از تعطیلی بزرگترین پروژه توسعه ای شمال کشور تا سوء استفاده های دقیقه نودی

با سوء مدیریتهای صورت گرفته مدتی است اجرای این پروژه بدست فراموشی سپرده شده و مدیران منطقه آزاد در ابتدا به دنبال واگذاری پروژه به یک سرمایه گذار خصوصی آنهم بدون طی تشریفات قانونی …

به گزارش دیار میرزا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب پس از تشکیل یکی از مناطق آزاد، بزرگترین پروژه ای که  از سوی مشاوران و کارشناسان برای این منطقه در نظر گرفته شد و مطالعات گسترده ای برای اجرای آن انجام پذیرفت ، احداث بندر کاسپین در محدوده این منطقه بود.azad

به گزارش خبرنگار انتخاب، تاکنون و طی سالیان گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از منابع مالی دولت برای ساخت این بندر هزینه شده است و دلایل مختلفی برای توجیه پذیری این پروژه از سوی کارشناسان عنوان شده است از جمله این که این بندرقدیمی با ۱۱ اسکله موجود در داخل شهر موجبات ایجاد ترافیک های سنگین در ورودی شهر و آلودگی کانال دهانه مرداب شده و ظرفیتهای توسعه ای خود را از دست داده  از اینرو احداث بندری جدید به فاصله ده کیلومتری از شهر در محدوده منطقه آزاد که قابلیت پهلوگیری کشتی هایی با آبخور ۹ متر و ظرفیت حمل ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهدداشت ، موجب توسعه اقتصادی منطقه و افزایش سهم ایران در تبادلات تجاری دریای خزر خواهد شد.

اما با سوء مدیریتهای صورت گرفته مدتی است اجرای این پروژه بدست فراموشی سپرده شده و مدیران منطقه آزاد در ابتدا به دنبال واگذاری پروژه به یک سرمایه گذار خصوصی آنهم بدون طی تشریفات قانونی و سپس واگذاری رایگان به وزارت راه بوده اند که اساسا از ابتدا این پروژه را رقیب خود می دانست و اعتقادی به اجرای آن نداشته است.

با این حال به نظر می رسد این پروژه که اجرای آن نقش مهمی در توسعه ترانزیت و درآمدزایی برای کشور خواهد داشت، با سوء مدیریت مدیران فعلی منطقه آزاد انرلی به سرنوشت صدها پروژه نیمه تمام دیگر دچار شود که پس از صرف هزینه های میلیاردی از دستور کار خارج شده اند.
در کنار این خبر برخی اخبار نگران کننده که حاکی از سوء استفاده های دقیقه نودی برخی مدیران مناطق آزاد است نیز به گوش میرسد.

در این مورد یک منبع مطلع با اشاره به سوء استفاده های سنگین در این منطقه آزاد، تنها به یک نمونه سوء استفاده ی نرم و سبک (!) اشاره کرد و گفت: در یکی از این سواستفاده های دقیقه نودی ، مدیرعامل منطقه آزاد در روزهای اخیر برای فرزند و برخی از دوستان و خویشاوندان خود که در این منطقه در پستهای مدیریتی استخدام شده اند از بانک صادرات آن منطقه درخواست وامهای چند ده میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۵۰ ماهه نموده است که پس از مخالفت و غیرقانونی اعلام نمودن این امر از سوی معاون اداری مالی این منطقه ، مدیرعامل اقدام به برکناری و اخراج  معاون خود نموده است و به وی اعلام کرده اگر برای پرداخت وام به نزدیکانش اقدامی نشود باید منظقه را ترک کند . این در حالیست که معاون مذکور عضو هیات مدیره موظف این منطقه نیز میباشد و بنا بر اخبار رسیده به انتخاب پیش از این نیز از امضای برخی قراردادهای غیرقانونی و فراقانونی که به تایید مدیرعامل مذکور رسیده بوده خودداری نموده است . البته پسر مدیرعامل  پیش از این نیز با سفارش پدر خود از پست بانک و بانک مسکن موفق به دریافت وامهای چند میلیونی کم بهره با بازپرداخت بلند مدت شده است.

اقدامات خلاف قانون و تبعیض گرایانه این مدیرعامل پیش از این نیز در استان گیلان مورد اعتراض قرار گرفته بوده است از جمله اقدامات وی که نهادهای نظارتی را به واکنش بر انگیخته است اعطای پاداش به پسر خود بعنوان رییس دفتر مدیرعامل پس از برگزاری مجمع سالانه بوده است در حالیکه طبق عرف فقط به اعضای هیات مدیره میتوان پاداش برگزاری مجمع سالانه پرداخت کرد.

این منبع مطلع گفت: علاوه بر اینها در این منطقه آزاد برای شخصی ترین موارد از قبیل استخدام آشپز مخصوص برای ویلای مدیرعامل ،  شستشوی لباسهای مدیرعامل  و…. از بیت المال هزینه میشود.

Share