مطرح شده از امام صادق(ع) خواند و اذعان کرد: از نظر امام صادق(ع) پرهیز از نگاه ابزاری به قدرت در کنار مباحث مطرح شده برای تحقق جریان عدالت در جوامع بسیار مهم است.

آیت الله رمضانی گیلانی در ادامه گفت: برخی می‌خواهند دنبال این تفکر باشند که در دین به علوم انسانی پرداخته نشده اما حقیقت این است که دین برای این بحث‌ها آمده است.

در علوم انسانی نیازمند غرب نیستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علوم انسانی مبحث جدید و مربوط به ۴۰۰ سال اخیر نیست که برای درک آن نیازمند غرب باشیم، اظهار کرد: ناسیونالیسم، فمینیسم و اومانیسم واژه‌هایی برای نفوذ اندیشه‌های غربی در جوامع و نادیده گرفتن آموزه‌های دینی در حوزه علوم انسانی است.

وی تاکید کرد: آیات قرآن از منظرهای مختلف انسان، روابط و علوم مربوط به او را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

آیت الله رمضانی گیلانی همچنین تصریح کرد: از آموزه‌های دینی اسلام و کلام امام صادق(ع) می‌توان رویکردی استخراج کرد که جوامع بشری را با هم آشتی داد.

وی یادآور شد: دنیا به دنبال این است که تعریف دقیقی از انسان ارائه بدهد و برای رسیدن به این هدف نباید به بحث‌‌‌های مربوط به انسان و علوم انسانی نگاه عقلی صرف و حسی داشته باشد.

مدیر مرکز دینی هامبورگ آلمان با بیان اینکه از جوامع غرق شده در لذات و هوس نمی‌توان انتظار نگاه همه جانبه به موضوع انسان را داشت، گفت: علوم انسانی کامل باید از افق وحی و کلام معصوم صادر شود تا حقیقت انسان مورد توجه باشد و برای سعادت واقعی او و نه خوشی‌های زودگذر او برنامه ریزی کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نگاه جامع به انسان به شکل گسترده در مباحث دینی مطرح شده و در تفسیری که امام صادق(ع) از انسان و علوم انسانی دارد، مشاهده می‌شود. / شبستان

Share