جریمه پر سر و صدای گیلانی‌های لیگ برتری

به گزارش دیارمیرزا : تاکنون سه تیم فوتبال لیگ برتری از طرف کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با جریمه کسر امتیاز مواجه شده‌اند که دو تیم گیلانی هستند.

به گزارش دیارمیرزا : تاکنون سه تیم فوتبال لیگ برتری از طرف کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با جریمه کسر امتیاز مواجه شده‌اند که دو تیم گیلانی هستند.

داماش ملوان

تنها سه روز از برگزاری بازی‌های هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور گذشته بود که در یک اقدام جدید از طرف کمیته انضباطی فدراسیون سه باشگاه فوتبال استقلال تهران، ملوان بندر انزلی و سایپا البرز به دلیل رفتار تماشاگرانشان با محکومیت کسر امتیاز جریمه شدند، جریمه‌ای که از همان ابتدا خود باشگاه‌ها آن را بر نتافتند و حتی گروهی از کارشناسان امر به لحاظ حقوقی آن را غیر قانونی دانستند.

کمیته انضباطی هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را جلوگیری از بروز حاشیه‌های غیر اخلاقی روی سکوها و کمک به ایجاد فضای مناسب فرهنگی ورزشگاه‌ها ذکر کرد.

با تمام این اوصاف و ادعای تجدید نظرخواهی باشگاه‌های خاطی این پرونده برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیته استیناف فرستاده شد تا گمانه‌زنی‌های متعددی در این زمینه صورت گیرد و در این بین باشگاه ملوان به عنوان یکی از نمایندگان فوتبال گیلان نیز منتظر صدور رأی استیناف ماند.

یکشنبه گذشته رأی استیناف صادر شد که در بین سه باشگاه مذکور، سایپا تبرئه و محکومیت‌های ملوان و استقلال پابرجا ماند اما در همین روز و در ساعاتی قبل از محکومیت قطعی ملوان، باشگاه داماش گیلان دیگر نماینده فوتبال گیلان در لیگ برتر نیز از طرف کمیته انضباطی با حکمی مشابه جریمه شد تا به عنوان ضلع سوم مثلث کسر امتیازی‌های لیگ برتر اضافه شود.

 *رد پای پر رنگ گیلانی‌ها در بحث کسر امتیاز

مبحث کسر امتیاز با توجه به نظریه‌های موافقان و مخالفانش این روزها به مبحث اصلی فوتبال کشور تبدیل شده است و البته در این بین گیلانی‌ها به عنوان خبرسازان اصلی این ماجرا هستند.

اسماعیل حسن‌زاده به عنوان رئیس کمیته انضباطی و نفر نخست مرجع صدور چنین حکمی، اهل تالش و دارای اصالتی گیلانی است.

از بین سه باشگاه کسر امتیاز شده دو باشگاه گیلانی هستند که می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد و در این بین با توجه به ماهیت گیلانی رئیس کمیته انضباطی و نیز جریمه‌های سنگین تیم‌های گیلانی عده زیادی معتقد به این هستند که اسماعیل حسن‌زاده با صدور چنین حکمی به دنبال اثبات این بوده که گیلانی بودنش تأثیری در نوع دیدش نسبت به گیلانی‌ها نداشته و او تمام تیم‌ها را به یک چشم نگاه می‌کند اما برخی نیز معتقد هستند که این مسئله موجب حساسیت بیش از اندازه او در قبال تیم‌های گیلانی بوده و این یک سختگیری ناخواسته را در قبال داماش و ملوان ایجاد کرده است زیرا نظیر چنین فضا و رفتارهایی با درجه بیشتر یا کمتر در تمام ورزشگاه‌های کشور وجود دارد.

*داماشی‌ها در روزی خاص جریمه شدند

جریمه کسر امتیاز باشگاه داماش مربوط به دیدار این تیم در مقابل استقلال در هفته پنجم لیگ برتر است، دیداری که در پایان آن به گواه بسیاری ورزشگاه شهید عضدی رشت یکی از کم حاشیه‌ترین روزهای خود را سپری کرد و گواه محکم این ادعا نیز تمجیدهای بی‌پایان امیر قلعه‌نویی در کنفرانس پس از بازی بود، جایی که سرمربی آبی‌ها عنوان کرد حتی اگر تیمش پنج گل در مقابل داماش می‌خورد باز هم از فضای پاک ورزشگاه تشکر می‌کرد.

در پایان این بازی با توجه به نقدهای انجام شده درباره عملکرد داور بازی مشخص شده که قاضی میدان از اعلام دو ضربه پنالتی به سود داماش خودداری کرده و این در حالی بود که گرفته شدن آن دو پنالتی می‌توانست سرنوشت بازی را تغییر دهد و داماش می‌توانست حداقل با یک امتیاز و حداکثر با سه امتیاز زمین بازی را ترک کند در حالی که به دلیل همین تصمیمات اشتباه داور، نه تنها هیچ امتیازی نصیب داماش نشد بلکه با تصمیم بعدی کمیته انضباطی در پایان بازی یک امتیاز دیگر از امتیازات داماشی‌ها کم شد تا سختگیرانه‌‌ترین تصمیمات نصیب رشتی‌ها شود.

ممکن بود اگر داماش اصلاً در مقابل استقلال به میدان نمی‌رفت تنها سه امتیاز از دست می‌داد اما اکنون بازی با استقلال برای داماشی‌ها چهار امتیاز منفی آب خورده است.

*تماشاگر زیاد خوب یا بد 

همواره می‌خوانیم و می‌شنویم که حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه از نکات مثبت فوتبال بوده و حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز اهمیت و امتیاز ویژه‌ای را برای این مسئله قائل است.

در کشور ما تیم‌های ملوان و داماش جزو تیم‌های پرطرفدار هستند که حتی بر خلاف بسیاری از ورزشگاه‌های دیگر در مصاف با آبی‌ها و قرمزهای پایتخت رنگ استادیوم‌هایشان تغییر نمی‌کند.

دلیل بخشیده شدن جریمه کسر امتیاز باشگاه سایپا به تعداد کم هواداران این تیم اشاره شده است و این سئوال پیش می‌آید که داماش و ملوان حداقل در هر بازی خانگی چندین برابر سایپا تماشاگر دارند آیا نقطه مثبتی برای این تیم‌هاست یا نکته‌ای منفی.

اگر چه عمل توهین و فحاشی در محیط ورزشگاه‌ها عملی زشت و قبیح است که هیچ توجیهی را برایش نمی‌توان عنوان کرد، اما در بین تیم‌های پرتماشاگر و پر طرفدار قطعاً وجود تعدادی هنجارشکن نیز اجتناب‌ناپذیر است.

*کسر بدون بازگشت امتیاز ملوان

برخی معتقدند پس از اینکه کمیته انضباطی از باشگاه ملوان در شهر آورد سنتی گیلان کسر امتیاز کرد، اکنون با کسر امتیاز داماش به دنبال برقراری تساوی در کسر امتیاز ملوان و داماش است اما امتیاز کم شده ملوانی‌ها برگردانده نشده و امیدی به بازگردانده شدن امتیاز داماش هم نیست.

فوتبال‌دوستان گیلانی منتظر هستند تا ببینند که با اعلام نظر استیناف داماشی‌ها در زمره کدام دسته قرار می‌گیرد، آیا مانند سایپایی‌ها بخشیده می‌شود یا اینکه مانند ملوانی‌ها یک امتیازشان برگشت پیدا نمی‌کند./ فارس

Share