همراهی رسانه‌های همسو، با مواضع مشکوک

هاشمی موافق حمله به سوریه است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رسانه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به هاشمی رفسنجانی اصراری بر تکذیب سخنان مطرح شده از قول او ندارند. غالب اخبار آنها نیز هماهنگ با سیاست‌های آمریکا و در جهت بسترسازی برای حمله به این کشور متحد ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در شرایطی که ابهام در خصوص اظهارنظرهای چندباره هاشمی رفسنجانی درباره اوضاع سوریه روز به روز بیشتر می‌شود، رسانه های حامی او در اقداماتی همسو و هماهنگ تلاش کرده‌اند تا دیدگاهی مغایر موضع نظام جمهوری اسلامی را ترویج کنند.

حاشیه‌های اظهارنظر هاشمی در خصوص اوضاع سوریه روز پنجشنبه هفته گذشته از اظهارنظر فیسبوکی نعیمه اشراقی خواهرزن محمدرضا خاتمی آغاز شد که نوشته بود “آقای هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم استان اصفهان در حسینیه جماران که ساعاتی پیش انجام شد در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون ایران نمود: دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خورد خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.”

این موضوع البته مطابق انتظار تکذیب شد اما تنها چند روز بعد از آن اظهارنظرهای متناقض دیگری از هاشمی در مراسم بزرگداشت آیت الله صالحی مازندرانی در سوادکوه منتشر شد که مواضع قبلی او را تایید می کرد.


سکوت رسانه های حامی هاشمی و عدم تکذیب خبر از سوی خود او، بر ابهامات موجود افزود و این شبهه را به وجود آورد که سخنان یک مقام رسمی کشور در جایگاهی چون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه می تواند با مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی متفاوت باشد!؟

با این وجود نکته ای که این روزها در فضای رسانه ای کشور قابل مشاهده است اقدام هماهنگ رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی هاشمی در خصوص اوضاع سوریه است که غالب آنها ضد دولت فعلی سوریه و در مواردی حتی هماهنگ با سیاست‌های آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی در بسترسازی برای حمله به این کشور متحد ایران است.


امروز تعدادی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به روایت‌های مختلف درباره سخنان هاشمی اشاره کردند و بیش از هر موضوع دیگری به واکنش‌های صورت گرفته به آن پرداختند. در کنار این روزنامه‌ها، وبسایت خبری اصلاح‌طلب آفتاب هم با انتشار سخنانی منتشرنشده از هاشمی رفسنجانی که دی ماه سال گذشته در دیدار با ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت سابق و فرستاده ویژه دولت عراق مطرح کرده بود، اگرچه تلاش کرد تا موضع هاشمی در خصوص سوریه را متفاوت از موضع رسمی نظام نشان ندهد اما عملا در مواردی شایعات پیرامون صحبت های او را تایید کرد.

به نوشته این وبسایت، هاشمی در بخشی از صحبت های خود در دیدار مذکور گفته است “تا این حکومت‌های علوی در آنجا بود زمینه مساعدتر بود. ظاهراً هم شانس بقای بسیار کمی هست. من نمی‌دانم شما اوضاع را چگونه می‌بینید. بالاخره بعد از کشته‌شدن این همه آدم، آواره‌ها و تخریب‌ها اوضاع هم سخت شده است. همین امروز خبر بسیار تلخی در دنیا منتشر شد که در یکی از شهرک‌های اطراف حماء به صف نانوایی حمله کردند و حدود ۹۰ نفر از افرادی که آمده بودند نان بخرند چه زن و چه کودک کشته شده‌اند. این چیزها کار را مشکل می‌کند هم در دنیا و هم در داخل سوریه. به هر حال سوری ها هم انسان‌های سختی هستند و به‌سادگی نمی‌گذرند.”

این در حالی است که وبسایت انتخاب از دیگر رسانه های نزدیک به خاندان هاشمی تلاش کرده است تا اخبار مربوط به سوریه و به ویژه مواضع آمریکایی ها در خصوص این کشور را در صدر اخبار خود قرار دهد. این وبسایت، “موافقت کمیته سنای آمریکا با طرح «حمله محدود» به سوریه”، اختلاف نظر روسیه و آمریکا در خصوص حمله به سوریه و اظهارات جان کری درباره همکاری اعراب برای حمله به سوریه و اظهارنظر او درباره ادعای همکاری روسیه در ارسال سلاح شیمیایی به دولت بشار اسد را در راس اخبار خود قرار داده است.

فضای رسانه ای به وجود آمده نشان می دهد که رسانه های نزدیک به هاشمی رفسنجانی نه تنها اصراری بر تکذیب سخنان مطرح شده از قول او را ندارند بلکه با فضاسازی تلاش دارند تا مواضع او را به نوعی تایید کنند. همه این اتفاقات در شرایطی است که نشانی از تکذیب مواضع عجیب هاشمی از سوی خود او نیز دیده نمی شود.

گفتنی است رسانه‌های اقماری وابسته به خاندان هاشمی در روزهای اخیر همزمان، در اقدام هماهنگ دیگری، با درج مصاحبه های متعدد با فرزند هاشمی، زیر سوال بردن بسیاری از اقدامات شهرداران پیشین تهران، حمایت از طرح برخی نمایندگان اصلاح طلب، حامی دولت و منتسب به جبهه پایداری برای محدود کردن انتخاب شهرداران پیشین و…، تمامی تلاش خود را برای شهردار شدن محسن هاشمی به کار بسته اند./صراط

Share