توجه توجه :

قابل توجه متقاضیان شهردارشدن کلانشهر رشت

به گزارش دیارمیرزا :اعضای منتخب شورای اسلامی شهر رشت در آستانه آغاز فعالیت کاری دوره چهارم شورای اسلامی این شهر و در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون شوراها با صدور اطلاعیه‌ای در نظر دارد نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند

به گزارش دیارمیرزا :اعضای منتخب شورای اسلامی شهر رشت در آستانه آغاز فعالیت کاری دوره چهارم شورای اسلامی این شهر و در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون شوراها با صدور اطلاعیه‌ای در نظر دارد نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند.315220_PhotoA

در این اطلاعیه ذکر شده است: از تمام فرهیختگان و متخصصان مدیریت شهری که با دارا بودن شرایط ذکر شده در قوانین و مقررات مربوط به شهرداری‌ها علاقه‌مند به خدمت با عنوان شهردار کلانشهر رشت هستند دعوت می‌شود تا سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را حداکثر تا تاریخ ۲۰ شهریور جاری به دبیرخانه شورا واقع در میدان صیقلان دفتر شورای اسلامی کلانشهر رشت ارسال کنند.

پیش از این نیز محمد حسین واثق کارگرنیا یکی از منتخبان مردم رشت در شورای چهارم اظهار داشت: تمام گمانه زنی های رسانه ها در خصوص انتخاب شهردار شایعه است، چرا که ما متفق القول به نتیجه دیگری رسیده ایم.

وی افزود: طبق آخرین جلسه ایی که بین اعضای منتخب شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد تصمیم گرفتیم بر اساس قانونی که برای انتخاب شهرداران وجود دارد اطلاعیه ای صادر کنیم و با انتشار در رسانه ها و جراید، از افراد توانمند و تحصیل کرده و واجد شرایط دعوت نماییم در صورت تمایل برای تصدی این سمت، ثبت نام کنند تا شورا نیز بعد از بررسی سوابق انها در یک رای گیری اقدام به انتخاب شهردار کند.

کارگرنیا تاکید کرد: هر کس که احساس می کند این توانایی و پتانسیل را دارد تا با توجه به تحصیلات و تجربه مرتبط بتواند به شهر رشت در این سمت کمک کند  خواست حتما بعد از انتشار اطلاعیه برای ثبت نام ورود کنند.

به گزارش دیارمیرزا : شرایط عمومی که در قانون برای انتخاب شهردار در نظر گرفته شده عبارتند از:

الف – تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ب – حتی المقدور متأهل و دارای حداقل (۲۵) سال سن و (۵)‌سال سابقه اجرایی در موقع
انتخاب شدن .
پ- انجام خدمت وظیفه عمومی (‌دوره ضرورت) یا داشتن معافیت دایم در زمان صلح.
ت – اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران وقانون اساسی.
ث – دارابودن حسن شهرت.
ج – داشتن توانایی جسمی و روحی برای انجام کار.
چ – نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت ا زحقوق اجتماعی باشد.
ح – دارابودن تحصیلات و تجربه به شرح زیر:
۱- حداقل تحصیلات کارشناسی (‌لیسانس) برای شهرداریهای درجه (۱‌تا۶) .
۲- حداقل تحصیلات کارشناسی (‌لیسانس) با گرایشهای مشخص شده توسط وزارت کشور برای
شهرداریهای درجه (۷‌تا۱۰).
۳- برای شهرداریهای درجه (۱۱ و ۱۲) حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد (‌فوق لیسانس) با
گرایشهای مشخص شده توسط وزارت کشور.

به گزارش دیارمیرزا اما آن چه مشخص است اینست که ممکن است افراد زیادی حائز این شرایط باشند و اگر همه این افراد احساس تکلیف کرده! و بخواهند نام نویسی کنند و اگر هم فرض کنیم هیچ لابی گری در میان نباشد و واقعا قرار باشد سوابق تمام این افراد بررسی شود،انتخاب شهردار آینده می تواند بسیار وقت گیر باشد.

حال سوال اینجاست که علاوه بر این شرایط عمومی، شرایط تخصصی شهردار شدن چست؟

شنیده ها حاکی از اینست که:

– آشنایی با جغرافیای شهر رشت

– سابقه قبلی مدیریت یا معاونت در دستگاه های اجرایی

– جوان بودن و دارا بودن توانایی جسمانی

 – سطح تحصیلات

– بومی بودن

از مهمترین فاکتورها در انتخاب شهردار آینده است و فرآیند انتخاب هم به این صورت است که:

به هر یک از فاکتورها یک نمره بین صفر تا ۱۰ تعلق می گیرد و در نهایت فردی که بالاترین نمره را داشته باشد به عنوان شهردار انتخاب می گردد.

 

Share