بررسی گزینه های اصلی شهرداری فومن

کلید شهرداری فومن به چه کسی می رسد؟

آنچه فومنی ها می خواهند، فومنی است متفاوت از آنچه که امروز می بینند. آنها می خواهند چهارسال دیگر، شهری پررونق ببینند که وضعیتی بهتر از امروز دارد و این خواسته بحق مردم فومن از اعضای منتخب شورای شهر فومن است ….

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شورای شهر فومن یکی از خاص ترین شوراهای استان گیلان است. پس از تغییر شورای قبلی این شهر که حاشیه هایی کمتر از شورای شهر رشت نداشت، این بار شهر فومن پنج عضو جدید را به همراه دو عضو سابق بر روی صندلی های خود دید. بنظر می رسد فومنی ها این بار انتخابهای هدفمندی داشتند و نگاه ویژه ای به تخصص و دلسوزی در رای هایشان مد نظر داشته اند. نگاهی به ترکیب این شورا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. یک دانشجوی دکترا و چهار فوق لیسانس، به همراه یک یک مهندس IT که رییس شوراست و یکی از بازاریان خوشنام که سالیان سال است مطبوعاتی وی عملا یکی از مکانهای مراجعه مردم برای حل مشکلاتشان تبدیل شده، میانگین تحصیلی و اجتماعی بالا و درخور شورای یک شهر فرهنگی و باهویت بشمار می آید. این انتخاب بیانگر نگاه ویژه و وسواس اهالی شهر فومن به کارکرد شورای شهرشان است.fooman-374x300
بد نیست بدانیم که متاسفانه این روزها شهرداری فومن حال و روز خوشی ندارد. مشکل ازدیاد نیروی انسانی، بودجه و درآمد ناچیز، عدم پیشرفت وضعیت عمومی شهر در سالیان اخیر، درگیری در دعواهای کوچک و پیش پا افتاده سیاسی، در کنار وضعیت اسفبار خیابانها و کوچه های شهر که بدون شناسایی و ایجاد منابع درآمدی جدید قابل حل نیست، سپردن کلید شهرداری فومن را به امری خطیر و سرنوشت ساز برای این شورا بدل ساخته است.
اما شورای شهر فومن این روزها و درحالی که حتی کلانشهر رشت نیز پس از فراز و فرود بسیار و از میان بیش از ۳۰ کاندیدا شهردار منتخب خود را برگزیده است، همچنان درگیر انتخاب شهردار است.
علیدوست سخنگوی شورای شهر فومن در گفتگویی با خبرنگار ما درباره روند انتخاب شهردار فومن گفت : در پی فراخوان این شورا برای ارائه سوابق و برنامه های کاندیداهای شهرداری فومن، ۱۶ نفر ثبت نام کردند و ۱۴ نفر برنامه های خود را ارائه نمودند.
وی افزود : شورای اسلامی شهر فومن نیز از تمام آنها دعوت کرد تا با حضور در صحن علنی شورا، برنامه های خود را ارائه داده و از آنها دفاع کنند؛ کاری که در دو هفته گذشته، دهها ساعت از وقت شورا را به خود اختصاص داد.
به گواهی اغلب کاندیداها این جلسات با دقت و حوصله انجام شد و سوالات دقیق اعضای شورا از کاندیداها، حاکی از توجه شدیدشان به عملی بودن طرحها و برنامه های افراد بود.
علیدوست ، تعهد ،پاکدستی ، تجربه مدیریتی و تخصص را از معیارهای انتخاب شهردار فومن دانست و افزود : در شرایط برابر دو کاندیدا ، بومی بودن نیز معیاری مثبت برای انتخاب شهردار محسوب می شود .
تا امروز همه ۱۴ نفر کاندیدای شهرداری فومن به صحن شورا رفته اند و برنامه های خود را ارائه داده اند. اما شورا هنوز در مورد روش رای گیری تصمیمی اتخاذ نکرده است. امری که مشخص نیست آیا قرار است با رای گیری مستقیم و بدون مقدمه انجام شود و یا اینکه بر اساس مباحثه بین اعضا و دفاع از گزینه های پیشنهادی صورت خواهد گرفت.
علیدوست در این زمینه گفت : در جلسه روز دوشنبه شورای شهر فومن درباره مکانیزم انتخاب شهردار بحث و نتیجه گیری می شود و نهایتا تا پایان هفته انشاا…شهردار منتخب به مردم عزیز فومن معرفی می شود .
آنگونه که بنظر می رسد، با روش اتخاذ شده برای مصاحبه کاندیداها، شورای فومن توجه خاصی به برنامه محوری خواهد داشت و کاندیداهای دارای برنامه های منسجم تر و پیشروتر شانس بیشتری برای نشستن بر روی صندلی شهرداری فومن خواهند داشت. هرچند که گفته می شود یکی از اعضای شورا در این بین، متمایل به ورود گزینه های جدید، آنهم پس از اینهمه کش و قوس و جلسه و مصاحبه است که البته بعید بنظر می رسد سایرین به این ایده روی خوشی نشان دهند.
بسیاری از مردم می خواهند بدانند تاکنون کدام گزینه ها به صندلی شهرداری فومن نزدیک شده اند. “عصر تدبیر” بر پایه گزارشهای دریافتی، این پنج نفر را محتمل ترین گزینه های شهرداری فومن می داند:

دبیر خوشنام
جواد عامر، مهندس برق و دبیر با سابقه هنرستان است. اطرافیان او را به عنوان فرد پرکار و دارای سلامت مالی می شناسند و از خانواده های قدیمی فومن به شمار می روند. گفته می شود جلسه دفاعیه او را حاج نورالدین نعمتی (که خود حامی اصلی وی به شمار می رود) با سوالهای گاه عجیبش به یکی از طولانی ترین جلسات دفاع کاندیداهای شهرداری فومن تبدیل کرد. مهندس عامر چند سالی مدیریت نظام مهندسی فومن را نیز برعهده داشته است.

مدیر لژیونر
ابوالقاسم نادم، مدرس جوان دانشگاه ، فارغ التحصیل مدرسه نمونه امام جعفر صادق(ع) گشت است. این مدرسه را البته این روزها رشتی ها بهتر می شناسند. دکتر جمشیدی (نفر اول انتخابات شورای اسلامی شهر رشت و رییس این شورا) و همچنین مهندس شفیعی نسب (جدی ترین رقیب خلیلی، شهردار منتخب رشت) از فارغ التحصیلان این مدرسه به شمار می روند. پدر نادم از دبیران باسابقه فومن است و مادرش نسبتی نزدیک با مرحوم آیت ا…بهجت فومنی دارد.او مهندس عمران است و مدرک کارشناسی ارشد ترافیک دارد و اکنون در یکی از بزرگترین پروژه های بین المللی ایران در کشور سریلانکابا بودجه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی مدیریت کارگاه را برعهده دارد. گفته می شود مهندس نادم یکی از کاملنرین برنامه ها را برای مدیریت فومن پیشنهاد داده و دفاع جانانه ای هم از برنامه خود کرده است.

شهردار با برنامه
محمدتقی (حامد) عبداللهی کارشناسی ارشد توریسم، فرزند شهید ،  کارمند فعلی سازمان زیباسازی شهرداری رشت می باشد .عبداللهی یکی از جوانان خوش فکر و با آتیه  اصلاح طلبان گیلان است  که دارای نفوذ خاصی در دولت تدبیر و امید  می باشد و افراد پرنفوذ  سیاسی متعددی  از او حمایت می کنند  ویژگی بارز او این است که در هرکاری ورود کرد با استفاده از دانش و تجربه توانسته در آن کار موفق باشد  وی در ضمن مدیر موفق تالار گلستان نیز می باشد از وی بعنوان یکی از گزینه های جدی شهرداری فومن یاد می شود.
نکته جالب در مورد برنامه عبداللهی، طرح احداث مترو در فومن بوده است که مورد توجه وی‍‍ژه اعضای شورا و رسانه ها قرار گرفته است

شهردار سابق
احمد قدیمی، کارشناس ارشد جغرافیای شهری است و در فاصله سالهای ۸۶ تا ۸۸ شهردار فومن بوده است. وی را همگان به عنوان یک انسان خوش فکر می شناسند که متاسفانه دوره قبلی خود را موفقیت آمیز به پایان نرسانده است. مهندس قدیمی در سال ۱۳۸۸ پیرو شکایت شاکی خصوصی و پس از صدور رای قضایی مبنی بر تصرف عدوانی از شهرداری فومن برکنار شد. او اما این بار عزمی جدی برای شهردار شدن دارد و برای تصدی شهرداری رشت نیز سوابق خود را ارسال کرده بود. گفته می شود جلسه دفاعیه مهندس قدیمی در شورای شهر فومن بیشتر به مرور و دفاع از عملکرد وی در دوره تصدی گری شهرداری فومن اختصاص داشته است. احمد قدیمی از دوستان صمیمی مهندس شاهین علیزاده، رییس شورای شهر فومن نیز به شمار می رود که البته نقل شده مهندس علیزاده این دوستی را به تنهایی برای رای دادن به وی کافی نمی داند.

شهردار رشتی
داریوش رحمتی، کارمند دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت است. وی که توسط مهندس سینا میرنرگسی، جوانترین عضو شورای شهر فومن به این شهر معرفی شده، به واسطه حضور در دفتر سرمایه گذاری و همفکری با این عضو جوان شورا، برنامه خوبی به صحن شورا ارائه کرده و دفاع مناسبی هم از این برنامه داشته است. برنامه ای که ردپای مشاوره محسن عارف عشقی، شهردار سابق ماسوله نیز در آن به چشم می خورد. باید دید آیا مهندس میرنرگسی که در این روزها در حمایت از رحمتی تنهاست، می تواند سایرین را بر استفاده از این مدیر غیربومی متقاعد کند؟

حال باید دید شورای شهر فومن در این آزمون دشوار، کدام امر را به عنوان اولویت اصلی خود برخواهد گزید؟ آیا شورای فومن به سلامت مالی افراد اهمیت خاص خواهد داد و یا اینکه برنامه محوری اولویت شهردار آینده فومن خواهد بود؟ کدام یک خواسته مردم فومن و پیام آنها در انتخابات را شامل می شود؟
با این همه آنچه فومنی ها می خواهند، فومنی است متفاوت از آنچه که امروز می بینند. مردم فومن دیگر توان ندارند خود را با شهرهای مجاور مقایسه کنند و مدام حسرت بخورند. آنها می خواهند چهارسال دیگر، شهری پررونق ببینند که وضعیتی بهتر از امروز دارد و این خواسته بحق مردم فومن از اعضای منتخب شورای شهر فومن است ….

منبع : برگرفته از عصر تدبیر

Share