سخنرانی رئیس جمهور:

همه باید تحمل ها را بالا ببریم هم نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت

به گزارش دیارمیرزا : وزرا در دهه سنی ۵۰ هستند و این دهه پختگی است آنچه برای من تعیین کننده بود عشق به خدمت توان مدیریت دانش تجربه انضباط مالی و تجربه کار حقوقی بود.

به گزارش دیارمیرزا :  دکتر روحانی اظهار داشت: از مردم برزگوار ایران در داخل و خارج که در این چهار روز از طریق رسانه ها موضوع را دنبال کردند، خسته نباشید عرض می کنم .

43426_orig
وی افزود: از همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی تشکر می کنم باب اطلاع رسانی کامل و بهنگام.دکتر روحانی ادامه داد:  از وزرای پیشنهادی سپاسگزاری می کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبوری و رعایت ادب و اخلاق و اعتدال به نقدها و سئوالات و مخالفتها حتی مخالفتهایی که لحنش تند بود پاسخ منطقی و مناسب را ارائه دادند.

وی گفت: برخی از لحن ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان محترم در چارچوب آیین نامه بوده است.

رئیس جمهور گفت: گرچه برخی رسانه ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات و لحن منتقدانه ای داشتند و حتی گاهی از اصلاح اعتراف گیری استفاده  کردند و لی به نظرم همه سخنان و نقدها حق نمایندگان بوده ، آنها باید بدانند به چه کسی با چه دیدگاهی رای میدهند. رای آنها حقوقی قانونی و سیاسی است.

وی گفت: امیدوارم این خدمتگزار و همه اعضای کابیه آینده مستظهر به حمایت مجلس در طول خدمت گزاری باشند و همواره پشتیبانی مجلس برای دولت پیش رو به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: همه باید تحمل ها را بالا ببریم هم نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت.

دکتر روحانی بیان داشت:‌ گاهی برخی نقدها سنگین بود اما همه انتقادات را به رسمیت می شناسیم.

رئیس قوه مجریه بیان داشت:‌ هیچکس چه رئیس جمهور چه دیگران نمی تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند.وی افزود: طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست اما تفکیک قوا  نسبی است توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اساطی در قانون اساسی ماست به خصوص دو قوه مقننه و مجریه. وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می گیرند ؛ رئیس جمهور که منتخب مردم است و از طریق نمایندگان مجلس که آنان نیز منتخب مردم هستند. و وزرا در برابر هر دو مسئول هستند. همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: کابینه ای که معرفی شدند یک منظومه یکپارچه منسجم و واحد هستند، همه بخشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگرهماهنگ انتخاب شند تا در کنار یکدیگر معنادار و موثر بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

وی اظهار داشت: پیری، جوانی و میانسالی برای من فرع بر ضرورتهای مهم بود ، شرایط کشور به گونه ای است که نمی توانستیم ازمون و خطا را یکبار دیگر تجربه کنیم و فرصتهای حساس را از دست بدهیم.

رئیس قوه مجریه بیان داشت:‌ با حمایت مجلس و سایر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم بزرگ ایران در این شرایط دشوار مغتنم می شمارم.

وی افزود: در عرصه سیاست داخلی مردم خواستا ررعایت حقوق شهروندی اقلیت ها و همه خرده فرهنگها آرامش و عقلانیت در رفتارهای سیاست حفظ آرامش شهروندان و حفظ حریم خصوصی همه مردم و حاکم شدن فضای امیدو نشاط در جامعه هستند.

رئیس جمهور گفت: در سیاست خارجی مردم به دنبال تکریم این ملت هستند، حرمت و اقتداری که در شان این ملت بزرگ با فرهنگ و تمدن چندهزارساله هستند.

وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های ظالمانه،‌چالش‌های منطقه‌ای و تنش ‌های حاد سیاسی در خاورمیانه که در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی‌هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد، با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادی‌خواه است او را سرکوب نکنید.

دکتر روحانی گفت: راه مردم راه دموکراسی و اسلام است، همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار‌ همدردی می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض می‌کنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش‌های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارتخانه‌های مربوطه برگزیده‌ام و انتخاب کرده‌ام،‌این را هم می‌گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است، یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی باید به یاری دولت بشتابند.

وی ادامه داد: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است، مردم خواست خود را می‌دانند،‌ برنامه‌ها و وعده‌های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده‌اند؛ در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آرا و آزادی نقد است دنبال کرده‌اند، قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند.

توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست بخصوص دو قوه مقننه و مجریه. به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را در واقع می گیرند. از یک طریق رئیس جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتخب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسئول خواهند بود. هم در برابر رئیس جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دوگانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین به ویژه در مقطع فعلی آماده می‌کند.

برخی از بحث ها و بگومگوها هم در گذشته بازگشت آن به این بوده که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده است؛ اما در عین حال به اعتقاد من بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیئت وزیران در واقع منتخب رئیس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم خواهند بود.

کابینه ای که به محضر شما معرفی شدند، یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد هستند.

رئیس جمهور گفت: همه بخش های اقتصادی این کابینه، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.دولت مدیریت کل نگر، جامع نگر، آینده نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی نگری که همیشه آفت در نظام مدیریت کشور بوده اجتناب شود.

دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است. باید افرادی را برمی‌گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می‌گیرند همه جوانب و لوازم و زمینه ها و آثار فرابخشی را نیز مدنظر قرار دهند.

وی افزود: لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.

پیری، جوانی و میان سالی برای من فرع بر این ضرورت های مهم بود. به علاوه، شرایط کشور به گونه ای است که نمی‌توانستیم آزمون و خطا را یکبار دیگر تجربه کنیم و فرصت های بسیار حساس را در این مقطع از دست بدهیم.

من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه هایی که در طول فعالیت انتخاباتی تبیین کردم متعهدم.

روحانی گفت: این دولت برای پاسخگویی به همان مطالبات و پیشبرد همان برنامه ها و در چارچوب گفتمان اعتدال که برآمده از آرای ملت است معرفی شده است.

کابینه فردی است که با پشتوانه بیش از ۳ دهه خدمت و مسئولیت و تجربه در سطوح مختلف نظام و رأی قاطع و معنادار مردم در مسئولیت ریاست جمهوری قرار گرفته است.

بدیهی است که کابینه باید متناسب با دیدگاه ها، برنامه‌ها و تعهدات آن به ملت ایران باشد. با عنایت مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم بزرگ ایران در این شرایط دشوار مغتنم می‌شمارم.

اما مطالبات مردم در این شرایط فعلی در عرصه اقتصادی کاهش تورم، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، رونق اقتصادی، که منجر به افزایش سطح اشتغال و بهبود معیشت مردم است تا بتوانند زندگی آرامتر و راحت تری پیش رو داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در عرصه سیاست داخلی مردم خواستار رعایت حقوق شهروندی، حقوق همه اقلیت ها و همه خرده فرهنگ ها در این کشور، آرامش و عقلانیت در رفتارهای سیاسی، حفظ آزادی های مشروع و قانونی شهروندان، احزاب و گروه ها، و حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای نشاط، امید و اعتماد در جامعه هستم.

در عرصه سیاست خارجی، مردم به دنبال منزلت بیشتر ایران و ایرانیان در سراسر جهان و تکریم این ملت هستند. حرکت و اقتداری که در شان این ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله هستند، مردم مایل هستند که زیست بهتر همه ایرانیان را شاهد باشند و نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق و منافع ملی و همراه با صلح و دوستی و همزیستی و احترام متقابل باشد.

وی افزود: در حوزه اجتماع، مردم خواستار فضایی فرهنگی تر، سرشار از محبت و دوستی، توجه به اخلاق و ادب و کرامت انسانی، چهره رحمانی اسلام، اخلاق محمدی(ص) و اعتدال علوی جهت ساماندهی فرهنگ عمومی، جامعه ای که در ان علم و فناوری و اخلاق تضمین کننده آینده بهتر بر مبنای قدرت ملی باشد.

جامعه ای که از گسترش آسیب های اجتماعی فاصله بگیرد و دغدغه مردم و مسئولان را پاسخ دهد و سرمایه اجتماعی در این جامعه رو به افزایش باشد. دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می کند؟

پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه و نظام و کشور در آن وجود دارد دور از واقع گرایی و ناممکن است. وضع فعلی کشور در همه زمینه ها دشورا و پیچیده است.

در عرصه اقتصاد، تورم بالا، نرخ سرمایه گذاری پایین، رکود بنگاه‌های تولیدی، نقدیندگی بالا و دیگر مسائل اقتصادی مواجه هستیم که خلاصه آن را در سخنان و مباحثی که در هفته‌های گذشته در بخش‌هایی که قابل بازگویی عمومی بود، کم و بیش برای مردم تشریح کرده ام و در آینده نیز توضیح خواهم داد.

در عرصه سیاست خارجی با تحریم های ظالمانه، چالش های منطقه ای و تنش های حاد سیاسی در خاورمیانه که در اینجا لازم می دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی رحمی هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم.

به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادی خواه است، او را سرکوب نکنید. راه مردم راه دموکراسی و اسلام است و همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند.

و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می کنیم؛ امروز منطقه ما با تهدید قدرت های خارجی مواجه است

همچنین در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسیب های اجتماعی و برخی شکاف ها مواجه هستیم؛ هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.

من با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض می‌کنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارت خانه های مربوطه برگزیده‌ام.

این را هم می‌گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است. روحانی ادامه داد: یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مدظله العالی باید به یاری دولت بشتابند.

دولت نیز خود را موظف می‌داند با برنامه ریزی منسجم سخت کوشی، پایبندی به قانون در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آینده‌ای بهتر به کار گیرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است. برنامه ها و وعده های دولت تدبیر و امید را مردم شنیده‌اند؛ در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آرا و آزادی نقل است دنبال کردند.قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند. به صراحت در خدمت شما عرضه می‌دارم که یکایک وزرای پیشنهادی براساس ضرورت‌های پیش گفته مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت های کشور برگزیده‌ام.

نگاه من در انتخاب همکاران، نگاهی حرفه ای و تخصصی بوده است؛ به دنبال هیچ مصلحت بیرونی و سهم دهی به هیچ جناح و هیچ حزب و هیچ شخصیتی نبودم.

حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه ها، جناح ها و حتی شخصیت های سیاسی بدانید از واقعیت دور است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد جزو همان ظن و گمانی است که قرآن می گوید “ان بعض ظن اثم”.

وزیران این کابینه هم هیچ کدام حرص و ولعی برای وزارت نداشتند. من از تک تک آنها دعوت کردم و چه بسا برخی از آنان با اصرار من زیر بار مسئولیت وزارت رفتند.

روحانی افزود: کابینه، کابینه فراجناحی است اما فراجناحی بودن به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست.

اعظای کابینه چهره های شناخته شده هستند که در مراحل مختلف انقلاب در دولت های مختلف و یا مسئولیت های دیگر حضور موثر داشتند. بدیهی است که این افراد تفکرات مشخص سیاسی و یا حتی متفاوت با هم داشته باشند. مهم آن است که در کار دولت و دعوت افراد به همکاری، فراجناحی عمل کنند.

من با اصطلاحات مشکلی ندارم ولی وزیر باید کل ملت را ببیند نه منافع یک جناح؛ روحانی ادامه داد: وفادار به خواست ملت باشند و هماهنگ با برنامه های رئیس جمهور.

همکاران من در دولت از نسل انقلاب، متدین، متخصص، و پاکدست هستند؛ همه آنها را به این نیت انتخاب کردم که انشاالله از رای اعتماد شما برخوردار شوند و مرا در عمل به تعهدی که با خدا و مردم بستم کمک کنند.

لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای دیگر کهریزک درست کردند. همه می‌دانیم کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفت.

اما همه باید تلاش کنیم آتش ها با تدبیر خاموش شود، ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم. عده ای احضار شدند عده ای متهم بودند، عده ای محکوم شدند که همه آنها مشخص است.

اما بعد از چهار سال باز هم باید از کوچه های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع ‌آن برای کشور نامشخص است؟ خود می گوید من نبوده ام و نیستم. دیگری اصرار دارد که بگوید تو بوده ای؛ دستگاه های قضایی و امنیتی می گویند نبوده است. آن یکی می گوید باید ثابت کنی که نبوده‌ای.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من می پرسم ‌آیا این به نفع کشور است؟ یادمان نرود یک بار مسئله ای را پیگیری و دنبال میکنیم به خاطر منافع و امنیت ملی و گاهی برای منافع جناحی و حزبی. این دو با هم متفاوت است. اما آنچه مهم است اینکه همه باید تلاش کنیم جلو تکرار تخلفات را بگیریم و نگذاریم دیگر تکرار شود.

همه باید توجه داشته باشیم که آنچه که فتنه‌ها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری می‌کند همین حماسه حضور مردم در انتخابات است. بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شیوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه های خبری و صداوسیما، عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف.

آنچه ما به دست آورده باشیم، بسیار ارزشمند است؛ باید آنچه به دست آمده است به خوبی حراست شود و به خوبی حفاظت شود.

خدمت شما نمایندگان محترم عرض می‌کنم افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفتند، نیت و انگیزه ای جز خدمت صادقانه به مردم و نظام ندراند و عمل به تعهدات دینی و ملی خود را وظیفه می‌دانند؛ متواضعانه پذیرفتند که این خادم ملت را همسو با تقدیر الهی و رای و امید مردم یاری کنند.

همه آنان وفادار و پایبند به آرمان های انقلاب، اندیشه های امام، قانون اساسی و ولایت فقیه هستند. من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم.

آنها هم به خود من و هم به نمایندگان ویژه من اطمینان داده اند که هیچ یک از وزیران پیشنهادی نه فقط از نظر امنیتی، بلکه از نظر اخلاقی و مالی هم هیچ مساله قابل ذکری ندارند.

البته می دانید من نیز به دلیل مسئولیت هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشتم حتی به این استعلام ها هم اکتفا نکردم و فراتر از روال معمول همه دولت های گذشته مشورت و رایزنی را نسبت به همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کردم.

روحانی ادامه داد: بنده بعد از اطمینان کامل وزرا را به مجلس معرفی کردنم.من خواهش می‌کنم افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائلی را دنبال می‌کنند به آنها توجه نکنیم؛ به مصالح ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه کنیم.

این همکاران گرامی منشور اخلاقی دولت که مبنای آن اعتدال است را نیز از جان و دل قبول کردند و همگی بر اجرای آن همدل و متقف القول هستند؛ وزیران من شناخته شده هستند. من با برخی از آنان در سال‌های جنگ و جهاد و زیر بمباران‌های دشمن هم‌رزم بودم. و با برخی دیگر در مسئولیت های دیگر همکار بودم، قدر عزیزان بویژه جانبازان آنها، خانواده های شهدای آنها را قدردان باشیم. همچنین قدردان تعهدها و تخصص ها و تجربه سالهای طولانی.

به این نکته هم اشاره کنم در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرهای نازیبایی هم به کار رفت. روحانی ادامه داد: جوانگرایی را می‌پسندم؛ ولی در مدیریت های کلان تجربه تعهد و دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر مسئله سن می دانم.

اگر شرایط فعلی کشور نبود و یا اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند حتما جوان‌تر را انتخاب می‌کردم؛ وزرا در دهه سنی ۵۰ هستند و این دهه پختگی است آنچه برای من تعیین کننده بود عشق به خدمت توان مدیریت دانش تجربه انضباط مالی و تجربه کار حقوقی بود.

من مدیر برای پروژه انتخاب نکردم من مدیران ارشد ستادی را به مجلس معرفی کردم؛ همه ما می‌دانیم فرماندهان کهنه‌کار اطاق فرماندهی جنگ را اداره می‌کنند و افسران جوان میدان نبرد را.

البته به همه وزیران توصیه کرده ام در رده های بعدی از متخصصین جوان استفاده و بهره برداری کنند. در بحث بانوان قومیت ها و اقلیت ها نیز باید اشاره کنم اولا کابینه بزرگتر از هیئت وزیران است بی تردید بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت؛ ثانیا از وزرا خواستم از بانوان شایسته در مدیریت ها و معاونت ها بهره گیری کنند.

از اقلیت های قومی دینی و مذهبی نیز در سطوخح مختلف مدیریتی ملی و محلی و حتی مسئولیت های در نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.

در اینجا سخن را طولانی نکنم؛ یکبار نام وزیران را با جمله ای اشاره کنم و نسبت به چند وزیر کمی با تفصیل سخن بگویم و بحثم را به اتمام ببرم و بر خستگی چهارروزه شما نیفرزایم

روحانی افزود: خسته تر از آن حدی هستید که من فکر می‌کردم. البته من تجربه کار شما را دارم و میدانم که نشستن در این صندلی ها و گوش کردن به مباحث مختلف، ۴ روز صبح و بعد از ظهر آسان نیست.

برای وزارت اقتصاد، آقای طیب نیا معرفی شده با توجه به ابعاد ملی و تجربه کافی ایشان و هماهنگی ایشان در تیم اقتصادی دولت؛ برای وزارت ارتباطات، آقای واعظی معرفی شده که تخصص دانشگاهیش در همین زمینه است. سابقه مدیریت در بخش مخابرات دارد و در شرایط فعلی توانایی بین المللی کافی دارد.
برای وزارت اطلاعات، دکتر علوی به محضر شما معرفی شده که آشنایی من با ایشان در مجلس شورای اسلامی است؛ ایشان در دوره مجلس به عنوان رئیس کمیسیون داخلی مجلس بودند. و در مجلس خبرگان عضو کمیسیون سیاسی اجتماعی و همچنین دارای قدرت مدیریت کافی است.
آشنایی به بحث اطلاعات دارد و توان هماهنگی و همچنین مورد وثوق بنده و همه آنهایی است که در این امر مهم باید بر این مسئولیت وثوق کنند و برای وزارت بهداشت، با اصرار آقای دکتر هاشمی را دعوت کردیم به اینکار، ایشان مسئولیت های بسیار سنگینی به عهده داشتند و خدمات بسیاری به کشور در امر پزشکی و بخصوص چشم پزشکی داشتند و دارند سابقه طولانی جهادی و جبهه دارند و جمعه پزشکی اعتماد وسیعی به ایشان دارند.
در وزارت دادگستری آقای پورمحمدی، من خوشحال شدم از پذیرش ایشان نه به دلیل توانمندی ایشان برای این وزارت که هماهنگی سه قوه را فراهم کند، بلکه در زمینه تامین عدالت و مبارزه با فساد مطمئن بودم کمک خوبی برای دولت خواهد بود.روحانی ادامه داد: وزارت دفاع، آقای دهقان معرفی شدند که سابقه من با ایشان مربوط به دفاع مقدس است و سابقه ارزشمندی در جنگ و جبهه دارد. وی نگاه استراتژریکی به این بخش دارد.
برای وزارت صنعت، مهندس نعمت زاده به حق فردی شایسته و جزو افراد کم نظیر در بخش صنعت هستند و می‌توانند در این بخش حتما نشاط جدیدی را به وجود آورند و فعالیت نه تنها بخش صنعت بلکه معهدن و تجارت را به عهده میگیرند و انشاءالله شاهد شکوفایی این وزارت خواهیم بود.
در فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای جنتی مدنظر قرار گرفتند که از فعالان در انقلاب بودند و مسئولیت‌های فراوان داشتند و به فرهنگ اسلامی و ایرانی آشنایی دارند.
برای وزارت کشور، رحمانی فضلی دیگر نیازی به معرفی بیشتر نیست و شما آشنایی کامل دارید. ایشان هم سابقه مدیریت استانی دارند و هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودند و هم با فرهنگ آشنا هستند و من میخواستم ایشان با دید اقتصادی به استانها در شرایط فعلی توجه کنند. ایشان با اقوام مختلف ایرانی آشنایی دارد و به کردی و آذری سخن میگوید و البته فارسی اش هم خوب است.
روحانی ادامه داد: آقای مهندس چیت چیان معرف حضور هستند و در مجلس خدمتشان بودیم که هم دارای تخصص و هم تجارب بسیاری هستند و ابتکاراتی در انرژی های نوین دارند و توجه ویژه به مساله آب در شرایط فعلی کشور دارند.
وزارت خارجه، بهترین مسئولیتی که می‌توانست این مسئولیت را به عهده بگیرد انتخاب شد، من سالهای دراز، با ظریف آشنایی دارم. از دوران دفاع مقدس و قطعنامه ۵۹۸ و سپس در مسئولیت های مختلف که بودند، مهارت ایشان در مذاکرات بین المللی را دیدم و آشنایی ایشان به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت ایشان از خط رهبری را در مقاطع مختلف دیدم.
برای جهاد کشاورزی، آقای حجتی انتخاب شد. البته ایشان متواضعانه از همان روز اول افراد دیگری معرفی کرده و گفتند اینها بپذیرند و من به آنها به عنوان مشاور کمک می‌کنم. روحانی گفت: در جمع بندی با خود آن عزیزان که ایشان معرفی کرده بود و متخصصین و بخش جهاد سابق، همه اتفاق نظر داشتند که حجتی مسئولیت را بپذیرد.
رای آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی، علمی و برنامه ریز یعنی نجفی مدنظر قرار گرفت؛ وی دارای نظرات راهبردی نسبت به مسئله آموزش و پرورش است و دارای محبوبیت بالایی در میان فرهنگیان است. درک عمیقی از آموزش و پرورش و همچنین از مسائل عمومی کشور دارند.

دغدغه فرهنگیان را به خوبی می داند و می‌داند که معلم دل خسته نمی‌تواند آینده سازان بانشاطی را تحویل جامعه دهد و فرزندان این مرز و بوم در سایه مدیریت این وزیر دانشمند برجسته من مطمئن هستم که می‌توانند نشاط علمی و اخلاقی و فرهنگی بهتری را پیدا کنند.روحانی ادامه داد: ایشان تجربه سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان کشور را داشته است.کاملا متعهد ب انقلاب و نظام و رهبر معظم انقلاب هستند؛ نیاز به تاکید مجدد ندارد. همه وزیران شرط اولیه آنها تعهد و تخصص و قانونگرایی و اطاعت از ولایت امر بوده است.

روحانی گفت: در زمینه وزارت علوم، دغدغه خود من این بود که ضمن اینکه در دانشگاه‌های ما فضای علمی و فرهنگی بانشاط تری را شاهد باشیم و مطالبات بحقی که دانشجویان دارند مدنظر قرار دهیم، فردی باشد که مورد احترام دانشگاهیان باشد؛ دارای سوابق علمی و مدیریتی باشد و کاملا معتدل باشد و فضای آرام دانشگاه را در شرایط حساس فعلی کشور مدنظر قرار دهد؛ ایشان شخصیتی معتدل است.
من در همان سال‌های دهه ۷۰ که مسائلی در دانشگاه ها بود و من در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت داشتم، ایشان جزو افراد معتدلی بود که همان زمان ما او را به عنوان شخصیت معتدل شناختیم.

درست است که تفکر اصلاح طلبانه دراد اما در اجرا مستقل و فراجناحی عمل کرده و چارچوب های نظام و دستورات ولی فقیه را همواره مدنظر قرار داده است؛ قبلا هم به صراحت گفتم که با اصولگرا و اصلاح طلب بودن کسی مشکلی ندارم و هر دو باید در دولت آینده اعتدال گرا باشند و ایشان اینچنین خواهد بود.
برای وزارت کار و تعاون لازم بود فردی انتخاب شد که هم اقتصاددان باشد و هم جامعه شناس باشد و هم مسائل کارگری را بخوبی بشناسد و هم خود فقر را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشد و هم سال‌ها امنیت ملی را پاس داشته باشد و پیوند اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی را بحخوبی درک کند که دکتر ربیعی دارای این ویژگی هست.
اینجا وزارتخانه‌ای است که هم مسائل اقتصادی و هم اجتماعی و هم کارگری مطرح است و بنابراین ما هرگز در این زمینه مصالح کشور را به دور نداشتیم و مدنظر داشتیم و با توجه به ویژگی های این وزارتخانه و شناختم از ایشان برای این مسئولیت انتخاب شده است.
بنابراین ما هرگز در این زمینه مصالح کشور را به دور نداشتیم و مدنظر داشتیم و با توجه به ویژگی های این وزارتخانه و شناختم از ایشان برای این مسئولیت انتخاب شده و می‌تواند وزارتخانه را به خوبی اداره کند.
آقای آخوندی برای وزارت راه و مسکن و شهرسازی انتخاب شده است. روحانی اضافه کرد: آخوندی دارای هم دانش مهندسی است و هم دارای دانش اقتصادی و توسعه اجتماعی است و می‌تواند حضور ایشان با توجه به مسئله آنچه که به عنوان کل کشور ما مدنظر قرار می‌دهیم در بحث آمایش سرزمینی مدنظر قرار دهد.روحانی اضافه کرد: مساله تمرکزگرایی و پایتحت سالاری که باید فاصله گرفته شود، مدنظر ایشان است؛ راه و شهرسازی ماموریت استراتژیک در تامین زیرساخت های کشور دارد،  وی با انجمن های حرفه ای و تحصصی هماهنگ است و آنها از این انتخاب استقبال کردند. ایشان جهادگری است که سابقه جهاد و رزمندگی دارد و جزو سنگرسازان بی سنگر بوده است.

این شهامت را داشت که در سال‌های حساس در حضور مقام معظم رهبری بگوید که در انتخابات نه تنها تقلبی نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب هم نیست. به ایشان تبریک می‌گوییم به خاطر بیان اعتقاد خود؛ وی جزو افرادی است که به نظام و امر ولایت فقیه ملتزم خواهد شد.
نسبت به وزارت نفت، من در اینجا عرض می‌کنم که وزارت نفت از یک حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. امروز شرایط کشورمان این است که منابع مالی ما یا به یک تعبیر رساتر، زندگی امروز مردم با این وزارتخانه اتصال دارد؛ شرایط سیاسی و بین المللی ما هم نسبت به این وزارتخانه بسیار حساس است.

روحانی همچنین اظهار داشت: دشمن توطئه تحریم خود را بر سر این وزارتخانه گسترش داده است. جایگاه وزارت نفت، جایگاه یگانه‌ای است و نگاه ما باید به این وزارتخانه نگاه یگانه باشد. تنها بحث انرژی داخل کشور نیست. بحث سیاست خارجی ما و اقتصاد ما به این وزارتخانه وابسته است. ما نیاز به یک مرد باتجربه کهنه کار در این زمینه داشتیم.

در این مورد بسیار وسواس به خرج داده و مشورت کردم. حتی دو نفر را برای این وزارتخانه برگزیدم که خودشان اصرار کردند و گفتند در شرایط فعلی بهترین گزینه، “مهندس زنگنه” است. با همه متخصصان و دوستان که بررسی کردیم، وی شایسته ترین فرد برای این سمت بود و نیاز ندارد توضیح دهم.

شما دوره مسئولیت ایشان را در نفت با دوره‌های دیگر مقایسه کرده و ببینید در دوره خود به این صنعت چه نشاطی داد. شما پارس جنوبی دوره ایشان را با امروز مقایسه کنید؛ بقیه چیزها را نمی‌خواهد. وقتی ایشان رفت از وزارتخانه، پارس جنوبی تا الان چقدر پیشرفت داشته است؟
البته می‌دانم شرایط مان در این سال‌ها بسیار سخت بوده اما در عین حال کار ایشان بسیار ارزشمند بوده است. رئیس جمهور ادامه داد: من به صراحت به ملت ایران عرض می‌کنم به عنوان منتخب شما فرد بهتری را برای این وزارتخانه نمی‌شناسم و این وزارتخانه حساس است که اگر بخواهد حتی دو هفته با سرپرست اداره شود.
بنده به عنوان امین نمایندگان و ملت عرض می‌کنم که برای من بسیار سخت و برای منافع ملی کشور مضر خواهد بود، آقای زنگنه شخصیتی هست که ما در جبهه جنگ با ایشان آشنا شدیم. ایشان جهادگری است که در میدان های رزم و در وزارتخانه های مختلف کنارش بودم.
من خدمتتان عرض می‌کنم پرونده ایشان را در بخش‌های مختلف دنبال کردم. فردی پاکدست است و مساله ای اگر بنام “کرسنت” مطرح است، در این زمینه مولف محترم همین جاست!
اولین کسی که به قرارداد کرسنت اشکال کرد، بنده به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم و بعد هم در جریان امور مراحلش هستم؛ مهندس زنگنه فردی است متخصص، پاکدست و مفید.
در شرایط فعلی بهترین برای اداره کردن این وزارتخانه بسیار مهم و استراتژیک شرایط فعلی است.
برای ورزش و جوانان آقای سلطانی فر انتخاب شد که سابقه مدیریت طولانی در مسئولیت های مختلف دارد. در استانداری های مختلف که مسئولیت داشته به عنوان رئیس شورای ورزشی فعال بوده است.
سلطانی‌فرد کسی است که مدتی به عنوان جانشین مسئول ورزش بوده و معاونت ورزش را برعهده داشته و امروز فرد شایسته ای است که این مسئولیت را به عهده بگیرد. این وزارتخانه از لحاظ غرور ملی برایمان بسیار مهم است.
از لحاظ دیپلماسی که دیپلماسی ورزش برایمان مهم است، اهمیت دارد؛ از نظر ورزش همگانی نیز برایمان مهم است. او کسی است که در بخش ساختاری و سیاستگذاری وزارتخانه آشناست.با چند جلسه صحبت با ایشان در بحث ورزش، واقعا کاملا به زوایای این کار مسلط است و به خوبی میتواند مسئولیت را به عهده بگیرد
در پایان محضر شما نمایندگان عرض می‌کنم که من در پیشگاه شما نمایندگان و خداوند بزرگ خود را موظف می‌دانستم و می‌دانم که آنچه می‌دانستم را نسبت به کابینه و تک تک وزرا با صداقت و صراحت و قبول مسئولیت در روز قیامت اعلام کنم. هرچه گفتم یک شهادت شرعی بوده و به تمام الزامات این شهادت شرعی متعهد هستم.
خداوندا تو خود شاهد باش که من جز حقیقت و راستی نگفتم و نخواهم گفت. خدایا تو خود شاهد باش آنچه گفتم برای ارتقای آگاهی کسانی بود که در معرض مسئولیت داوری مهمی قرار دارند. تو شاهد باش که تمام تلاشم را به کار بسته‌ام تا بهترین افراد را برای کابینه با بالاترین درجه کارآمدی و تجربه به نمایندگان ملت معرفی کنم.
در انتخاب این همکاران دقت و مشورت و همچنین رسیدگی و ارزیابی کامل انجام دادم تا شایستگی، توانایی و تعهد آنها برای مسئولیت‌ها روشن باشد؛ حتی یک روز در جریان معرفی این وزیران و یا حتی یک ساعت وقت تلف نکردم.
من به دلیل حساسیت شرایط کشور و به دلیل تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند هرچه سریعتر دولت را معرفی کن، پس از تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت را معرفی کردم و امروز خوشحالم به نقطه ای رسیدیم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی انشاءالله کامل خواهد شد.
بیست و چهار خرداد مردم حماسه سیاسی آفریدند و ۲۴ مرداد هم شما نمایندگان مردم آن را تکمیل کنید. نمایندگان محترم، این شمایید و این خدای حاضر و ناظر بر اعمال همه ما؛ این شمائید و چشم منتظر ملت بزرگوار ایران که نگاه آنها امروز به آراء شماست. این شمائید و این طمع دشمنان که همیشه خواسته اند بین دولت و مجلس فاصله باشد که هرگز آنها خوشحال نباشند و نخواهند بود.
رای امشب شما به همه اعضای کابینه، بعضی‌ها نوشته‌اند و گفته‌اند که فلانی خوشحال می‌شود که اگر چند وزیرش رای نیاورند. من به صراحت اعلام می‌کنم من خوشحال می‌شوم همه وزرایم رای بیاورند. بی تردید با رای شما به همه وزرا، کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها و وزارتخانه ها سریعتر آغاز می شود که این خواست و انتظار مردم است.
انشاءالله با رای شما لبخند بر لبنان ملت ما و هم شادی رهبر انقلاب را در پی خواهد داشت. انشاءالله شادی ملت امروز تکمیل خواهد شد. شما که همیشه لطف داشتید پس “الکرام، بالاتمام”. پس به همه رای بدهید.
خط قرمز من و شما با همه وزرا، امانداری در بیت المال است و رعایت منویات رهبری؛ صیانت از حقوق ملت ایران و پاسداری از اخلاق و احکام نورانی اسلام است. هر کس رعایت کند خدمتش مشکور خواهد بود و هر کس خدای ناکرده از این خط قرمز عبور کند، جایی در حلقه خدمتگزاران دولت نخواهد داشت.
بارالها ما تنها به تو دل بستیم؛ تعدادمان کم و دشمنانمان در دنیا بسیار است. تدبیر ما به تقدیر توست و امیدمان به رحمت بی کران تو و ما خود را وامدار تو می‌دانیم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
/تابناک

Share