چرا دولت پیشنهاد استانداری گیلان را به حکیمی داد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :چندی قبل حکیمی، نماینده مردم رودبار در مجلس با صدور بیانیه ای خبر از رد پیشنهاد دولت برای تصدی وی بر استانداری گیلان داد. خبری که پازل رفتارهای ضد و نقیض دوطرفه دولت و حکیمی را کامل کرد و تعجب تمام مسئولان سیاسی استان را برانگیخت. اما در پس پرده تعاملات یا شاید بهتر بگوییم تقابلات دولت و حکیمی چه بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : نیمه دوم سال گذشته بود که نماینده اصولگرای مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نطقی را در مجلس به نفع آقای دکتر روحانی داشت. نطقی که تبعاتش اولا این بود که دکتر روحانی در آن روزها حکیمی را به عنوان رئیس ستاد مردمی خود انتخاب کرد و دوما برخی از نمایندگان بر حکیمی خرده گرفتند که حمایتش از روحانی، اصولگراییش را زیر سوال می برد.

اینجا بود که قطعه اول پازل روابط روحانی و حکیمی خودنمایی کرد. واقعا چرا یک نماینده اصولگرا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کرد که به استناد حرف های خود حکیمی، از نظر بسیاری از نمایندگان مجلس، یک کاندیدای اصلاح طلب محسوب می شد؟

جواب حکیمی به این سوال اما جالب است: “فضای ۸ سال گذشته، نتیجه اش به گونه​​ای شد که به عنوان یک نماینده مجلس احساس می کردم در چنین شراطی نیاز به گزینه ای داریم که مسائل ما در حوزه دیپلماسی، اقتصاد و سیاست داخلی را حل کند. ما امروز در حوزه سیاست خارجی خیلی شرایط خوبی نداریم. ما با  خیلی از کشورهای دنیا  می توانستیم رابطه خوبی داشته باشیم، ولی به دلیل سو مدیریت آقایان دیپلماسی​مان به شدت ضعیف است.

تصاویری از حضور حکیمی در کنار روحانی در ایام انتخابات :

th (1) th (2) th (3) th (4) th (5) th (6) th

در بحث سیاست داخلی هم افراد و گروه ها با یکدیگر اختلاف شدید دارند و یک اختلاف جدی بین احزاب  اتفاق افتاده است. ضمن اینکه در بحث های اقتصادی  به هیچ وجه  وضعیت خوبی نداریم.ما قرار نیست سیاه نمایی کنیم،کارهای خوبی هم در این ۸ سال پیگیری شد، ولی وقتی خروجی کار را  نگاه کنیم، می بینیم که موج بیکاری افزایش پیدا کرده است. تورم بشدت بالاست و مهار قیمت کالاها وخدمات ازکنترل خارج شده است. براین اساس احساس کردم نیاز به گزینه ای است که فراجناحی عمل کند چون در طول ۱۶ سال گذشته شاهد افراط گرایی جناح چپ و راست بودیم.”

به نظر دلیل اصلی این انتخاب حکیمی و حمایتش از دکتر روحانی در حالی که نمایندگان خانه ملت شانس زیادی برای ریاست جمهوری روحانی قائل نبودند، همین گفتمان اعتدال در سخنان دکتر روحانی و یا به قول حکیمی همان نگرش فراجناحی دکتر روحانی بود.

این پاسخ شاید بتواند تا حدود زیادی علت اصلی حمایت حکیمی از روحانی را روشن کند اما این پایان ماجرا نبود.

مدت زیادی نگذشت که ناگهان نماینده مردم رودبار و رئیس ستاد مردمی دکتر روحانی در یک حرکت سیاسی عجیب همه را غافلگیر کرد و قطعه دوم پازل روابط عجیب دولت و حکیمی را پر رنگ کرد. رئیس ستاد مردمی دکتر روحانی ناگهان به مخالف سرسخت دولت تبدیل می شود و با نطق جنجالی در مجلس به نوعی به همگان اعلام می کند که اصولگراییش برایش مهمتر از همکاری با دولت روحانی به هر قیمتی، است.

اینجا اما خواندن آن نطق جنجالی حکیمی در مجلس در آن روزها خالی از لطف نیست:”متاسفانه بعد از انتخابات درب های ستادهای شما به روی اصولگرایان بسته شدند. متاسفانه بعد از انتخابات برخی از تئوریسین های فتنه ۸۸ وارد ستاد شما شدند. آیا جز این است که صلاحیت شما با رای شورای نگهبان تایید شد و حتی پیروزی یک مرحله ای شما به خاطر مقام معظم رهبری بوده است. شما از اصولگرایان به عنوان دوستان استیجاری استفاده کردید. من نمی دانم چه مسیری انتخاب شده اما فرزندان انقلاب و رهبری هوشیار و بیدارند.

وقایعی را در انتخابات شاهد بودیم که حق دارم نگران باشم. در یکی از سفرها در اصفهان یک جلسه  با ریاست نعمت زاده و بانک انجام شد. آقای روحانی! در این جلسه‌ که شما هم حضور داشتید، یکی از اصحاب فتنه خطاب به شما گفت که وقتی شما دبیر شورای امنیت ملی بودید و کروبی رئیس مجلس و خاتمی رئیس‌جمهور، شما نتوانستید کاری کنید. الان برای چه آمدید؟ شما در پاسخ به این سخنان هیچ عکس العملی نشان ندادید و سکوت کردید. ولی یکی از فرزندان شهدا اعتراض و جلسه را ترک کرد”

شاید باز هم بتوان این رفتار عجیب حکیمی را با توجه به سخنانش و نطق جنجالی اش در مجلس توجیه کرد هر چند که برخی پا را فراتر نهاده و حکیمی را متهم به سهم خواهی کردند و حتی گفتند که قرار بود حکیمی وزیر تعاون یا کار و امور اجتماعی شود ولی نشد!!

به هر حال از حرف های حکیمی اینطور برداشت می شود که دلیل اصلی چرخش ۱۸۰ درجه ای او، مشاهده وقایعی بود که با معیارهای اصولگرایی نماینده رودبار و رئیس ستاد مردمی دکتر روحانی در تضاد بود.

و اما قطعه آخر این پازل شاید با پاسخ به این سوال در جای درست خود قرار گیرد و خوانندگان بتوانند سر از روابط میان دولت و حکیمی در بیاورند.

مگر نه اینست که رئیس ستاد مردمی دکتر روحانی حالا به مخالف تمام عیار دولت تبدیل شده است، پس دیگر پیشنهاد استانداری گیلان به حکیمی با چه منطقی سازگاری دارد؟ چرا دولت باید نماینده عالی خودش را در گیلان از بین مخالفان خود انتخاب کند؟

حکیمی با بیان اینکه نمی خواهد بحث های قبلی تداوم پیدا کند، از دادن پاسخ روشن به این سوال طفره رفت. اما گفت: ” ممکن است این نوعی دلجویی دولت از من باشد”

شاید پاسخ این سوال در همین جمله باشد: دلجویی دولت و شخص رئیس جمهور از تنها نماینده ای که رسما از نامزدی دکتر روحانی در آن روزها حمایت کرده بود.

شاید بتوان اینطور استنباط کرد که دولت روحانی بار دیگر دست دوستی را به سوی نماینده رودبار دراز کرده است تا هم خود را از آماج کنایه هایی که بر عدم وفاداری دولت به حامیان اصلیش دلالت دارد، برهاند و همین اینکه بتواند یکی از مخالفان خودش را به موافق تبدیل کند. مخالفی که جنسش از نوع نماینده است و مطمئنا اختیاراتی را هم در مجلس دارد و می تواند برخی نماینده ها را هم با خود همراه کند.

حکیمی اما با بیان اینکه از این لطف دولت ممنون است و سعی می کند در همه عرصه ها به دولت کمک کند، محترمانه پیشنهاد دولت را رد می کند و می گوید از همان ابتدا هم به آقای روحانی گفتم که می خواهم در مجلس بمانم.

دولتی که دیگر از نظر حکیمی، رای اعتماد را از مجلس گرفته و اکنون وظیفه تمام نمایندگان است که به پیشبرد اهداف آن در جهت تحکیم مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک کنند.

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا تقابلات میان دولت و رئیس ستاد مردمی اش به پایان رسیده است یا اینکه در آینده هم شاهد نقش پر رنگ حکیمی حاقل در استیضاح برخی وزیران خواهیم بود؟/خزرآنلاین

Share