نمایندگان گیلان

درتحقیق وتفحص های یکساله مجلس نهم چقدر سهیم بودند؟

تحقیق و تفحص یکی از ابزار نظارتی نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، بر همین اساس از ۵۵ تقاضای تحقیق و تفحصی که در مجلس نهم به هیأت رئیسه تقدیم شده، ضرورت انجام هشت فقره در صحن علنی به تصویب رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در ادامه گزارشات بررسی عملکرد نمایندگان گیلان در مجلس نهم در دو قسمت قبلی، فعالیت نمایندگان از دو منظر مورد بررسی قرار گرفت:15850_316

اول – با کم کارترین و پرکارترین نماینده های گیلان در مجلس نهم آشنا شوید!

دوم – پایگاه اطلاع رسانی کدام نماینده گیلان در مجلس فعال می باشد ؟

این بار اما فعالیت نمایندگان گیلانی را از منظری دیگر مورد بررسی قرار داده ایم. عضویت در هیات های تحقیق و تفحص مجلس یکی از مهمترین فعالیت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی می باشد. اما بد نیست بدانیم کدام نمایندگان گیلان در مجلس نهم تا به الان به عنوان یکی از اعضای تحقیق و تفحص برگزیده شده اند.

بر اساس ماده ۲۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند، تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم کرده و هیأت ‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‌کند و هیأت پیگیری طرح تحقیق و تفحص بعد از تشکیل، حداکثر در مدت یک‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون مربوطه تسلیم می‌کند.

اما مهمترین تحقیق و تفحص های مجلس نهم چه بوده است، کدام نمایندگان گیلانی در این هیات های تحقیق و تفحص عضویت داشتند و سهم گیلان از این هیات ها چه بود؟

تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با حضور یک گیلانی

 

 

جبار کوچکی نژاد یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد می باشد. تفحصی که در تاریخ ۲۹ آبان ۹۱ کلیدخورد و سهم گیلان از ۱۵ نماینده ای که عضو این هیات بودند، تنها یک نماینده بود.

گفتنیست هیات تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد ۱۵ عضو دارد که ۵ نفر از آنان از اعضای امضاکننده طرح تحقیق و تفحص و ۱۰ نفر هم از کسانی می باشند که آمادگی خود را برای حضور در این گروه اعلام کرده بودند و  با رای گیری کمیسیون انتخاب شدند. کوچکی نژاد یکی از این ۱۰ نفر می باشد.

به عقیده کوچکی نژاد، دانشگاه آزاد قربانی سیاسی گرایی برخی افراد شده است. کوچکی نژاد حکمفرمایی فضای آرام برمحیط های آموزشی را یکی از مهمترین اصول آموزشی می داند.

وی دلیل اصلی طرح موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را سوال ۴ نفر از اعضای هیات امنا این دانشگاه دانست و گفت: ” متاسفانه نگاه سیاسی در مورد دانشگاه آزاد وجود دارد. باید با افرادی که با حیثیت این نهاد بزرگ بازی می کنند برخورد کرد”

و اما سرانجام این تحقیق و تفحص به کجا رسید؟

قاسم جعفری یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۳ شهریور ۹۲ در گفتگو با خبرنگار ایلنا خبر از توقف تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد  تا تامین منابع مالی آن از سوی مجلس داد.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس خاطر نشان کرد:” شرایط دانشگاه ازاد مساعد است و کار‌ها به خوبی پیش می‌رود. دلیلی برای تغییر مدیریت آن وجود ندارد.”

با این اوصاف و با توجه به مطالبی که کوچکی نژاد و جعفری عنوان کرده اند، به نظر می رسد فزهاد دانشجو ریاست فعلی دانشگاه آزاد تا پایان دوره ۴ ساله خود در این منصب باقی بماند. در هر صورت برای اعلام نظر نهایی باید تا آذر ماه سال جاری صبر کرد تا این هیات گزارش نهایی خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه دهد.

تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با حضور دوگیلانی

 

ششم دی ماه ۱۳۹۱ بود که نمایندگان با ۱۶۳ رای موافق ، ۲۶ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور را کلید زدند.

در گزارش کمیسیون اقتصادی، واردات خودروهای سبک و سنگین خارجی، نحوه اجرای سیاست‌ها و قوانین حمل و نقل و سوخت،‌ مدیریت ستاد حمل و نقل و سوخت، نحوه سهمیه‌بندی، ‌آمارهای خودروهای سبک و سنگین وارد شده به کشور،‌ تنوع مقررات در خصوص خودروهای اسقاطی، وسایل نقلیه عمومی، کارت‌های سوخت و میزان کل درآمد حاصله ستاد از جمله محورهای این تحقیق و تفحص عنوان شده بود.

سهم گیلانی ها از این هیات دو نماینده بود که با اکثریت آرای اعضای کمیسیون اقتصادی به عضویت این هیات درآمدند. ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عطالله حکیمی نماینده مردم رودبار.

و اما سرانجام این تحقیق و تفحص چه شد؟

نتجه این تحقیق و تفحص لاک پشتی مجلس هم همچنان مشخص نشده است. اما دواتگری، نماینده مردم مراغه و عجب شیر که به عنوان رئیس این هیات تحقیق و تفحص انتخاب شده بود، در نشست رسانه ای ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ اعلام کرد که ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به‌عنوان بیعانه برای واردات ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس از چین به کشور اختصاص داده شده بود، که هیچ دستگاهی اتوبوسی تاکنون وارد کشور نشده است.

تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور بدون گیلانی ها

تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودرو‌ساز بدون حضور نماینده ای از گیلان در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ و با ۵۱ امضا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

علی علی‌لو، نماینده مردم شبستر در نشست خبری ۲۳ تیرماه ۱۳۹۲ ‌با اشاره به کامل بودن طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی گفت: “کل طرح و برآوردهای بودجه‌ای آن برای تایید، تقدیم لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی شده است”.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی ادامه داد: ‌”رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی استقبال خوبی کردند و اکنون در حال بررسی میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای آن هستند”.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان خاطرنشان کرد: “کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کار خود را به محض دریافت دستور پرداخت بودجه از سوی لاریجانی آغاز خواهد کرد”.
گفتنی است؛ با توجه به مشکلاتی که در زمینه تولید خودروهای با کیفیت توسط شرکت‌های خودروسازی کشور وجود دارد، مجموعه‌ای از عوامل باعث شده تا جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن خواستار تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور شده و آن‌ را به هیئت رئیسه مجلس جهت بررسی‌های بیشتر ارائه دهند.

تا آن که در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ و همزمان با تخصیص بودجه ۱۵۰ میلیونی در گام اول،کارشناسان کمیته تحقیق در کارخانجات مستقر شده و به صورت رسمس تفحص را آغاز نمودند.

و اما سرانجام این تحقیق و تفحص چه شد؟

قرار بر این است که در یک بازه ۶ ماهه، هیات تحقیق و تفحص گزارشات خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس نماید.

تحقیق و تفحص پر حاشیه از تامین اجتماعی بدون حضور گیلانی ها

چند روزی است که اخباری مبنی بر اینکه گزارش سرقت اسناد کمیته تفحص از تامین اجتماعی به لاریجانی ارئه شده است، در فضای مجازی منتشر شده است. انتشار این اخبار بار دیگر خبر تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی آن هم در زمان تصدیگری مرتضوی بر این نهاد را بر سر زبان ها انداخت.

تفحصی که هیچ یک از نمایندگان گیلان در آن نقشی نداشتند. لازم به ذکر است تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس هشتم کلید خورد و به گفته محجوب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، با توجه به اینکه نتایح کمیته قبلی به دلیل مفقود شدن اسناد مشخص نشد به همین دلیل مجددا کمیته ای به ین منظور تشکیل شده است که امیدواریم این دفعه به نتیحه برسد .

دو روز قبل محجوب، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی از ربوده شدن ۲۰ هزار صفحه از اسناد کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم خبر داده بود.

جعفر زاده سردمدار تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

 

دوم تیرماه ۹۲ بود که مصوبه مجلس شورای اسلامی اعضای هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران را مشخص نمود و غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را به عنوان نائب رئیس دوم به نوعی سردمدار تحقیق و تفحص از بنیاد شهید شد.

امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در جلسه برسی تقاضای برخی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد بنیاد شهید، گفت: “این تحقیق و تفحص در جهت حمایت از حقوق ایثارگران و خانواده های شهدا انجام می شود که در سال های اخیر مورد بی توجهی واقع شده اند.”

خجسته، نبود شفافیت مالی در بخش های مالی بنیادشهید و امور ایثارگران، سوء مدیریت در بخش درمانی جانبازان، فروش برخی از املاک و سوء مدیریت در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) و انتصاب های سیاسی افراد از دیگر موارد تحقیق و تفحص از این بنیاد است.

چندی بعد بود که غلامعلی جعفرزاده خبر از کشف اختلاس های مالی در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید داد و گفت: “به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم و نخواهیم گذاشت که مانند دیگر تحقیق و تفحص‌ها نیمه تمام رها شود.”

این اظهارات جعفرزاده با واکنش شدید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روبرو شد تا جاییکه وی، جعفرزاده را متخلف خواند

جعفرزاده اما این ادعای رئیس بنیاد شهید را بی پاسخ نگذاشت و هدف از این ادعای واهی را تهدید وی برای انصراف از ادامه تفحص دانست و گفت:” اگر من تخلفی کرده ام، آن را در رسانه ملی مطرح کنید

در قسمت بعد منتظر گزارشات جالب تری از فعالیت نمایندگان گیلان باشید./خزر آنلاین

 

Share