بازدید استاندار گیلان از شهرک تاریخی ماسوله + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سیاسی و امنیتی استاندار ، فرماندار فومن، معاونان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان ، شهردار و اعضای شورای شهر ماسوله در سفر به ماسوله به همراه کیهان هاشم نیا از محل ساخت پارگینگ ، پیاده راه ، بافت تاریخی و فرهنگی شهر ، دیواره سازی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سیاسی و امنیتی استاندار ، فرماندار فومن، معاونان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان ، شهردار و اعضای شورای شهر ماسوله در سفر به ماسوله به همراه کیهان هاشم نیا از محل ساخت پارگینگ ، پیاده راه ، بافت تاریخی و فرهنگی شهر ، دیواره سازی رودخانه ماسوله و جاده ی ماسوله به خلخال بازدید کرد .

استاندار پس از بازدید از این شهرک با اشاره به اینکه ماسوله جزء دو شهر تاریخی زنده دنیا است گفت : با تشکیل کار گروهی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی ، مسئولان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی ، فرماندار فومن ، اعضای شورای شهر و شهرداری راهکارههای عملی رفع موانع ثبت  جهانی ماسوله بررسی و تصمیم گیری می شود .

کیهان هاشم نیا با بیان اینکه موانع عمده ی ثبت جهانی ماسوله و خطرات تهدید کننده ی هویت تاریخی ، معماری و طبیعی این شهر با یکدیگر مشترکند گفت : باید برای حل این مشکلات بصورت یکپارچه عمل کرد .

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر اصولی در ماسوله گفت : بخشی از بافت قدیمی ماسوله فرسوده است و مناسب سازی نمی شود و بافت های جدید ساخته شده هم تناسبی کمی با بافت های قدیمی دارد .

استاندار گیلان افزود :  ساخت راههای دسترسی به ماسوله و تغییرات کاربری در این شهر باید متناسبت با هویت تاریخی و فرهنگی آن انجام شود .

وی افزود : دسترسی به خدمات جمعی در این شهر همنیازمند افزایش است .

گفتنی است : ماسوله شهری که حیاط ساختمان هایش پشت بام ساختمان همسایه است در ۶۰ کیلو متری غرب رشت و ۳۵ کیلومتری غرب فومن در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد .

این شهر با ۳۵۰ خانه تاریخی که قدمتی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله دارد در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در انتظار ثبت جهانی است .

 

 

 

Share