مشروح سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

همه واقعیت‌ها را خواهم گفت / افزایش ۸ برابری بودجه در ۱۰ سال گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : رئیس جمهور تاکید کرد: دنیا باید کاملا بداند که این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود نخواهد بود. از این فرصتی که ملت ما در این انتخابات به وجود آورده دنیا باید استفاده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : اولین گفت‌و‌گوی تلویزیونی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور شبکه اول سیما پخش شد.

در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خبری از مرتضی حیدری مجری همیشگی گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد نیست.

اجرای این برنامه زنده تلویزیونی را علی‌اکبر عبدالرشیدی برعهده دارد.

حسن روحانی

روحانی گفت: به همه مردم ایران، اقوام، روستانشین‌ها، شهری‌ها و همه آنهایی که الان کنار تلویزیون برنامه را تماشا میکنند سلام عرض میکنم و درود می‌فرستم و هفته کرامت، میلاد کریمه اهل بیت علیه السلام و میلاد امام هشتم که در پیش رو داریم را تبریک عرض می‌کنم و به همه جانباختگان در حادثه بسیار تاسف‌آور دیشب که عده‌ای در این حادثه کشته و عده‌ای مجروح شدند، به همه خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گویم و برای همه جراحت‌دیدگان آرزوی سلامتی و بهبود می‌کنم.

دولت در زمینه این حادثه به وظیفه خود عمل خواهد کرد. دستورات موکدی به وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داده شده که در زمینه این حادثه بررسی کنند. بیشتر برای اینکه شاهد چنین حوادثی در آینده نباشیم. به وزیر بهداشت هم دستور داده شده در زمینه رسیدگی به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.

* خدارا شاکریم در این هفته هایی که گذشته تلاش شده به وظایف دولت عمل شود. وزرا معرفی شدند. رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد و به حمدالله ۳ هفته کاری از این دولت گذشته و امشب خوشحالم که به یکی از وعده‌هایی که به آن تاکید می‌کردم عمل میکنم و آن گزارش دهی به مردم عزیز و بزرگوار کشورمان است. این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش برمبنای تبلیغات نیست بلکه برمبنای واقعیت ها و تشکیل واقعیت هاست.

* کشور مال مردم است و دولت خادم مردم است. خادم باید در برابر اربابان خودش در هر قسمتی گزارش دهد. البته  گزارش دهی ما در بخش های مختلف است. دولت سخنگو دارد و بخشی از مطالب از این طریق برای مردم بیان می‌شود. بخشی اقدامات از طریق دستگاه های مربوطه و مسئولان تبیین می شود و بخشی از گزارش ها توسط رئیس جمهور به صورت نوبه ای خدمت مردم تقدیم می شود.

معتقدیم باید مردم بدانند انچه میگذرد و انتظار داریم مردم اظهارنظر و نقد و نصیحت کنند.  دولت خدمتگزار از آن آنهاست و لذا از صاحبان اصلی کشور که مردم هستند دولت توقع دارد ضمن حمایت و یاری، دولت را هدایت هم بکند در مسیری که خواسته آنهاست.

روحانی ادامه داد: قضاوت درباره اقدامات سه هفته گذشته با مردم است. تلاشمان بر این است که همه توانمان را برای خدمت به کار بگیریم. امیدواریم خدمتمان مقبول خدا و مردم باشد و بنده و همکارانمان بتوانیم رضایت مردم را در شرایط بسیار سخت امروز کشور جمع کنیم.

* ما در ۳ بخش مطالعاتی انجام دادیم. یک بخش گروه کاری در همان دوران رقابت های انتخاباتی، ارزیابی و برنامه ریزی میکرد که محصول کار آنها برنامه دولت تدبیر و امید بود که در اختیار مردم قرار گرفت. وعده ها برمبنای ارزیابی ها و نظر و خواست و مطالبه مردم بود.

بخش دوم پس از اعلام نتیجه آرا بود که رئیس جمهور منتخب لازم میدیدی گروه کارهای جدیدی تشکیل شود و در بخش های مختلف هر گروهی کار بسیار وسیعی را شروع کردند. در حوزه های سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی و فرهنگی و امنیتی و …؛ همه بخش ها مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه بسیار ارزشمندی توسط عزیزان تدوین شد.

یکی از وعده های من این بود که در ۱۰۰ روز اول به طور دقیق کشور را آنچنان که تحویل گرفتیم به مردم گزارش بدهیم.

* به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور اضافه کرد: در همه ارزیابی ها مشکلات اساسی را عمدتاً در دو بخش دیدیم و می بینیم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی.

در بخش اقتصاد کشور در شرایط رکود تورمی هست. دلیلش آن است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار اعلام میکنند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ منفی بوده است. البته بانک مرکزی رقمی را اعلام و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کردند ولی هر دو در منفی بودن متفق هستند.

آنچه مرکز امار اعلام کرده ۵.۴ هست. منفی. و بانک مرکزی البته ۶ ماهه اول را اعلام کرده که منهای ۲.۲ هست بدون نفت. البته با نفت بیشتر می شود. فکر میکنیم رقم بانک مرکزی به مرکز آمار نزدیک باشد.

* ارقام تورم، نقطه به نقطه حدود ۴۴ درصد است و تورم سالانه ما پایان مرداد ۳۹ درصد است واین رقم نشان میدهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرایط ویژه ای قرار دارد. وقتی شرایط این است کار بسیار سخت میشود. اگر تنها رکود باشد با سیاست انبساطی میتوانیم به جنگ رکود برویم و وقتی فقط تورم باشد با سیاست انقباضی میتوان تورم را مهار کرد. ولی وقتی هر دو هست کار بسیار سخت است. البته این به معنای عدم امیدواری دولت به آینده و نداشتن راه حل نیست. هم به دنبال راه حل بلند مدت هستیم و هم کوتاه مدت. دولت در بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده و میدهد. دولت برای اقدامات فوری خودش برنامه ریزی کرده و به نتایجی رسیده که بخشی اش را امشب برای مردم شرح می دهم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده. یعنی ۸ برابر شده است. در حالی که قیمت اجناس در این مدت ۵ برابر شده. یعنی پیشی گرفتن هزینه دولت حتی بیش از قیمت اجناس و کالاها. این یعنی دولت در زمینه انبساط بودجه قدمهایی را برداشته که خودبخود با مشکلاتی مواجه می شود. در گذشته با این رقم ۸ برابر نمیشده از مردم مالیات گرفته شود لذا تکیه اصلی بر درآمد نفت بود. وقتی نفت به خاطر تحریم دچار مشکل شد یا باید مالیات را افزایش دهیم که بسیار سخت است. یا باید خدمات را تقلیل دهیم. یعنی در آموزش و بهداشت و مسائل اجتماعی و امنیت و دفاع و …؛ که این هم شدنی نیست. لذا اولین بررسی دولت این بود که بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی آیا اکنون عملی است؟ سوال اول ما ابتدا از  معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بود. گزارشی که در دولت قبل به من دادند گفتند این بودجه در خوشبینانه ترین شرایط ۱۳۰ هزار میلیاردش محقق میشود. یعنی ۸۰ هزار میلیاردش محقق نمی شود.

در شروع کار دولت معاونت برنامه ریزی مجددا بررسی کرد و به این نتیجه رسید که امکان تحقق همین ۱۳۰ هزار میلیارد است. برای مبارزه با رکود و در زمینه برنامه های عمرانی، موارد جدیدی به عنوان منابع جدید پیش بینی شده که در لایحه تقدیم مجلس شد. ما رقم ۱۵۰ هزار میلیاردی را به مجلس دادیم که اگر این تصویب شود یعنی ۶۰ هزار میلیارد بازهم کمتر بود از آنچه قبلا اعلام شده است. لذا بودجه باید حتما اصلاح شود. روحانی تاکید کرد: این اولین قدم شفاف سازی هست که دولت به مردم قول داده بود. این دولت دولت راستگویان است و همه واقعیت ها را برای مردم توضیح خواهد داد. چه واقعیت هایی که خوشحال کننده باشد و چه آنها که خیلی مردم را خوشحال نکند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: در شرایط رکود تورمی راه حل های اساسی، میان مدت و بلند مدت است. برنامه اصلیمان باید در بودجه ۹۳ آغاز شود. از الان به وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت اعلام شده که ظرف ۶ ماه برنامه های میان و بلند مدت را برای مبارزه با رکود و تورم تهیه و به دولت ارائه کنند. اما در عین حال اقدامات کوتاه مدت داریم که شروع میکنیم و از همین هفته آغاز کردیم. البته نیاز به حضور و حمایت و مشارکت مردم داریم و بدون حضور و تلاش مردم مشکلات قابل حل نخواهد بود. اما با تلاش مردم و اتکا به خداوند همه مشکلات زود یا دیر قابل حل خواهد بود و باید مشکلات را به حل و فصل برسانیم.

* من در هفته دولت، به مردم اعلام کردم که در اولین جلسه دولت از دولت و ستاد اقتصادی دولت خواهم خواست که ظرف ۱۵ روز طرحی را به دولت ارائه کنند که در آن موانع اصلی رونق اقتصادی مشخص و اعلام شود و راه حل های کوتاه مدت نیز در آن ارائه شود که اسم آن را باید گذاشت: طرح رونق اقتصادی برای کوتاه  مدت. برای بلند مدت برنامه دیگری داریم. دقیقا در ۱۵ روز در روز یکشنبه این هفته طرح ستاد اقتصادی دولت که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته بود در جلسه هیئت وزیران مطرح شد. این طرح در ۲۵ بند به صورت عمومی، ۹ بند ویژه بانک مرکزی، و یک بند هم برای پایش که وزارت اقتصاد و دارایی ماهی یکبار به هیئت وزیران گزارش بدهد.

در برنامه امشب من چند موردش را برای مردم توضیح میدهم. همانها که یکشنبه در دولت تصویب شد. اساس اینکار روانسازی تولید، اشتغال زایی، کاهش تشریفات اداری است.

ما دو تحریم داریم؛ یکی تحریم خارجی و یکی داخلی. مثلاً برای کسی که میخواهد برای تولید مواد اولیه یا ماشین آلات بخرد و وارد کند، در سالهای اخیر دلار ۱۰۰۰ تومانی ۳ برابر شد. لذا تولید کننده باید نقدینگی اش ۳ برابر می شد. ضمنا به خاطر معضلاتی که در کشور بود و عدم قطعیت اقتصاد، بانک ها نگران بودند. قبلا برای گشایش ال سی ۱۰ درصد قیمت کالا را می گذاشت و ال سی گشایش میشد ولی بخاطر التهابات و مشکلاتی که بوجود آمد، این رقم رفت تا ۱۳۰ درصد. و بعضی موارد را رئیس بانک مرکزی گفت که به ۱۳۵ درصد افزایش یافته است. این مانع بزرگی برای تولید شد چون این مقدار نقدینگی را تولیدکنندگان آنهم با رقم دلار فعلی ندارند.

یکی از مصوبات روز یکشنبه این بود که بانک ها برنامه ریزی کنند حداکثر تا ۳۰ درصد از مشتری بابت اعتبارات اسنادی اخذ کنند. دستورالعمل در همین هفته به بانک مرکزی ابلاغ شده و به بانکها ابلاغ خواهد شد.

هر مشکلی برای تولیدکننده پیش بیاید، هزینه نهایی را باید مصرف کننده بدهد. اینها در واقع به یک معنا، اولش راه حل برای تولید است ولی در نهایت راه حل برای مشکلات مصرف کننده و مردم است.

روحانی ادامه داد: طرف آمده جنسی سفارش کرده و حتی ۱۳۰ درصد بابت ال سی پرداخت کرده. حال در گمرک باید سودبازرگانی و حق گمرکی و … پرداخت کند. نقدینگی  جدید لذا نیاز دارد. جنس در گمرک باقی می ماند! یکی از مصوبات این بود که اگر وارد کننده و تولید کننده برای حقوق ورودی کالایش بدهکار به  گمرک است، گمرک معادل بدهکاریش فقط همان کالا را نگهدارد. در دارو البته تسهیلات بیشتری را قائل هستیم.

این دست و بال را باز میکند و بسیاری از کالاهای انباشته در گمرک به بازار می آید و رونق در تولید ایجاد می شود که موجب افزایش اشتغال می شود تا از شرایط فعلی کشور عبور کنیم.

گاهی جنسی وارد شده، اسناد با جنسی که وارد شده از لحاظ تعداد و قیمت اختلاف هست. تا ۵ درصد اختلاف در گمرک قبلا معفو بود. ما این ۵ درصد را کردیم ۱۰ درصد تا تسهیلی شود برای تولید کنندگان.

برخی اوقات کالایی وارد می شد و طرف پول ارز را هم داده بود. ولی برای انتقال ارز بانک مرکزی دچار مشکل بود و کالا در گمرک می ماند. گفتیم در این موارد، کالای تولید کننده آزاد شود.

در واقع در برخی موارد به گمرک اختیاراتی دادیم برای حل مشکلات. در یکی از مصوبات آمده تشریفاتی که در گمرک هست کاسته شود و ظرف مدت کوتاهی برنامه ریزی برای آن صورت گیرد.

برای تولید هم باید خط ارزیابی جدیدی مشخص شود تا تسهیلاتی را برای تولید مشخص کنیم. بسیاری از تشریفات گمرکی که ضروری نبوده است را کاستیم. البته در زمینه رونق، اقدامات دیگری هم انجام شده. مثلا قانون محیط کار که مجلس در سال ۹۰ تصویب کرده بود، آئین نامه های اجرایی اش از آن موقع نوشته نشده حال آنکه خود این میتواند به شرایط کسب و کار رونق دهد. در مصوبه ‌آمد که ظرف ۲ ماه آئین نامه ها را تدوین و برای تصویب نهایی اعلام کنند که میتواند فضا را کاملا تغییر دهد.

در جلسات بین بخش خصوصی و اتاق و مقامات دولتی امروز برای اولین بار در دولت تشکیل شد. بعد از مدت‌ها. دولت همه تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار میدهد. یکی از مصوبات هیئت دولت اخیر درباره مشکل پیمانکاران بوده است. پیمانکارانی که طلب دارند از دولت، بخشی اش می شود معوقه بانکی وی و در نهایت نیز مشکل به مردم پرداخت می شود. در این مصوبه آمده که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت باید با دستگاه های مربوطه، مشخصات تمام بدهی دولت به پیمانکاران را تقدیم کند و راه تسویه حساب ظرف ۲ ماه ارائه شود. اینکه پیمانکار احساس کند که از دولت طلبکار است و دولت هم رهایش کرده از لحاظ روحی و زندگی تاثیر میگذارد و به رونق و اشتغال لطمه می زند.

در زمینه نفت دستورالعملی به وزیر داده شده. در زمینه تولید گاز با مشکل مواجهیم که با تولید کافی مواجه نیست. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره که به جای گاز مصرف کردند ۷ میلیارد دلار است که تا پایان سال می شود ۱۷ میلیارد دلار. اگر بتوانیم در زمینه  گاز حرکت سریع  کنیم، این ۱۷ میلیارد که باری بر دوش جامعه است برداشته می شود و ضمنا ۱۰ میلیارد درآمد دیگر دارد.

دولت بخصوص در فاز های پارس جنوبی کارهای فوری انجام خواهد داد. وزیر نفت به ما قول داده که تا پایان سال بتواند روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب بر تولید گاز بیفزاید. ظرفیت تولید نفت را هم به ۴ میلیون نفت باید برسانیم.

برای پالایشگاه خلیج فارس برنامه داریم تا نیاز به واردات بنزین مرتفع شود.

روحانی افزود: شورای اقتصاد در هفته فعلی در زمینه محصولات اساسی کشاورزی تصمیمات اساسی خواهد گرفت.  امسال متاسفانه تکیه ما بر واردات است. باید ۷ و نیم میلیون گندم وارد کنیم از ۱۰ میلیون گندم مصرفی در کشور.

دو مشکل مسئله کود داخلی و خارجی را باید فورا حل کنیم. مسئله کود تا پایان شهریور و اوایل مهر باید حل کنیم. مسئله دوم قیمت تضمینی محصولات کشاورزی است که باید فوراً حل شود.

امیدوارم تا آخر این هفته یا اوایل هفته آینده قیمت تضمینی گندم اعلام شود تا کشاورزان به صحنه بیایند.

از روستائیان عزیز که در این انتخابات رای بالا به من دادند، احساس وظیفه خاصی به آنها دارم. البته دولت مکلف است نسبت به همه مردم، اقداماتی انجام دهد.

اساساً امنیت غذایی برای ما استراتژیک است. در مشکلات تحریم باید بتوانیم خریداری کنیم با مشکلات فراوان. ولی همین را میتواند کشاورز ما تولید کند که باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

هم در بخش کشاورزی و هم در دیگر بخش های تولید نیاز به ماشین آلات کشاورزی است. ماشین آلات نو گران است. اما ماشین آلات دست دوم که عمرش بیشتر از ۵ سال نباشد و فرسوده نباشد را مجوز دادیم که وارد شود. این میتواند بسیار در مسئله رونق موثر باشد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه درباره یارانه گفت:  در همین بودجه نسبت به منبع درآمدی یارانه از اول خود مجلس و دولت احساس میکردند مشکل وجود دارد. لذا در مجلس تصویب شد که حامل های انرژی ۳۸ درصد گران شود برای تامین منابع یارانه نقدی. در این زمینه دولت قبل می بایست از اول تیرماه این قانون را اجرا میکرد ولی اجرا نکرد. این دولت هم اولویت اولش الان رونق تولید است و البته راه حلهایی پیدا کردیم برای اینکه امسال منابع یارانه ای را تامین کنیم. اگر اصلاحیه ای که در زمینه بودجه دادیم به همین صورت تصویب شود یا خود نمایندگان راه هایی پیشنهادکنند.

تا پایان سال پرداخت یارانه ها به همین صورت انجام می شود ولی برای مرحله دوم در حال آسیب شناسی مرحله اول هستیم. تا نقص ها برطرف شود.

 سخنان روحانی در زمینه سیاست خارجی

* اعتدال را در همه زمینه ها اعلام کردم. در زمینه سیاست خارجی تعامل سازنده را مطرح کردم. در سیاست خارجی شیوه و منطق ما ممکن است مقداری فرق کند. به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه هم مورد قبول است و هم مطلوب. البته اصول و آرمانها باید حفظ شود. سیاست خارجی این دولت با یک آغاز خوبی مواجه شد. و آن اینکه در مراسم تحلیف از کشورهای دوست دعوت شد و بیش از ۵۰ کشور در این مراسم شرکت کردند. این برای اولین بار بود که در مراسم تحلیف ۵۰ هیئت آنهم ۱۱ هیئت در بالاترین سطح و بقیه در سطح وزیر خارجه و … شرکت کردند. البته این فضا را مردم آفریدند. فضای جدید را در داخل و خارج، حضور و نشاط و شادی مردم آفرید. مردم با حضور و نشاط خود پیام مهمی را به جهان دادند و بسیاری در جهان آن را شنیدند. اگر کشور و قدرتی باشد که نشنیده باشد، این پیام ملت است و ناچار هستند که آن را همه بشنوند.

روحانی افزود: غیر از چند کشور، همه کشورهای دنیا به ما پیام تبریک فرستادند. برخی تماس تلفنی داشتند. به همه آنها پاسخ داده شد. تقریبا همه کشورهای مهم اروپایی پیام فرستادند و به همه آنها پاسخ داده شد.

۲ سفر مهم پیش رو دارم که مهم خواهد بود. یکی سفر شانگهای.

اولین سفر خارجی من شرکت در همان سازمان همکاری های معروف به شانگهای هست که در قرقیزستان و بیشکک خواهد بود. پنج شنبه عازم این سفر هستم. با روسای چند کشور ملاقات میکنم. ۲ ملاقات دارم که ویژه است. یکی با رئیس جمهور روسیه است. با این کشور در بسیار مسائل منطقه و جهانی هم نظر هستیم و بنا داریم با این کشور توسعه روابط بدهیم. دیگری ملاقات با رئیس جمهور چین است. رابطه با این کشور هم برای ما  اهمیت ویژه دارد. همکاری متعدد با این کشور داریم. چینی ها آمادگی دارند سرمایه گذاری را در بخش های مختلف کشورمان انجام دهند.

یکی از بندهای مصوبات اخیر دولت چگونگی فاینانس با کشورها برای سرمایه گذاری آنها در ایران است که اعتمادشان جلب شود.

دبیرکل سازمان ملل از من برای حضور در اجلاس سازمان ملل دعوت کرد. حضور من در این اجلاس و اعلام مواضع دولت جدید اهمیت دارد.

اجلاس دیگری هم به عنوان خلع سلاح هست که شرکت میکنم و سخنرانی خواهم داشت.

چند مصاحبه و دیدار با ایرانیان هم در سفر به نیویورک هست و همچنین گفتگو با نخبگان که اهمیت دارد.

* ما با ۵+۱ که خواسته‌اند مذاکرات با آنها شروع شود، مقدمات کار از طرف ما آماده شده است. اولش لازم بود من تعیین کنم که مذاکره کننده مثل گذشته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باشد یا نهاد دیگر که من وزارت خارجه را تعیین کردم. قدمهای دیگری هم در زمینه مسائل هسته ای برداشته شده. ما کاملاً آماده ایم برای گفتگوی جدی با دنیا. هم با ۵+۱ و هم آژانس.

چارچوب اصلی ما NPT است و هیچکس نمیتواند ملت ایران را از غنی سازی در خاک خود محروم کند.

البته میتوانیم نگرانی کشورها را مرتفع کنیم. ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستیم. چارچوب ما مقررات بین المللی است و بخصوص NPT. معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته ای در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود. من هیچ وقت بدبین نبودم چون اراده و شیوه و منطق قوی در طرف ما هست. از طرف انها هم اگر ببینیم اراده  جدی هست و میخواهند مسئله را حل و فصل کنند..

در مسئله هسته ای پایان بازی باید برد برد باشد. برد باخت معنا ندارد. برای این بازی آماده هستیم. این کار در نیویورک شروع می شود. من هم ملاقاتهایی دارم. برخی وزرای خارجه ۵+۱ اعلام آمادگی کردند برای ملاقات.

اما دنیا باید کاملا بداند که این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود نخواهد بود. از این فرصتی که ملت ما در این انتخابات به وجود آورده دنیا باید استفاده کند.

روحانی افزود: یکی از مشکلات فعلی منطقه، طائفه‌گری و دیگری تروریسم است که کم کم دامن بسیاری از کشورها را فراگرفته. سوریه اهمیت ویژه ای برای منطقه دارد. این کشور در خط مقدم مقاومت است. در سوریه شرایط تبدیل به  جنگ داخلی شده. در آنجا طائفه‌گری و افراط و تروریسم و مداخله خارجی می بینیم. بخصوص بهانه گیری اخیر آمریکا و حامیانش شروع کردند. ما استفاده از سلاح شیمیایی در هر کشوری در هر شرایط را محکوم میکنیم اما میخواستند به این بهانه جنگی را شروع کنند.

در این زمینه مذاکرات و پیامهایی برای سران برخی کشورها داشتم. وزارت خارجه ما با بیش از ۳۵ وزیر خارجه در این زمینه  گفتگو و مذاکره کرد. امیدواریم این تلاش ها کم کم به ثمر برسد. امیدی داریم که جنگی آغاز نشود و در این زمینه علامت هایی مشاهده میکنیم. اگر موفق شویم سوریه را از جنگ دور کنیم قدم مهمی برای ثبات در منطقه برداشتیم.

* احتمال اینکه خطر جنگ کم شده باشد خیلی زیاد است. البته هنوز ۱۰۰ درصد نمی‌شود در این زمینه حرف زد. هر ابتکاری که در سطح بین الملل برای جلوگیری از جنگ و در چارچوب مقررات بین المللی باشد موافقیم. با نظارت بر سلاح شیمیایی موافقیم و اساسا جمهوری اسلامی با هرگونه سلاح شیمیایی مخالف است و معتقدیم همه باید به معاهده منع سلاح های شیمیایی بپیوندند.

اگر جنگی آغاز شود بسیار خطرناک می بینیم و دامن جنگ اول از همه دامن کسانی که جنگ را شروع کردند را می گیرد و ما هم گفته ایم که از ملت سوریه حمایت های نوع‌دوستانه خواهیم کرد.

از ملت ایران به خاطر حمایت هایشان و حوصله شان برای گوش کردن سخنان من و رسانه ملی که نقش ارزشمندی در قبل و بعد انتخابات داشتند تشکر می کنم.

به مردم قول میدهم این برنامه تکرار شود و در فاصله های نه چندان دور، بازهم گزارش های لازم را خدمت مردم بزرگوار ایران تقدیم میکنیم./ تسنیم

Share