مدیرکل کتابخانه های عمومی خبر داد:

استقبال چشمگیر مردم از ایستگاه مطالعه در مراکز درمانی

اسماعیل جانعلی پور گفت: دو سیاست تمرکز زدایی و تنوع طلبی، اصلی ترین سیاست نهاد کتابخانه ها در سالهای اخیر است. به گزارش  دیارمیرزا  جلسه هم اندیشی بهره برداری از طرح ایستگاه مطالعه بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت با حضور اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی ، دکتر شهدی نژاد مدیرت درمان تامین اجتماعی […]

اسماعیل جانعلی پور گفت: دو سیاست تمرکز زدایی و تنوع طلبی، اصلی ترین سیاست نهاد کتابخانه ها در سالهای اخیر است.

به گزارش  دیارمیرزا  جلسه هم اندیشی بهره برداری از طرح ایستگاه مطالعه بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت با حضور اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی ، دکتر شهدی نژاد مدیرت درمان تامین اجتماعی استان گیلان و دکتر قدسی نژاد رئیس بیمارستان رسول اکرم(ص) در سالن کنفرانس این بیمارستان برگزار شد.

در این جلسه که با هدف بررسی راههای گسترش همکاری در زمینه راههای افزایش فرهنگ مطالعه برگزار شد ،مدیر کل کتابخانه های عمومی استان از طرح ملی ایستگاه مطالعه بعنوان مهمترین طرح این نهاد در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه مفید در کشور یاد کرد.

اسماعیل جانعلی پور گفت:ایستگاه مطالعه طرحی است که در جهت افزایش کمی و کیفی وضعیت کنونی مطالعه و کتابخوانی در جامعه ایجاد شده است ، این سیاست گذاری در حال حاضر باعث ایجاد ۴۰۰ ایستگاه مطالعه در سطح کشور شده است و در این بین گیلان ۹ ایستگاه را به خود اختصاص داده است .

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با ابراز خرسندی از استقبال مراکز درمانی از استقرار ایستگاههای مطالعه در این مراکز گفت:استقبال مردم از ایستگاه مطالعه در مراکز درمانی چشمگیر بوده است.

وی دو سیاست تمرکز زدایی و تنوع طلبی را اصلی ترین سیاست نهاد کتابخانه ها در سالهای اخیر عنوان کرد و افزود: امروز فضای کتابخانه ها پاسخگوی نیاز مراجعین برای مطالعه نیست و باید بدنبال ایده های مبتکرانه در جهت نزدیک کردن کتاب به اقشار مردم بود که با اجرای طرح ملی ایستگاه مطالعه و نیز طرح پیک مهر بخش عمده ای از این طرح به مرحله اجرا گذاشته شده است. مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین تنوع طلبی در انتخاب منابع کتابخانه ها را از اهداف دیگر این نهاد عنوان کرد و آنرا مطابق با سلیقه عموم دانست .

جانعلی پور با تأکید بر این موضوع که نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان علاوه بر ایجاد ایستگاههای مطالعه در سطح شهر، ایجاد ایستگاه های پیک مهر را نیز در طرح تمرکز زدایی به اجرا درآورده است، در طرح پیک مهر که در اماکن و سازمانهای دولتی استفاده می شود کتابهایی با عناوین مختلف و در اندازه کوچک و در حجم زمان انتظار مراجعین را پر می کند.

وی سهم استان گیلان را در طرح ایستگاههای مطالعه تا پایان سال جاری  ۳۱ ایستگاه عنوان کرد و افزود:که در این بین ۱۹ ایستگاه مطالعه در شهر رشت و ۱۲ ایستگاه در شهرستان های گیلان به مرحله اجرا خواهد رسید. وی اسقرار ایستگاههای مطالعه در سطح شهر را مراکزی اعلام کرد که تردد ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفری داشته باشند و مردم به صورت رایگان از کتاب ها بهره مند شوند همچنین زمان درنظر گرفته  برای مطالعه افراد ۲ هفته و در مورد  نحوه بازگردانی کتاب نیز گفت: مراجعین محترم به ایستگاههای مطالعه به سه طریق می توانند این کتابها را  باز گردانند، تحویل درایستگاه مطالعه دیگر ،واریزمبلغ ۲ هزار تومان به شماره حساب  ۲۰۲۰ بانک تجارت و یا بازگرداندن کتاب به همان ایستگاه مطالعه .

جانعلی پور با بیان این موضوع که در بحث حمایت از کتابخانه های مشارکتی هر سازمان و یا نهادی فضای کتابخانه ای خود را در اختیار عموم قرار دهد نهاد کتابخانه های عمومی گیلان  تجهیز و حمایت کتاب و منابع نشریاتی حداقل بیش از ۲۰۰۰ کتاب در سال را تأمین خواهد کرد.

در این جلسه دکتر شهدی نژاد ، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نیز با ابراز خوشنودی از استقرار ایستگاههای مطالعه در مراکز درمانی استان بر ادامه همکاری با نهاد کتابخانه ها برای افزایش این ایستگاهها در دیگر مراکز درمانی استان تاکید کرد.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نقش نهاد کتابخانه ها را در ایجاد فضای کتابخوانی در کشور چشمگیر توصیف کرد و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کلیه نقصها در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه را بخوبی پوشش داده است و این مسئله به وضوح در طرحهای مبتکرانه این نهاد دیده می شود.

گفتنی است در پایان این جلسه تفاهم نامه اجرای طرح ایستگاه مطالعه در مرکز درمانی تامین اجتماعی  شهرستان بندر انزلی به امضای مدیر کل کتابخانه های عمومی و مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گیلان رسید.

DSC_0233 DSC_0237 DSC_0258

 

Share