حذف یارانه ها به اجرا نزدیک شد :

ثروتمندان از دیدگاه مردان اقتصادی روحانی چگونه هستند ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا “وضعیت منابع و مصارف هدفمندی نگران‌کننده است، ناچاریم به وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و سایر منابع فشار بیاوریم.” این آخرین اظهارات یارانه ای معاون اول رئیس‌جمهور است که خبر از تاخیر پرداخت یارانه قدی این ماه داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :“وضعیت منابع و مصارف هدفمندی نگران‌کننده است، ناچاریم به وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و سایر منابع فشار بیاوریم.” این آخرین اظهارات یارانه ای معاون اول رئیس‌جمهور است که خبر از تاخیر پرداخت یارانه قدی این ماه داده است.

به گفته اسحاق جهانگیری ماهانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی در کشور توزیع می‌شود که طبق قانون باید ۵۰ درصد منابع حامل‌های انرژی توزیع شود، ۲۰ درصد خرج کارهای داخلی دولت و ۳۰ درصد نیز به تولید کمک کند.

وی توضیح داده: از این رقم ۳۵۰۰ میلیارد تومان، در خوشبینانه‌ترین حالت بیشترین وصولی دولت ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

آقای معاون با بیان اینکه در بودجه ۹۳۰ میلیارد تومان بابت یارانه هرماه پیش‌بینی شده است، اضافه کرده: این در حالی است که بودجه‌های عمرانی کشور کمتر از ۱۰ درصد تخصیص داده می‌شود و کسری بودجه در هر ماه فشارهایی را به همراه دارد که باید وزارت نفت، نیرو و منابع بانکی و یا روش‌های دیگر برای تامین یارانه‌ها فشار آوریم.

جهانگیری با بیان اینکه قرار بود یارانه این ماه روز سه‌شنبه پرداخت شود، گفت: این یارانه با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد و تلاش می‌کنیم که یارانه این ماه را بپردازیم.

این سخنان اما در حالی است که بر اساس اخبار رسیده  حذف یارانه پردرآمدها توسط دولت و مجلس کلید خورده است.

طی روز های گذشته در خبری از نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شد که ستاد هدفمندی یارانه‌ها متولی شناسایی دهک‌های درآمدی شده است تا به این ترتیب، حذف برخی دهک‌ها کلید بخورد.

در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص حذف دهک‌های درآمدی عنوان کرده که حذف دهک‌های درآمدی مطالعاتی است و نباید ابهامات مختلفی در رابطه با این موضوع در جامعه به وجود آید. چرا که حذف دهک‌های درآمدی جو نامناسبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
هنوز از یادها نرفته است که اعلام حذف ۱۰ میلیون از پر در آمدها در دولت محمود احمدی نژاد چه  بلوایی میان مردم به پا کرد.

پیامک های حذف یارانه نقدی نیز بی حساب و کتاب برای افرادی فرستاده شد که جزء دهک های بالای جامعه نیستند و از قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه به شمار می رفتند برای همین دولت دهم مجبور شد حرف خودرا پس بگیرد و از مردم بخواهد برای در خواست حذف یا برگرداندن یارانه نقدی به سایت رفاهی مراجعه کنند.

حالا اما فارغ از درست یا غلط بود حذف یارانه نقدی دهک های بالای جامعه که منطقی هم به نظر می رسد باید از دولتمردان پرسید چه راهی برای شناسی ثروتمندان در نظر گرفته اند و آیا این راهعادلانه تر از خوشه بندی های زمان احمدی نژاد هست یا خیر؟!

جهانگیری اما در این خصوص با بیان اینکه کمیته حمایت از خانوار هم به مسئولیت وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تشکیل خواهد شد، گفته: این ستاد مسئول شناسایی دهک‌های بالای درآمدی است. در این کمیته میزان توجه به سایر دهک‌های درآمدی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما وی هرگز از چگونگی و روند این بررسی ها سخن نگفته و در این باره توضیحی به مردم نداده است.باید منتظر ماند ودید اقتصادی های دولت روحانی چگونه می توانند ثروتمندان را شناسایی کنند تا حق کسی ضایع نشود./پارسینه

Share