رئیس جمهور در جمع نیروهای مسلح:

دشمنان باید ۸ سال جنگ تحمیلی را بازخوانی کنند / جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد، هیچ ملت منطقی و آزاده ای جنگ و دیپلماسی را بر روی یک میز نمی پذیرد؛ ملت ایران به دنبال توسعه است و در پی سلاح کشتار جمعی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :  رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح در در حرم امام خمینی با اشاره به این که خوشحالم در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در کنار رزمندگان عزیزی که در آن دوران افتخار آفرین بودند و همچنان با حضور آن ها استواری، عزمت و ایستادگی را با همه وجود احساس می کنیم گفت: قبل از هر چیز باید درود و سلام خود را تقدیم امام بزرگوار کنیم که با فرمان، ایمان، عرفان و ایستادگی خود درس دفاع در برابر متجاوز را به همه ما آموخت.

ImageThumb2

وی افزود: به همه شهیدان، جانبازان و آزادگان درود و سلام تقدیم می کنیم که هر چه داریم از استقامت، تمامیت ارضی، عزمت و سربلندی ناشی از فداکاری آن ها است؛ احترام خود را به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران تقدیم می کنیم که صبر، استقامت و ایمان آن ها برای همه ما درس آموز بوده و هست.

روحانی ادامه داد: احترام و سلام خود را به ارتش قهرمان که با تجاوز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ در کمتر از ۲۴ ساعت یعنی صبح فردای این حمله با اعزام ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده در خاک متجاوز لرزه بر اندام صدامیان افکند و اولین درس را به متجاوز آموخت که اینجا ایران سرزمین شیران است.

رئیس جمهور گفت: درود به نیروی زمینی ارتش و درود بر هوانیروزی که در آن روزهای اولیه در برابر نیروهای زرهی ایستادگی کرد و سدی برای دفاع از کشور و جلوگیری از ادامه تجاوز بود و درود بر نیروی دریایی ارتش که در همان ماه های اولیه توانست دشمن را در دریا برای همیشه سرکوب کند.

وی افزود: سلام و درود ما بر قهرمانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علی رغم مشکلات لجستیک و کمبود امکانات با ایمان، اعتقاد و وطن دوستی به صحنه نبرد شتافته و حماسه های بزرگ را آفریدند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: سلام بر نیروی انتظامی، ژاندارمری و شهربانی دیروز و همه رزمندگانی که در صحنه نبرد سینه را در برابر دشمن سپر کردند و سلام و درود بر بسیج دلاور و خط شکن که با فریاد، ایمان، ایستادگی و مقاومت راه پیروزی و فتح پیاپی را به روی این ملت گشود.

روحانی عنوان کرد: سلام بر عشایر قهرمان که در آن دوران و این دوران همواره مدافع بزرگ سرزمین ایران بودند و درود بر آنهایی که در دفاع هشت ساله متجاوز را سرکوب و شرف، عظمت و سربلندی را برای ما به ارمغان آوردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور با اشاره به این که ما روز پایان جنگ یعنی روز فتح نهایی را جشن نگرفتیم ، گفت: ما آغاز جنگ و هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و با این کار می خواهیم به دنیا بگوییم ملت ایران و مردمی که در سال های اولیه انقلاب به فکر سامان دهی کشور بودند، ارتش و سپاهی که در آن شرایط آمادگی های لازم را برای یک نبرد کلاسیک نداشتند مورد تجاوز قرار گرفتیم.

وی با اشاره به این که این جنگ در ماه حرام و در فصل حج بر ما تحمیل شد، افزود: زمانی که مردم با آماده کردن کودکان و نوجوانان خود به استقبال سال تحصیلی جدید می رفتند، حجاج در فرودگاه عازم زیارت خانه خدا بودند و در ماه ذی القعده یعنی در ماه حرام و فصل حج و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید بودیم که مورد تجاوز قرار گرفتیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که باید هشت سال دفاع مقدس را بازخوانی کنیم، گفت: ما و همه دشمنان باید دفاع مقدس را بازخوانی کنند که فکر کردند با تحریک یک دیکتاتور و با حمایت های مالی و نظامی می توانند یک انقلاب بزرگ مردمی و دینی را از پای درآورند.

وی افزود: دشمنان باید بازخوانی کنند که با دادن آن همه امکانات پول و حمایت سیاسی، اطلاعاتی و حتی سلاح شیمیایی و سلاح های ممنوعه به دشمن به کجا رسیدند. آیا به اهداف شومشان دست یافتند آیا توانستند ملت بزرگی را به تسلیم بازدارند آیا توانستند یک سانتی متر مربع را از سرمین را اشغال نگه دارند آیا توانستند بر این انقلاب انحراف ایجاد کنند. گرچه توانستند خسارت مالی فراوانی را بر ملت ایران و ملت عراق تحمیل کنند اما به هیچ یک از اهدافشان دست نیافتند.

وی با تاکید بر این که در این بازخوانی دشمنان باید بدانند که ایران اهل جنگ و تجاوز و حمله به سرزمین دیگران نیست، گفت: نیروهای مسلح ایران هدف سلطه و هدف استعماری در منطقه ندارند اما در عین حال در برابر تجاوز متجاوزین این مسامحه را به خود راه نخواهند داد و با همه توان از استقلال و شرف ملت، کشور، انقلاب و نظامشان با جان و دل دفاع خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: این بازخوانی برای ما نیز لازم است که چگونه هشت سال ایستادگی، پیروزی نه در برابر یک ارتش که در برابر قدرت های جهانی ما را در جنگ پیروز کرد. اعتقاد ما، هویت ما، ارتباط وسیع میان مردم و راهبری نظام و ولایت فقیه هماهنگی، همدلی میان همه نیروهای مسلح، ابتکار و از همه مهم تر پیوستگی مردم یعنی سرمایه عظیم اجتماعی، اعتقاد مردم و ایستادگی در کنار نیروهای مسلح که نمونه این اتحاد و وحدت در چهره مصمم بسیجیان ظاهر شد و امروز بیش از هر زمان به این نیازمندیم.

وی با بیان این که ایثارگری یعنی شرکت مسئولانه در رسالت های اجتماعی افزود: ایثار یعنی ترجیح دادن دیگران بر خود ایثار یعنی از جان مایه گذاشتن ایثار یعنی ایستادگی و فداکاری و اجرای فرمانی که ریشه آن فرمان را اطاعت از دین و پیامبر می دانیم و امروز از هر زمان دیگری نیازمند به همان روحیه ایثار هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایثار یعنی منافع ملی و مطالبات مردم را بر خواست های فردی، خانوادگی و بخشی ترجیح دهیم. این سال سال ایثارگری است که به آن نیازمندیم.

وی با تاکید بر این که ارتش ما برخلاف ارتش دیگر کشورهای منطقه مردم سالار است گفت: ارتش و نیروهای مسلح ما هیچ گاه در امور سیاسی دخالت نکرده است و همواره خود را در برابر ولایت و خواست مردم تسلیم یافته است و در این سی و چند سال هیچ گاه در این کشور حکومت و دولت نظامی نداشته و این افتخار نیروهای مسلح این سرزمین است.

روحانی با بیان این که کشورهای منطقه باید درس مردم سالاری را از نیروهای مسلح ایران بیاموزند، گفت: کشور ما یک کشور انقلابی است. کشوری است که حاکمیتش از آن مردم است یک کشور انقلابی نیاز به جنگ و تجاوز ندارد چرا که نفوذ ما در منطقه نفوذ گفتمانی و فرهنگی است.

رئیس جمهور با اشاره به این که ایران در طول ۲۰۰ سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده است، گفت: نیروهای مسلح این سرزمین آغازگر هیچ تجاوزی در منطقه نخواهد بود اما همواره مدافع قوی و قهرمان متجاوزین بوده و خواهد بود و متجاوزگران را از تجاوزشان پشیمان خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: برگردید و ببینید متجاوزین ۳۱ شهریور ماه و دیکتاتور متجاوزش کجا هستند و حامیانشان کجا هستند. قهرمانان ما با پایمردی و ایستادگیشان روز به روز به عزت و عزت این سرزمین افزودند.

وی با اشاره به حوادث تروریستی منطقه گفت: امروز همان هایی که تروریست را در منطقه به وجود آوردند باید آثار شور متجاوزانه خود را در این منطقه ببینند و شاهد باشند.

رئیس جمهور افزود: نیروهای مسلح ایران عامل ثبات این منطقه خواهد بود و برای همسایگانش تهدید نیست. آن هایی که تهدید هستند همه مقررات بین المللی را زیر پا گذاشتند و آن رژیمی که برای منطقه تهدید است همه معادات بین المللی در زمینه کشتار جمعی را زیر پا گذاشته و انواع سلاح های هسته ای و شیمیایی را ذخیره کرده و به تهدیدی برای دیگر کشورها تبدیل شده است. بنابراین نیروهای مسلح برای بازدارندگی و دفاع است و نه چیز دیگر.

وی با تاکید بر این که ما اساسا با جنگ مخالف هستیم گفت: ایران خود قربانی جنگ و تجاوز است. ما میدانیم جنگ نا پسند است اما در برابر هر گونه تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

روحانی همچنین خطاب به جنگ افروزان منطقه گفت: کسانی که در پی جنگ جدید در منطقه ما هستند باید بدانند که دنباله این جنگ برای آن ها پشیمانی خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان این که جنگ را نمی شود با جنگ خاموش کرد گفت: جنگ باید با همدلی کشورهای منطقه خاموش شود و باید همه تلاش کنیم که تروریسم تقویت نشود و جنگ داخلی در سوریه خاموش شود.

وی با تاکید بر این که ما طرفدار خواست ملت ها از جمله ملت سوریه هستیم افزود: گروه های معارض سوری با دولت سوریه باید پای میز مذاکره بنشینند تا نظر و خواست مردم سوریه محقق شود و از همگان می خواهیم که با رویکرد جنگ طلبانه به منطقه نگاه نکنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه به جهانیان اعلام می کنیم که ایران کشور بزرگ، متمدن، انقلابی و قدرتمند است، افزود: با این کشور و این ملت با زبان زور و زبان تهدید حرف نزنید.

وی ادامه داد: جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد، هیچ ملت منطقی و آزاده ای جنگ و دیپلماسی را بر روی یک میز نمی پذیرد؛ ملت ایران به دنبال توسعه است و در پی سلاح کشتار جمعی نیست.

روحانی با تاکید بر این که این نظام به تمام معاهدات منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی و عدم اشاعه سلاح هسته آی پیوسته و به آن متعهد است خاطرنشان کرد: ملت ایران آماده مذاکره سخن گفتن با غرب است به شرط آنکه پیش شرطی نبوده و از موضع برابر و احترام متقابل عمل شود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: غرب در فکر منافع خود نبوده و منافع متقابل را در نظر بگیرد، همه حقوق حقه ملت ایران از جمله حقوق هسته ای و غنی سازی در خاک این کشور آن هم در چارچوب مقررات بین المللی را بپذیرد.

رئیس جمهور گفت: اگر در برابر حقوق ملت سر فرود آورند ملت ایران ملت منطق، دوستی، صلح و همکاری است؛ می توانیم همه دست به دست هم دهیم و مشکلات منطقه و حتی مشکلات جهانی را حل و فصل کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ما نیروهای دفاعی هستند تصریح کرد: اما همین نیروهای مسلح در کنار ایمان، عشق به وطن و استقامت که بالاترین سلاح آنها است هوشیاری، بیداری و توجه به مسایل جهانی و منطقه آی و نیز تجهیز به مدرن ترین ادوات دفاعی را جزو وظایف خود و وظایف دولت خدمتگزار می دانند.

وی گفت: نیروهای مسلح ما آماده دفاع از ملتی هستندکه این ملت نیروهای مسلح را از آن خود می دانند.

روحانی افزود: علیرغم فشارها و مشکلاتی که دشمنان برای ما ایجاد کردند ما با دنیایی از امید به آینده نگاه می کنیم و نیروهای مسلح ما به آینده کشور و انقلاب در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری با چشم امید نگاه می کنند./مهر

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: ملت، دولت و نیروهای مسلح در کنار هم دست به دست هم خواهند داد و پس از حماسه سیاسی انشاء الله حماسه اقتصادی را هم به فرمان رهبری به وجود خواهند آورد.

پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور رژه نیروهای مسلح از مقابل جایگاه آغاز شد.

Share