یادگاری‌های مشایی زیر ذره‌بین ترکان

به گزارش دیارمیرزا : قائم‌مقام جدید شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از همین روزهای آغاز فعالیت خود به دنبال کسب گزارشات دقیق از عملکرد شورا برای جلوگیری از موازی‌کاری آن با وزارت امور خارجه است. اکبر ترکان هفته گذشته در حکمی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان سکان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را به دست گرفت.

به گزارش دیارمیرزا : قائم‌مقام جدید شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از همین روزهای آغاز فعالیت خود به دنبال کسب گزارشات دقیق از عملکرد شورا برای جلوگیری از موازی‌کاری آن با وزارت امور خارجه است. اکبر ترکان هفته گذشته در حکمی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان سکان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را به دست گرفت. وی بلافاصله پس از انتخاب به‌عنوان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در حکمی سیدجواد قوام شهیدی را به سمت قائم‌‌مقامی خود در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و سرپرست دبیرخانه شورا منصوب کرد. قوام شهیدی پیش از این سفیر ایران در ویتنام و کامبوج، کاردار نمایندگی‌های کشورمان در دوبلین و کوالالامپور، دبیر شورای استخدام و معاون اداره کل امور اداری وزارت خارجه، رئیس سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی و عضو هیات مدیره انجمن دوستی ایران و تونس بوده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، گفته می‌شود ترکان وی را به این سمت منصوب کرده و به وی مهلت دو ماهه داده تا به بررسی امور و عملکرد شورا بپردازد تا تکلیف شورا برای حرکت در مسیر آینده مشخص شود. در همین راستا قوام شهیدی در اولین نشست با شورای مدیران با اشاره به وجود نشانه‌هایی مبنی بر موازی‌کاری شورا با وزارت خارجه بر ضرورت دقت نظر در چرایی پیدایش شورا و ساختار و وظایف آن و تفکیک حوزه‌های کاری مشترک تاکید کرده است. وی گفته است: باید گزارش کارشناسی دقیق و قوی در زمینه فعالیت‌های شورای عالی ارائه و امکان تصمیم‌گیری مناسب برای چگونگی و جایگاه ادامه فعالیت‌های شورا به صورت مستقل یا در متن سایر بخش‌های دولت فراهم شود.

تلاش برای ماندن در شورای ایرانیان

چندی پیش یعنی در آخرین روزهای دولت دهم، سایت شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور خبری را مبنی بر تلاش حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری برای حذف و در اختیار گرفتن تعدادی از پست‌های مدیریتی دبیرخانه این شورا منتشر کرد تا در روزگاری که محمود احمدی‌نژاد دیگر در پاستور نیست، دفتری در ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور داشته و نیروهای مورد نظر بقایی در همین ساختمان مستقر شوند اما میثم طاهری سرپرست سابق دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان با حذف پست‌های دبیرخانه بدون هماهنگی و اطلاع دبیرخانه مخالفت کرد و همچنین از تحویل ساختمان و نیز پذیرش نیروهای بقایی در ساختمان دبیرخانه استنکاف ورزید. الف نوشت؛ آنطور که سایت دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نقل کرد، پس از استنکاف میثم طاهری از سیاست‌های سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و خبری شدن این ماجرا، فشارهای زیادی از سوی حمید بقایی به وی برای استعفا وارد شد تا جایی که وی در صورت عدم استعفا به عزل تهدید شد. طاهری مدعی بود علت برخوردهای اخیر با وی و تلاش برای انحلال دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با مباحث مطرح شده در جلسه عصر چهارشنبه گذشته در دفتر رئیس‌جمهور مرتبط است و می‌گفت: «در این جلسه به وی اعلام شده که شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور منحل شده و دیگر وجود ندارد و قرار است فعالیت‌های مربوط به دبیرخانه شورای عالی از طریق موسسه خانه ایرانیان انجام شود. لذا باید ساختمان دبیرخانه شورای عالی را تخلیه کند تا نیروهای مورد نظر بقایی در آنجا مستقر شوند.» اما اسفندیار رحیم مشایی، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، طی حکمی ضمن عزل میثم طاهری، مرتضی دادخواه را با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید دبیرخانه این شورا منصوب کرد حالا این افراد نه در ساختمان شورای عالی امور ایرانیان بلکه در ساختمان لادن مستقرند و به‌ جای آنها، ترکان ذره‌بین به دست مشغول بررسی آنچه است که مشایی و بقایی انجام دادند!

Share