اوباما و دغدغه میراث سیاست خارجی :

آیا روحانی همان اصلاح طلبی است که دنیا در انتظارش بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : حسن روحانی، رئیس جمهور جدید و اصلاح طلب ایران که در ماه آگوست روی کار آمده است، در آستانه ی اولین سفر به ایالات متحده می باشد، وی به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : حسن روحانی، رئیس جمهور جدید و اصلاح طلب ایران که در ماه آگوست روی کار آمده است، در آستانه ی اولین سفر به ایالات متحده می باشد، وی به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می شود.دولت روحانی، روز چهارشنبه به عنوان حسن نیت، ۱۱ نفر از زندانیان سیاسی را آزاد کرد. وی همچنین در مصاحبه با شبکه ی ان بی سی گفت «ما هرگز به دنبال سلاح هسته ای نیستیم» همچنین در ادامه گفت که اختیار تام برای توافق هسته ای با غرب دارد. روحانی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که «مشکل از طرف ما نیست».

13920514111447410938563

این لحن آرام بخش روحانی، مطمئناً برخلاف سخنرانی های آتشین رئیس جمهور سابق محمود احمدی نژاد، می باشد. احمدی نژاد از سخنرانی در مجمع عمومی برای انکار هولوکاست استفاده می کرد اما در مقابل روحانی در توییترش روش هاشانا (سال نوی یهودیان) را تبریک گفت.

گری سیک به شورای روابط خارجی این گونه می گوید که روحانی در سازمان ملل از خود تصویری به عنوان «ضد احمدی نژاد» را نشان خواهد داد. سیک معتقد است «روحانی به جای ستیزه جویی علنی با اسرائیل، به دنبال صحبت کردن درباره ی نقشی است که ایران می تواند ایفا کند. همچنین وی به دنبال نقشی سازنده تر در سیاست های بین الملل است»

روحانی و اوباما چند نامه رد و بدل کرده اند و رئیس جمهور ایران این نامه ها را «مثبت و سازنده» توصیف کرده است. هاشم پسران در گاردین این گونه نوشته است که غرب باید از این فرصت برای انجام معامله با روحانی استفاده کند. در غیر این صورت میانه روها تضعیف می شوند و قدرت به دست تندروها می افتد و ایران در سال های آینده تبدیل به بشکه ی باروت می شود، پسران همچنین معتقد است:«اکثریت ایرانی ها به خاطر تحریم ها و سو مدیریت های اقتصادی یک سیاستمدار میانه رو را انتخاب کردند تا با کشورهای غربی تعامل کند و به یک راه حل دیپلماتیک دست پیدا کنند…انتخابات اخیر ایران در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه که مورد حمایت غرب هم قرار دارند، انتخابات آزادی است. غرب باید به جای داشتن رویکردی خصمانه نسبت به ایران، وضعیت و فضایی ایجاد کند تا موضع میانه رو ها در ایران تقویت شود»

در مقابل مخالفین این نظریه می گویند که رئیس جمهور زمام قدرت را در ایران در اختیار ندارد، بلکه قدرت در دست رهبر ایران، آیت الله خامنه ای باقی می ماند. دکتر هوشنگ امیراحمدی، رئیس شورای آمریکاییان- ایرانیان، به شبکه ی ان بی سی می گوید، مهم نیست روحانی در مجمع عمومی چه می گوید بلکه باید ببینیم وی چه کاری می تواند انجام دهد. وی در ادامه می گوید «شما باید به یاد داشته باشید که او به سختی توانست ۵۰ درصد آرا را به دست بیاورد. مخالفین وی در ایرانی بی کار نخواهند نشست و وی به سختی توانست اجازه ی انجام مذاکره را به دست بیاورد»

با این حال برخی معتقدند که آیت الله خامنه ای بعضی از اختیارات را به روحانی داده است. مارک لندلر از نیویورک تایمز معتقد است «این اولین بار است که آقای اوباما به جای نوشتن نامه به رهبر ایران، مستقیماً به رئیس جمهور نامه نوشته است. این نشان می دهد که کاخ سفید معتقد است که در حال حاظر رهبر ایران به روحانی برای معامله با غرب اختیار داده است»

علاوه بر این، براساس گزارش اشپیگل، شنیده شده که روحانی پیشنهادات جدیدی را به سازمان ملل می آورد که از جمله ی آنها می توان به محدود کردن غنی سازی اورانیوم و یا حتی تعطیلی فردو اشاره کرد. اندرو سالیوان هم معتقد است که اوباما برای به جا گذاشتن میراثی از خود باید با روحانی توافق کند، سالیوان می گوید:

«ما نباید هیچ توهمی درباره ی این داشته باشیم که روحانی یک لیبرال غربی است. ما نباید هیچ توهمی در این باره داشته باشیم که روحانی با رهبر ایران تفاوت دارد. اما از آنجایی که دولت ایران گفته به دنبال سلاح هسته ای نیست و تحریم های اقتصادی فشار زیادی به ایران وارد کرده است…این احتمال وجود دارد که ایران به دنبال یک معامله باشد تا از انزوای دیپلماتیک و اقتصادی بیرون بیاید»

منبع: ویک/ هارولد ماس

Share