سید محمد خاتمی:

به من یزدی می خورد اهل ترور باشم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :محمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه ای برای ترور دارید؟ گفت: به من یزدی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرده‌ام اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : رییس بنیاد باران در حاشیه بازدید از ششمین جشنواره نانو در توضیح پیش‌بینی‌ اخیرش درباره احتمال وقوع ترور که واکنش‌هایی را در پی داشته است، گفت: این تخریب‌ها نمونه‌ افراطی‌گری است، من جامعه را به اخلاق، ‌آرامش و نقد منطقی دعوت می‌کنم.

 رییس جمهور اسبق کشورمان در مورد صحبت‌های اخیر خود اظهار کرد: من فقط هشدار داده‌ام که افراطی‌گری ممکن است به ترور بیانجامد، منظورم این نیست که کسی قصد ترور دارد. ما خودمان مورد ترور قرار گرفته‌ایم.

IMAGE635096180688003274

وی همچنین افزود: جامعه باید به سوی منطق برود و باید نقد منطقی جایگزین اعتراض تخریبی شود. در زمانی که من رییس جمهور شدم اعتراض‌های شدیدی به من می‌شد و من نه تنها با آنها برخورد نکرده، بلکه خوشحال بودم. امیدوارم همه مسوولان قدرت تحمل نقد را داشته باشند.

رییس جمهور اسبق کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که که آیا اتاق فرماندهی از سوی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است ،گفت: اینها حرف‌های بی‌ خودی است. کسانی که این مسائل را مطرح می کنند از اینکه مردم، اصلاحات و اعتدال را به افراط‌گری ترجیح داده اند ناراحتند و فقط به دنبال جبران شکستی هستند که از مردم خورده‌اند.

وی در مورد تشکیل حزب از سوی محمد عارف نیز گفت:  امیدوارم شاهد گسترده شدن فعالیت احزاب باشیم، زیرا این امر موجب رونق جامعه می‌شود البته احزاب باید در چارچوب ضوابط و قوانین تشکیل شوند و دولت هم از آنها حمایت کند.

محمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از شما درباره وزرای سه وزارتخانه باقی مانده نظر خواسته شده است اظهار کرد: خیر. از من نظری خواسته نشده ،من معتقدم باید دست رییس جمهور را باز گذاشت تا وی نیروهای خود را انتخاب کند. شعارها و جهت‌گیری‌های آقای روحانی بسیار خوب است و خوشبختانه ایشان بر این شعارها پا فشاری کرده و باید کسانی را انتخاب کند که قادر به پیاده کردن این شعارها باشند.

رییس جمهور اسبق کشورمان درباره نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا نیز گفت: در این باره نظر خاصی ندارم و معتقدم رییس جمهور باید براساس تشخیص خود عمل کند. ما فقط موفقیت آقای روحانی را می خواهیم.

خاتمی که در حاشیه بازدید از نمایشگاه نانو با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد ، با بیان این‌که صنعت‌ زیر بنای زندگی جدید است اظهار کرد: حتی در کشاورزی و پزشکی هم باید صنعت را لحاظ کنیم، زیرا بدون صنعت این بخش‌ها کارآیی لازم را ندارند.

وی در ادامه با بیان این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند به زندگی و توسعه بیندیشد، مگر این‌که به صنعت توجه کند گفت: این سوال وجود دارد که کشوری مثل ایران چه باید بکند که از کاروان توسعه و صنعت دنیا عقب نماند به نظر من ما به همه رشته‌ها نیازمندیم اما اگر زمان‌شناس باشیم می‌توانیم کاری کنیم که فاصله خود را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم.

خاتمی در ادامه گفت: ژاپن از هفتاد سال پیش این تشخیص را داد که بر صنعت الکترونیک تمرکز کند و اکنون شاهدیم که این کشور در این زمینه به یک قطب در دنیا تبدیل شده است هند نیز در دهه هشتاد میلادی متوجه آی تی،‌ انفورماتیک و صنایع رایانه‌ای شد، بنابراین امروز هند در این بخش‌ها جزء کشورهای مهم محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز و آینده دنیا صنعت در اختیار نانو است، خاطر نشان کرد: در زمینه صنعت نانو ما از دنیا خیلی عقب نیستیم و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم پا به پای دنیا امروز جلو رفته و عقب‌ماندگی خود را جبران کنیم.

خاتمی در ادامه افزود: زمانی که رییس جمهور بودم احساس کردم در حوزه آی تی و آی سی پی و همچنین صنایع و علوم نوین مخصوصا نانو باید به صورت مستقیم وارد شوم، بنابراین وزارتخانه مخابرات به مخابرات و فناوری اطلاعات تبدیل شد. من باید همین جا از زحمات دفتر فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو تشکر کنم.

رییس بنیاد باران همچنین با بیان اینکه ما باید محور کار خود تکنولوژی‌های نوین به ویژه نانو قرار دهیم تاکید کرد: آقای روحانی به صورت ویژه به این بخش‌ها توجه داشته باشد.

خاتمی در ادامه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش سرمایه‌گذاری گزافی نخواهد بود و من خودم در مسئله سلول‌های بنیادی شاهد بوده‌ام که با ۴ با ۵ میلیون دلار فعالیت انجام می‌شد.

وی در پایان گفت: معاون فناوری و علمی رییس جمهور به این بخش از صنعت توجه کرده و حتی اگر رییس جمهور از این نمایشگاه دیدار کند بسیار خوب است.من از خبرنگاران می‌خواهم که گزارش‌های این نمایشگاه‌ را به رییس جمهور ارائه کنند.

/ایسنا

Share