مجید زمانداری

۳۰ مرداد، روز جهانی مسجد

به بهانه۳۰مرداد، روز جهانی مسجد: ۲۱آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها که با کشتار مردم در مسجد گوهر شاد توسط رضاخان ، همزمان شده است و به همین دلیل و بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران ، ۲۱ آگوست (۳۱ مرداد ماه ) از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به […]

به بهانه۳۰مرداد، روز جهانی مسجد:

۲۱آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها که با کشتار مردم در مسجد گوهر شاد توسط رضاخان ، همزمان شده است و به همین دلیل و بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران ، ۲۱ آگوست (۳۱ مرداد ماه ) از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است که متعاقب آن از این تاریخ یک هفته ، هفته تکریم ، تجلیل ، اعزاز و اکرام مساجد است . پوستر

 مسجد، خانه خدا و مردمی ترین پایگاه پارسایی است و پاکیزگی نَفْس. مسجد، تکیه گاه تزکیه است و مدرسه سلوک. مسجد، حیات بخش ترین طبیعت و تنفس ایمان است.

۲۱آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها که با کشتار مردم در مسجد گوهر شاد توسط رضاخان ، همزمان شده است و به همین دلیل و بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران ، ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد ماه ) از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است که متعاقب آن از این تاریخ  یک هفته ، هفته تکریم ، تجلیل ، اعزاز و اکرام مساجد است .

مسجد! ای مقر تقوا، سنگر دل های مؤمنین، منبع زلال ذکر، حضور مستمر ایمان، تکیه گاه و پاسدار ارزش های والای اسلامی. وقتی طنین طرب انگیز اذان، از گلدسته هایت به آسمان می تراود، وقتی کبوتران از کنگره گلدسته هایت بال می گشایند و افق «فلاح» را نشانه می روند، وقتی که با تمام اشتیاق، در حریم تو داخل می شوم، امنیتی مرا احاطه می کند و شوقی زلال در من به جنب و جوش می آید. بلوغ دست های برهنه ام را در صفوف استغاثه رو به کمال «کریم» می کنم .

به روایت تاریخ، پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه گذار  اولین  مسجد است .او مکانی  را پایه گذاری کرد که علاوه بر عهده دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیتهای اجتماعی مسلمانان  نیز  به شمار می رفت . به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته ای برخوردار بود. مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور درمسجد فراهم می آورد. در اینجا است که افراد نمازگزار همچون قطره های آب  به یکدیگر می پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش در آورند.همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا روبه سوی یک قبله می کنند ولب به  حمد و ثنای آن یگانه نازنین می گشایند و هماهنگ با یکدیگر  سرود توحید را زمزمه می کنند. در صدر اسلام نیز، پایگاه و محور همه فعالیت‌های مردم ، مساجد بوده و بسیاری از تصمیم‌گیری مهم و تاریخی در مساجد گرفته می‌شد. در واقع، مسجد در آن زمان یک سالن چند منظوره بود که اعمال مختلفی چون عبادت، سیاست، مراسم ازدواج، قرارگاه نیروهای نظامی و غیره در این مکان مقدس انجام‌می‌شد. با پیروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمینى رحمه الله ، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعى خود را باز یافتند؛ به طورى که نیروهاى فعال در مساجد، به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند. از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطى مردم را بر عهده داشتند و در شرایط حساس نهضت اسلامى توانستند به انسجام نیروهاى مردمى بپردازند. علاوه بر این، بسیارى از برنامه هاى انقلاب مانند انتخابات شوراهاى محلى، کانونهاى بسیج و دیگر ضرورتهاى زمان در مساجد انجام گرفت. نقش فرهنگی مساجد همواره بر دیگر ابعاد کارکردی آن برتری داشته است، چنانکه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود می تواند مؤید نقش  فرهنگی والاو غنی مساجد باشد  چرا که  در دوران ستمشاهی   مساجد جایگاه اولیه خود را باز یافته و محل تجمع مسلمین، تبادل اطلاعات ، انسجام گروهها ، ایجاد تشکل های اسلامی ، محل روشنگری واطلاع رسانی وهمچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود. به این ترتیب می توان نتیجه این بهره گیری از محیط معنوی مساجد را پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد نمود.چراکه  انقلاب ایران یک معجزه بود  و بی تردید این عظمت و بزرگی ، به واسطه برخورداری و همچنین بهره گیری مناسب از محیط معنوی مساجد است. لذا همان گونه که مساجد علت پیروزی این انقلاب بوده اند، تداوم این راه نیز باید با محوریت مساجد ادامه پیدا کند و همچنان که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(قدس سره) تأکید کرده اند؛ به هیچ عنوان نباید سنگر مساجد را خالی کرد؛ بلکه از آنجا به مثابه پلکانی برای رشد و تعالی معنوی باید بهره گرفت.چون با تقویت مساجد، امنیت اجتماعی افزایش‌می‌یابد و اگر به مساجد به خوبی توجه کنیم‌ می‌توانیم به آرمان های اجتماعی دستیابیم.

  مجید زمانداری

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان

Share