باز هم تخلف‌های بزرگ و باز هم نام «سعید مرتضوی»؛

بیست هزار صفحه از پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گم شد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : گر پرونده‌های بزرگ تخلفات مرتضوی در دوران تصدی پست دادستان تهران، حتی پرونده جنایت کهریزک را تمام شده بیانگاریم (که به هیچ وجه این گونه نیست)، باز هم اخباری که از تخلفات صورت گرفته در زمان حضور او در تامین اجتماعی به گوش می‌رسد به نظر برای احضار چندباره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : گر پرونده‌های بزرگ تخلفات مرتضوی در دوران تصدی پست دادستان تهران، حتی پرونده جنایت کهریزک را تمام شده بیانگاریم (که به هیچ وجه این گونه نیست)، باز هم اخباری که از تخلفات صورت گرفته در زمان حضور او در تامین اجتماعی به گوش می‌رسد به نظر برای احضار چندباره او به قوه قضائیه کافی به نظر می‌رسد؛ با این تفاوت که این بار افراد متفاوتی با او همکاری داشته‌اند و پای اعداد و ارقام بسیار درشت در میان است!

بیست هزار صفحه از پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گم شد!به گزارش «تابناک»، علیرضا محجوب، رئیس هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در نشست خبری امروز خود با ارائه گزارشی از فرآیند تحقیق و تفحص از این نهاد بزرگ، از مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه از اسناد این پرونده در دولت دهم خبر داد و اوراق برجای مانده را دو هزار صفحه خوانده و تلویحا از امن بودن محل نگهداری آن در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خبر داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش اول این هیات در مجلس هشتم متاسفانه در صحن علنی قرائت نشد که اگر این کار انجام می گرفت، جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می‌شد. بنده به عنوان یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص با توجه به هزینه‌ای که مجلس برای این کار انجام داد، گله‌مند هستم که چرا این گزارش قرائت نشد در حالی که تحقیق و تفحص جزو وظایف نظارتی مجلس است.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در تشریح پیشینه این تحقیق گفت: در دی ماه سال گذشته طرح تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در کمیسیون مربوطه رسیدگی شد و در نهایت با ابلاغ احکام اعضای این هیات در اواخر تیر ماه، کار هیات شروع شد. در اولین گام از وزیر وقت درخواست کارشناس کرده و پرونده‌هایی که مجلس به امانت در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده بود را مطالبه کردیم، اما متوجه شدیم که بسیاری از پرونده‌ها در دولت گذشته مفقود شده است.

دبیر کل خانه کارگر با تاکید بر اینکه مسببان این امر حتما برای پاسخگویی به دادگاه احضار خواهند شد، افزود: دو هزار صفحه از گزارش‌ها در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ قرار دارد ولی به علت کمبود جا، ۲۰ هزار صفحه در اتاقی در سازمان تامین اجتماعی نگه داشته می‌شد که البته هنوز کلید اتاق در دست ماست، اما واقعیت آن است که دیگر اتاقی وجود ندارد چراکه اتاق خراب شده و اوراق گزارش مفقود شده است؛ عوامل سازمان موظف به پاسخگویی در این خصوص هستند و اگر این اسناد در اختیار مجلس قرار نگیرد، ما به صورت قانونی اقدام خواهیم کرد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و بخش های مختلف آن خود را مقدم بر قانون می‌دانند، افزود: این هیات تا پایان کار خود تنها دو ماه وقت دارد، اما مدارک کافی بدست ما نرسیده است. به همین خاطر کمیته‌ای برای کشف حقیقت تشکیل داده‌ایم و باید بگویم کسانی که در مقابل قانون کوتاهی کرده و اطلاعات ارائه نمی‌کنند، تکلیف‌شان در محاکم قضایی روشن خواهد شد.

محجوب همچنین در خصوص عدم قرائت گزارش اول در خصوص تحقیق و تفحص در سازمان تامین اجتماعی در مجلس گفت: در این خصوص کوتاهی و غفلتی انجام شد و در شش ماهه دوم نیز رئیس کمیسیون مربوطه، گزارش تحقیق و تحفص را تند خواند و جنجال‌ها و حاشیه ‌ها پیرامون این گزارش ادامه داشت چراکه بین برخی اعضای کمیسیون بین اختلاس و سوء مدیریت اختلاف وجود داشت تا اینکه در نهایت به اواخر مجلس هشتم رسیدیم و گزارش خوانده نشد.

بیست هزار صفحه از پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گم شد!

محجوب در ادامه با انتقاد از عملکرد شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا)، گفت: عدم اجرای قانون برنامه مهم‌ترین ایرادی است که به شرکت شستا وارد است. در قانون برنامه به صراحت بر تغییر رویه شستا از بنگاه‌داری به سهامداری تأکید شده است چراکه شرکتهای اقتصادی زیر مجموعه شستا، مؤسسه سرمایه‌گذار یا اشتغال‌آفرین نیستند بلکه مؤسساتی هستند که باید طبق قانون به کارگران بیمه شده خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه کرده و مستمری به مردم پرداخت کنند.

نماینده ادوار مختلف مجلس با بیان اینکه مهمترین نکته در تحقیق و تفحص، مربوط به گزارشات مالی و تلفیقی سازمان می‌شود، گفت: به جهت به موقع اعلام نشدن گزارشات مالی از سوی بازرسان سازمان، حساب سازمان مردود اعلام شده و گزارش مالی سه سال گذشته نیز به دلیل عدم ارائه به موقع گزارش از سوی بازرسان رد شده است؛ این موضوع را حتی بازرسان اداره دارایی هم در گزارشات خود ذکر کرده اند. حال آنکه سود سازمان باید سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان باشد که در حال حاضر به دو هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه متأسفانه شستا در زمان فعالیت نخستین هیات تحقیق و تفحص از ارائه مدارک درخواستی خودداری کرده بود، افزود: هرچند مدیر عامل جدید حسن نیت نشان داده است مهم این است که مدارک در زود‌ترین هنگام باید به هیات داده می‌شد. همین جا از افراد مطلعی که به هر نحو ممکن در جریان تخلف مسئولان تامین اجتماعی و شستا قرار دارند، می‌خواهم حداکثر تا پایان شهریور‌ماه اطلاعات و دانسته‌های خود را به نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص تحویل دهند تا بدین ترتیب ظرف ۲ ماه گزارش این هیات در صحن علنی مجلس قرائت شود.

نماینده تهران با بیان اینکه هیات تحقیق و تفحص با توجه به تخلفات صورت گرفته، حتی می‌تواند طرح استیضاح وزیر مربوطه در دستور کار قرار گیرد، گفت: با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان تامین اجتماعی قول هایی برای همکاری داده شده است، اما ملاک برای ما ارائه مدارک است. طبق ماده ۲۱۵ در صورتی‌که تخلفات این سازمان مشخص شود، می‌توان استیضاح وزیر را در دستور کار مجلس قرار داد که البته این مسئله در حال حاضر موضوعیت ندارد چراکه وزیر تازه عوض شده و گزارش‌های تخلف مربوط به دولت قبل است.

وی در پایان، در پاسخ به این سوال که آیا با وزیر جدید جلسه‌ای در این خصوص داشته‌اید، گفت: در روز سوم انتصاب ایشان، جلسه‌ای با آقای ربیعی داشتیم که طی آن وی در تماسی تلفنی با مدیران شستا از آنان خواست تا برخی موضوعات را رسیدگی کنند؛ هرچند هنوز عوامل دست‌اندرکار همکاری لازم را نداشته‌اند.

بیست هزار صفحه از پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گم شد!

بدین ترتیب هرچند بر اساس سخنان رئیس هیات تحقیق و تفحص می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بررسی و کنکاش در تامین اجتماعی مربوط به تخلفات صورت گرفته در یکی دو سال اخیر نبوده و بازه گسترده‌ای از مدیران گذشته و چه بسا حال آن را در بر می‌گیرد ولی فارغ از بازه زمانی و افرادی که در ماجرا دخیل بوده و هستند، باید از «سعید مرتضوی» به عنوان یکی از عوامل کلیدی ماجرا نام برد؛ فردی که چند روز مانده به نوروز ۹۱ بر سکان نخست تامین اجتماعی تکیه زد تا به رغم اقدامات متعددی که برای عزل وی صورت گرفت، در نهایت در این پست ماندنی شود.

بدین ترتیب دادستان سابق که با اتهاماتی بسیار جدی از دوران قضاوت، پیش از معزول شدن، مواجه بود، به ریاست سازمان تامین اجتماعی رسید تا نمایندگان مجلس حتی با عزل وزیر هم نتوانند خللی در مدیریت او ایجاد کرده و حتی بعدها متوجه شوند که از او رودست هم خورده‌اند؛ زمانی که معلوم شد اتاق نگهداری اسناد تحقیق و تفحص مجلسیان در ساختمان تامین اجتماعی به دستور مرتضوی تخریب شده و اسناد نیست و ناپدید شده‌اند!

اکنون کافی است به نتایج شفاهی ابلاغ شده از طرف نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، همچون تخلف چند هزار میلیاردی در شستا، پرداخت پاداش‌های ۴۵۰ میلیون تومانی تا یک هزار سکه‌ای، هزینه‌های سنگین تحمیل شده به سازمان با مواردی همچون خرید کارخانه به مبلغی بیش از بهای آن، عزل و نصب‌های بدون ضابطه، خرید مواد بیمارستانی با ارز دولتی و فروش آن با نرخ آزاد و … دقت کنیم تا حجم پرونده امثال مرتضوی و همکاران از باب این تخلفات مشخص شود.

Share