رئیس اسبق فاش کرد :

افشای پشت پرده هایی ازتامین اجتماعی

به گزارش دیارمیرزا : مدیرعامل اسبق تأمین اجتماعی معتقد است،دولت‌ها تصمیمات را به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل می‌کند. شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی «شستا» محلی برای اشتغال آشنایان و فامیل‌های اعضای هیئت دولت سابق و ارتزاق عده‌ای خواص شده است.

به گزارش دیارمیرزا : رحمت‌الله حافظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به عملکرد چند ساله گذشته دولت در تأمین اجتماعی چه راهکاری برای نحوه جلوگیری و کاهش مداخلات دولتی در این سازمان می‌توان پیشنهاد داد اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد بین‌النسلی است و از گذشته بیمه شدگان در این سازمان حق بیمه پرداخت کرده‌اند و این سرمایه نسل به نسل منتقل می‌شود.

download

وی ادامه داد: بهترین راه‌حل اداره سازمان تأمین اجتماعی، سه جانبه‌گری و اداره سازمان توسط صاحبان اصلی که بیمه شدگان و کارفرمایان است.

حافظی خاطرنشان کرد: برای اینکه مدیریت دو قشر کارگران و کارفرمایان از چارچوب‌های اصلی سیاست‌های کلان کشور خارج نشود در جمع سه جانبه‌گرایی باید نمایندگان دولت نیز به عنوان ناظر حضور داشته باشند.

مدیر عامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی افزود: هیئت امنایی که در سازمان تأمین اجتماعی تشکیل می‌شود متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران است.

وی افزود: نمایندگان واقعی کارفرمایان و کارگران در هیئت امنای تأمین اجتماعی حضور ندارند چرا که توسط  خود کارگران و کارفرمایان انتخاب نمی‌شوند بنابراین تصمیم‌گیری‌ها در هیئت امنا از جهت حفظ منافع و منابع سازمان نخواهد بود و از سیاسی‌ کاری اجتناب نخواهند کرد.

حافظی درباره انتخاب مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مدیر عاملی باید برای این سازمان انتخاب شود که ظرفیت کامل برای اداره سازمانی عریض و طویل مانند تأمین اجتماعی را داشته باشد و قطعاً جابجایی مدیرعامل باید در چارچوب شاخص‌ها و ملاک‌های واقعی باشد.

حافظی گفت: اگر دولت بپذیرد که استقلال سازمان باید حفظ شود به تمام کمبودهایی که در حوزه اقتصادی و شرکت‌های وابسته وجود دارد حل خواهد شد و آسیب‌پذیری در سازمان تأمین اجتماعی کاهش می‌یابد.

تصمیم‌گیری‌ها در تأمین اجتماعی توسط دولت انجام می‌شوند

مدیر عامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: در حال حاضر سه جانبه‌گرایی به صورت ظاهری در تأمین اجتماعی وجود دارد و همانطور که اشاره شد در هیئت امنا نمایندگانی از طرف کارگران و کارفرمایان محسوب نمی‌شوند ولی به غیر از چند نفر از این افراد که در هیئت امنا استقلال رأی دارند تصمیم‌گیری‌های اصلی توسط نمایندگان دولت انجام می‌شود.

وی گفت: بنده چندین بار در هیئت امنا حضور داشته‌ام و شاهد بودم که نظر وزیر در این هیئت امنا صاحب و اثرگذارتر از نظرات دیگر است.

حافظی تأکید کرد: دولت باید نقش خود را در تأمین اجتماعی کمرنگ‌تر کند و مابقی اعضا و اکثریت در یک وضعیت دموکراتیک و در چارچوب موازات اجتماعی اقدام کند.

دولت تصمیمات خود را به تأمین اجتماعی تحمیل نکند

وی با اشاره به اینکه دولت نباید تصمیمات خود را در تأمین اجتماعی تحمیل کند گفت: اگر دولت سیاست کلان خود را به سمتی ببرد که اجازه دهد هیئت امنا استقلال رأی داشته باشد مطمئناً سه جانبه‌گرایی در سازمان تأمین اجتماعی رعایت می‌شود.

رحیمی به قول خود عمل کند!

حافظی به صحبتهای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق اشاره کرد و گفت: رحیمی گفته بود که اگر کسی در کشور شاخصی را اعلام کند که نسبت به ابتدای سال دولت نهم این شاخص پسرفت داشته باشد یک جایزه نفیس دریافت می‌کند. بنده از وی جایزه نمی‌خواهم ولی چنین اقدامی در تأمین اجتماعی رخ داده است و زمانی که در سال ۸۴ دولت نهم شکل گرفت بر اساس گزارش مراجع رسمی دولت به تأمین اجتماعی ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این مبلغ در پایان سال ۹۰ به ۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در پایان سال ۹۱ بر اساس برآوردهای صورت گرفته این بدهی به ۴۷ هزار میلیارد تومان و در شش ماهه سال ۹۲ به ۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

حافظی تأکید کرد: مشکل تأمین اجتماعی این است که به بیمارستان‌ها، پزشکان، داروخانه‌ها و سایر مراکز طرف قرارداد بدهکار است. کل بدهی سازمان به این مراکز حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد ولی از آن طرف دولت بدهی ۵۳ هزار میلیاردی به سازمان دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت به موقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کرد مطمئناً در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به ارائه خدمات به بیمه‌شدگان داشته‌ایم و مردم رضایتمندی بیشتری داشتند.

واگذاری شرکت‌های زیان‌ده به تأمین اجتماعی

حافظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که در دولت دهم ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت پرداخت شده است گفت: شرکت‌هایی را به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان پرداخت مطالبات داده‌اند، مانند پیازهای خراب شده‌ ته گونی است و این شرکتها زیان‌ده هستند. در مدیریت بنده بعضی از این شرکتهای زیان‌ده را قبول نکردیم چرا که این شرکتها با قیمت‌های غیرواقعی و چند برابر قیمت به سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شد.

شستا محل ارتزاق عده‌ای خواص شده است

وی درباره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اظهار داشت: شستا یک مجموعه اقتصادی با گردش مالی قابل توجه است که محل ارتزاق عده‌ای از خواص شده است. هنگامی که دولتها و نمایندگان مجلس عوض می‌شوند خروجی آنها به شستا سرازیر می‌شود.

حافظی بیان داشت: از دولت یازدهم تقاضا داریم که افرادی در سازمان تأمین اجتماعی و شستا حضور پیدا کنند که شایستگی لازم را داشته باشد و بر مبنای شاخص‌هایی انتخاب شوند و نه بر مبنای سیاسی‌گری و اهداف سیاسی.

مدیر عامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: مقاومت‌های بنده در مقابل افرادی که می‌خواستند با پارتی بازی به تأمین اجتماعی بیایند و شایستگی لازم را نداشتند موجب شد بنده از این سازمان بروم.

نفوذ فامیل‌ها در شستا

افرادی که فامیل و یا آشنای اعضای هیئت دولت سابق بودند در زیرمجموعه‌های اقتصادی سازمان و شرکت‌های وابسته نفوذ پیدا کردند.

Share