سفر شهردار و رئیس شورا بندر انزلی به آلمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با خبر شدیم، شهردار انزلی (سید تقی موسویان) که هنوز فعالیتش در دوره بعدی به عنوان شهردار انزلی قطعیت نیافته است به همراه ریاست شورای شهر بندر انزلی (محمدرضا بدیعی فر) رهسپار سرزمین ژرمن ها شده اند. در این سفر به کشور آلمان  قرار است از یک کارخانه کمپوست سازی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با خبر شدیم، شهردار انزلی (سید تقی موسویان) که هنوز فعالیتش در دوره بعدی به عنوان شهردار انزلی قطعیت نیافته است به همراه ریاست شورای شهر بندر انزلی (محمدرضا بدیعی فر) رهسپار سرزمین ژرمن ها شده اند.

در این سفر به کشور آلمان  قرار است از یک کارخانه کمپوست سازی بازدید صورت پذیرد، که مبحث کارخانه کمپوست در بندرانزلی خود داستانی طول و دراز و پرفراز و نشیب دارد. برای آنکه در جریان فعالیت های صورت گرفته پیرامون کارخانه کمپوست انزلی قرار بگیرد باید به سال ۱۳۸۷ باز گردیم که همزمان با هفته دولت کارخانه ای در مساحتی به وسعت هشت هکتار در روستای خمیران بخش آبکنار بندرانزلی ساخته شد  که لازم به ذکر است ساخت این کارخانه ۳۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت و برای افتتاح فاز دو و سه خود به اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد ریال نیاز داشت که در آن تاریخ با حضور مسئولین وقت استانی و شهرستان از آن رونمایی گردید.

یکی از دلایل تاسیس کارخانه  کمپوست در شهرستان انزلی به مدیریت پسماندهای شهر بندرانزلی باز میگردد و حاصل این سرمایه گذاری میلیاردی در کارخانه کمپوست به منظور فراهم ساختن بستری بوده است که در کنار آن ظرفیت تبدیل ۲۰۰ تن زباله به کود آلی فراهم گردد که متاسقانه پس از افتتاح روزانه تنها حدود ۸۰ تن زباله به این کارخانه منتقل گردیده است!

مشکل نیز از آنجا آغاز گشت که کارخانه کمپوست انزلی، که قراربود مشکل پسماندهای شهر انزلی را مرتفع سازد، درب کارخانه خود را به روی زباله های شهر انزلی بسته و اقدام به دریافت زباله از برخی شهرهای اطراف میکرد!!! همه اینها در صورتی رخ میداد که در همان زمان نیز ۲۵ درصد از سهام کارخانه کمپوست رشت نیز در اختیار شهرداری انزلی بوده است و قرار بود کارخانه کمپوست رشت مازاد زباله های شهر انزلی را که از میزان ظرفیت کارخانه انزلی کمتر بود تحت پوشش خود قرار دهد.

لازم به ذکر است شهر انزلی در آن زمان با جمعیت ۱۱۰ هزار نفری خود روزانه به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله تولید میکرد که در بعضی فصول مانند تابستان و ایام تعطیلات نوروز با توجه به گردشپذیر بودن شهر این میزان به دو برابر نیز می رسید.

image634828102608447266 سفر شهردار انزلی و رئیس شورا به سرزمین ژرمن ها

اما سرانجام کارخانه کمپوست انزلی در سال ۱۳۹۰ به تعطیلی کشیده شد و سید تقی موسویان برآوردی یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی را برای به سرانجام رسیدن کارخانه کمپوست انزلی تخمین زد و تا انجام مراحل تکمیل و گسترش این کارخانه که طبق اطلاعات از همان ابتدا به صورت فاز بندی آغاز گردیده بود (به گونه ای که توسعه آن موجب توقف کاملش نگردد) متاسفانه بطور کامل تعطیل و زباله های شهر انزلی در ازای پرداخت کرایه آن توسط شهرداری انزلی به طور رایگان! توسط کارخانه کمپوست رشت دریافت و مورد بهره برداری قرار میگرفت.

اینکه سهام ۲۵ درصدی انزلی از کارخانه کمپوست رشت چه شد مبحثی است که باید جداگانه به آن پرداخت اما مطمئنا هزینه ی حمل و نقل روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن زباله میزان زیادی از بودجه شهرداری انزلی را طی این دوران به خود اختصاص داده است، بودجه که با برنامه ریزی و نظارت بهتر میتوانست صرف توسعه شهر بندر انزلی و شهرستان انزلی گردد.

IMAGE634029658618750000 سفر شهردار انزلی و رئیس شورا به سرزمین ژرمن ها

طی این دوران مشکلات بیشماری نیز از لحاظ زیست محیطی  برای شهرستان انزلی پدیدار گشت که از آن میتوان به دفع زباله ها در حاشیه تالاب بین المللی انزلی و جاده های اصلی شهرستان انزلی اشاره کرد که  حتی سر و صدای بخشدار انزلی را نیز در آورده بود چرا که کلیه روستاهای شهرستان انزلی مجبور به ارسال زباله های خود به کارخانه کمپوست رشت بودند و این هزینه برای بودجه های محدود و اندک روستاها به مراتب چالش بر انگیزتر گردیده بود. سوء مدیریت در برخورد با این مشکل که میتوانست با درایت مسئولین به رشد و توسعه شهرستان انزلی و شهر بندر انزلی کمک شایانی کند کماکان یکی از پرونده های اصلی روی میز شورای شهر چهارم بندر انزلی است.

13910615000319 PhotoA سفر شهردار انزلی و رئیس شورا به سرزمین ژرمن ها

ناگفته نماند طی این دوران شهرداری بندر انزلی به خصوص طی یکی دو سال اخیر دست به اقداماتی شایسته نیز زد که از آن میتوان به طرح تفکیک زباله از مبداء و مکانیزه کردن روند جمع آوری زباله از سطح شهر اشاره داشت که باید به صورت جداگانه موفقیت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

اما مشکلات  ذکر شده در بالا نیز در صورتی گریبانگیر شهر انزلی میباشد که مطمئنا با مدیریت و پیگیری جدی تر این مشکل توسط مسئولین این شهر و شهرستان به خاطر در اختیار داشتن جنبه های برجسته زیست محیطی و علی الخصوص وجود تالاب بین الملی انزلی  با مطرح ساختن این مشکل به عنوان یک معضل ملی به مسئولین کشوری، فارغ از بودجه محدود شهرداری انزلی میتوان چاره ای اساسی برای مرتفع ساختن آن اندیشید.

حال که مسئولین شورای شهر و شهرداری انزلی برای بازدید از کارخانه کمپوست رهسپار اروپا شده اند باید منتظر ماند و دید که آیا این سفر دستاوردی شایسته را برای شهر انزلی به همراه خواهد داشت و یا به سر انجام دیگر سفرهای فرامرزی شورای شهر انزلی دچار خواهد شد.

به امید آنکه شورای شهر چهارم  انزلی، شورای شهری پویا، فعال، مردمی و از همه مهمتر نقد پذیر به فعالیت خود ادامه داده و زمینه ساز پیشرفت ، توسعه و آبادانی شهر انزلی شود/انزلی کلاب

Share