حمل و نقل دریایی کم هزینه‏ ترین نوع حمل در تجارت بین‏ الملل است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهاد منتصر کوهساری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به فرا رسیدن ۲۹ سپتامبر روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد کالای جهان از طریق دریا جابه‌جا می‌شود. وی، با بیان اینکه ۸.۲ میلیارد تن کالا در جهان از طریق حمل و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهاد منتصر کوهساری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به فرا رسیدن ۲۹ سپتامبر روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد کالای جهان از طریق دریا جابه‌جا می‌شود.

وی، با بیان اینکه ۸.۲ میلیارد تن کالا در جهان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به رشد جمعیت جهان اکنون ۶.۷ میلیارد نفر در جهان زندگی می‌کنند و ایران از این امر جدا نیست و ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

*جابه‌جایی ۱۴۲ میلیون تن کالای کشور از طریق دریا

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به اینکه ۱۴۲ میلیون تن کالای کشور از طریق دریا جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: اهمیت و ضرورت ایجاد کریدور شمال‌ـجنوب بیشتر احساس می‌شود.

وی، ایجاد یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای ایجاد سیستم حمل و نقل دریایی نیازمند برنامه‌ریزی مدون، کارآمد در چشم‌انداز توسعه هستیم.

*جابه‌جایی سالانه ۱۰ میلیون تن کالا در بندر انزلی

منتصرکوهساری، درباره فعالیت بندر انزلی، تصریح کرد: بندر انزلی با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب ظرفیت جابه‌جایی حدود ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد.

وی، ظرفیت واقعی بندرگاه انزلی را ۴ میلیون تن و ظرفیت اسمی را ۷ میلیون تن ذکر کرد و یادآور شد: سالانه ۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تن کالا در بندر انزلی جابه‌جا می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، با بیان اینکه اقدام‌های توسعه‌ای در دستور کار است، خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت جابه‌جایی بندر انزلی با سقف ۱۷ میلیون تن جزو برنامه توسعه‌ای ما است.

*ورود ۴۰ درصد رسوب کانال بندر به تالاب انزلی

وی، به رسوب‌گذاری کانال بندر انزلی اشاره کرد و گفت: میزان لایروبی کانال بندر انزلی که در گذشته ۷۰۰ هزار متر مکعب بود، اکنون به ۱۰۰ هزار متر مکعب رسیده است.

منتصرکوهساری، کاهش رسوب‌گذاری در کانال بندر را موجب صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد ریالی و افزایش ایمنی بندر دانست.

وی از ورود ۴۰ درصد رسوب کانال بندر به تالاب انزلی خبر داد و خاطرنشان کرد: با اجرای عملیات احیای تالاب میزان رسوب‌گذاری به حداقل کاهش یابد.

این مسئول، گام‌های بعدی توسعه‌ای انزلی را از برنامه‌های مهم ذکر کرد و یادآور شد: اکنون در بین پنج کشور حاشیه خزر ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان بحث توسعه بندری گام‌های برجسته‌ای برداشته شده است.

وی اضافه کرد: همه این کشورها اتفاق نظر دارند که باید شیوه‌های حمل و نقل به ویژه دریایی و دیگر روش‌های حمل و نقل مانند هوایی، جاده‌ای، ریلی و… باید توسعه یابد تا بتوان اهداف کریدور شمال‌ـجنوب را اجرایی کرد.

*احداث ترمینال مسافری در بندر انزلی

منتصرکوهساری، از توسعه ترمینال سوختی، تقویت گردشگری و ایجاد ترمینال مسافری در بندر انزلی خبر داد و خاطرنشان کرد: تنها تخلیه و بارگیری و اجرای طرح توسعه نمی‌تواند موجب رونق اشتغال شود و باید در کنار بندر آستارا و نزدیکی بندر انزلی به فرآوری کالا و ارزش افزوده بپردازیم تا بتوان مواد اولیه‌ای که وارد می‌شود را در همان‌جا فرآوری کرد.

وی، با تصریح بر اینکه اکنون فاصله صنایع و کارخانه‌ها با بنادر کشور حدود یک‌هزار کیلومتر است، متذکر شد: در کشورهای آسیایی و اروپایی فاصله محل تولید با اسکله بندر یک‌ کیلومتر است و این امر موجب شده تا برای یک تن کالا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته باشیم.

Share