رئیس هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال:

تاجران چای، غش در معامله پیشه کرده‌اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : بر اساس اعلام گزارش قیمت خرده فروشی مواد خوراکی از سوی بانک‌ مرکزی، قیمت چای در هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش صددرصدی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : بر اساس اعلام گزارش قیمت خرده فروشی مواد خوراکی از سوی بانک‌ مرکزی، قیمت چای در هفته منتهی به ۱۵ شهریور ماه نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش صددرصدی داشته است.

IMAGE634410701503438227

رئیس هیأت مدیره و مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تأیید این خبر اظهار داشت: افزایش سه برابری قیمت ارز و کاهش مراودات تجاری به‌دلیل تحریم‌ها، عامل اصلی گرانی چای است.
به گفته نعمت یاورزاده، امکان افزایش دوباره قیمت چای وجود دارد، چرا که سه برابر شدن قیمت ارز، سه برابر شدن قیمت چای را می‌طلبد، اما به‌دلیل حکم تعزیراتی، تاجران چای نتوانستند قیمت چای را به میزان دلخواه افزایش دهند.
وی اذعان داشت: تاجران امکان افزایش قیمت را ندارند، به همین دلیل برای جبران افزایش قیمت خرید خود یا وزن چای را کاهش می‌دهند و یا چای نا‌مرغوب عرضه می‌کنند.
یاورزاده تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت ارز، قیمت جهانی چای نیز افزایش ۲۰ درصدی داشته است که می‌تواند عامل دیگر گرانی چای باشد.
رئیس هیأت مدیره و مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در مورد کاهش قیمت چای در صورت کاهش بهای ارز گفت: کاهش قیمت ارز امری بعید است و در چند مدت اخیر هم بیشتر به‌خاطر عوامل روانی شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. ما برای این‌که شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، باید عرضه ارز بیشتر از تقاضای آن شود تا مانده بدهی‌های دولت پرداخت شود که امری دور از منطق حداقل در کوتاه مدت است.
وی با اشاره به این‌که تنها ۵ درصد مصرف چای کشور توسط تولیدگنندگان داخل تأمین می‌شود، ادامه داد: در کشور پتانسیل لازم جهت تولید چای مصرفی کشور و حتی صادرات آن را داریم، اما به‌دلیل سیستم تجاری کشور تا کنون به تولید بها داده نشده و مجبوریم که نیازمان را با واردات برطرف کنیم.
یاورزاده در پاسخ به این سئوال که آیا گفته برخی از مسئولین درخصوص پرداخت مطالبات چایکاران تا دو ماه آینده صحیح است؟ گفت: متأسفانه مسئولین می‌خواهند با این وعده‌ها و مقصر دانستن دیگران، اتلاف وقت کنند، چرا که زمانی این وعده‌ها قابل قبول‌اند که بدانیم بودجه مورد نیاز از کجا تأمین خواهد شد؟
Share