آقای روحانی؛ مراقب «بیت» باش!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :آنچه بر سر گذشتگان آمد در کمین آقای روحانی هم هست به این معنا بیم آن هست که گروهی پیدا شوند (همان گونه که هم اکنون نشانه هایی هویدا شده) و «روحانی تر» و «اعتدالی» از خود رئیس جمهور و جلوتر از ایشان حرکت کنند و زاویه رفتار آنها هر روز با رفتار آقای روحانی بیشتر و بیشتر گردد و در نهایت به همان جمع بندی برسند که در سابق یاران خاتمی رسیدند و یا به سرنوشت جریان انحرافی احمدی نژاد دچار شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :آنچه بر سر گذشتگان آمد در کمین آقای روحانی هم هست به این معنا بیم آن هست که گروهی پیدا شوند (همان گونه که هم اکنون نشانه هایی هویدا شده) و «روحانی تر» و «اعتدالی» از خود رئیس جمهور و جلوتر از ایشان حرکت کنند و زاویه رفتار آنها هر روز با رفتار آقای روحانی بیشتر و بیشتر گردد و در نهایت به همان جمع بندی برسند که در سابق یاران خاتمی رسیدند و یا به سرنوشت جریان انحرافی احمدی نژاد دچار شوند.

آقازاده ها، «بیت» بزرگان و اطرافیان در طول سی و اندی سال گذشته ضربات زیادی به حیثیت بزرگان نظام و به تبع آن نظام، اعتماد و باور مردم زده و باعث ترور شخصیت تعداد قابل توجهی از شخصیت های نظام شده است. بسیاری از بزرگان نظام خود از نظر سلوک و رفتار شخصی دارای مناقب اخلاقی بالایی بودند اما در دام آقازاده، بیت و اطرافیان گرفتار آمده و نتوانستند در آزمون کنترل بیت خود سربلند بیرون آیند. همان شخصیت های که با تمام وجود در مقابل ظلم رژیم گذشته ایستادند و سال ها زندان کشیدند اما بعد از ورود به قدرت در جاذبه خانوادگی خود گرفتار آمدند. 

از تبعات منفی قدرت این است که قدرت ایجاد «محدوده» و «بیت» می کند و کسی که در قدرت قرار می گیرد به میزان اصل قدرت خود نیز «محدوده»  پیدا می کند و «محدوده»  هر مسئول بخشی از زندگی حقیقی و حقوقی او را تشکیل می دهد. فرزندان، نزدیکان، مدیران زیر دست و هم حزبی ها ارکان «محدوده»  قدرت هستند.

البته بسیاری از شخصیت ها به رغم حضور متوالی در قدرت و امکان استفاده از امکانات بیشمار اما همچنان دارای سلامت نفس و سلامت رفتار می باشند و گرفتار تبعات منفی قدرت نشدند اما فقط خود سالم ماندند ولی «محدوده»  آنها که محصول میزان قدرت می باشد، گرفتار فساد در رفتار شد و به دلیل اینکه مردم «محدوده» و «بیت» هر مسئول را به نام او و با رضایت وی می دانند و رفتار شعاع قدرت را به پای قدرت می گذارند. 

فساد و تخلف «محدوده» و «بیت» ، لزوما اقتصادی نیست. در طول تاریخ انقلاب در بسیاری از موارد «محدوده» و «بیت» بزرگان گرفتار فساد سیاسی می شوند ، آنچنان که بیت آیت الله منتظری بر سر آن فقیه آورد. گاهی هم «محدوده» و «بیت» مسئولان قرائتی متفاوت و متضاد با آنچه خود مسئول معتقد است ارائه می دهد و در نظر مردم نوعی دو گانگی رفتار را به نمایش می گذارد. 

کمتر کسی هست که به خدمات و نقش تعیین کننده آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول سی و اندی سال گذشته ایمان نداشته باشد و به توانایی وی برای حل مشکلات کشور اذعان نکند. اما حواشی پیرامون «بیت» آیت الله در دوران سازندگی و بعد از آن  چنان پر رنگ شد بطوری که تحلیل گران این حواشی را عامل اصلی شکست ایشان در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم ذکر می کنند. 

آقای خاتمی هم البته دچار این معضل بود. حواشی آقای خاتمی برخی عناصر تندرو در حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب بودند. تندروی ها در این دوره به حدی بود که در اصطلاح گفته می شد «خاتمیتر» از خاتمی و زاویه رفتار «محدوده» آقای خاتمی به نقطه ای رسید که از دست خاتمی هم کاری بر نمی آمد و از کنترل او هم خارج شد. همین افراد بودند که در میانه راه شعار عبور از خاتمی را سر داد و به رغم قضاوت مثبتی که نسبت به شخص آقای خاتمی وجود داشت اما عملکرد «محدوده» حاشیه ساز اطراف ایشان موجب دوری متدینان و نگرانی روز افزون نیروهای انقلاب گردید.

حواشی «محدوده» احمدی نژاد هم که عیان است به شکلی که خود او نیز به این جریان پیوست. جریان موسوم به انحرافی بلایی بر سر کشور و احمدی نژاد آورد که شرح آن از این مقال خارج است. حواشی «محدوده» احمدی نژاد که از دید او ، خط قرمزش بودند روز به روز پر رنگ تر شد تا اینکه جای سایر امور را نیز گرفت و حواشی بر متن غلبه پیدا کرد.: دولت دهم به تدریج از شعارهای اصلی خود که در متن آن شعارها گفتمان انقلاب اسلامی دیده می شد، فاصله گرفت و در آن حرکت اصلی انحراف ایجاد شد و دولت بر روی گفتمان اصلی خود استوار نماند و مثلا از دل آن مباحثی چون پایان دوره اسلام گرایی و مکتب ایرانی مطرح شد و البته این داستان آنقدر پیش رفت که از هاله نور به مادر چاوز رسید!

 اما حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تاکنون نشان داده است که به این مهم توجه دارد و می داند که حواشی «محدوده» و «بیت»  نقطه مرکزی قدرت را هم متاثر می کند بر این اساس تاکنون خوشبختانه مسئله خاصی در خصوص سوء استفاده نزدیکان نسبی ایشان مطرح نشده است و انشاء الله هیچ گاه هم مطرح نخواهد شد اما آنچه بر سر گذشتگان آمد در کمین آقای  روحانی هم هست به این معنا بیم آن هست که گروهی پیدا شوند (همان گونه که هم اکنون نشانه هایی هویدا شده) و «روحانی تر» و «اعتدالی» از خود رئیس جمهور و جلوتر از ایشان حرکت کنند و زاویه رفتار آنها هر روز با رفتار آقای روحانی  بیشتر و بیشتر گردد و در نهایت به همان جمع بندی برسند که در سابق یاران خاتمی رسیدند و  یا به سرنوشت جریان انحرافی احمدی نژاد دچار شوند. 

البته تجربه بی نظیر مدیریتی و درایت فوق العاده دکتر حسن روحانی و نقش پررنگی که ایشان در مناصب عالی کشوری داشته است ، تاکنون نگذاشته است حرکت های زاویه دار بنام او صورت گیرد ، اما همان گونه که رئیس جمهور بیش از ما به این مساله آگاه است ، زمینه چنین حرکت های وجود دارد. بنابر این آقای روحانی مراقب «بیت»تان باشید …

Share