هلال رأی اعتماد در صحن سبز بهارستان رویت می شود :

۲۱ مرداد؛ آغاز روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم

به گزارش دیارمیرزا :روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم از دوشنبه ۲۱ مرداد در جلسات صبح و عصر انجام می‌شود

به گزارش دیارمیرزا : بر اساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران به‏طور متوالى تشکیل می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی هیأت رئیسه مجلس، روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم از دوشنبه ۲۱ مرداد در جلسات صبح و عصر انجام می‌شود. پایان هفته جاری رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی یکجا صورت می گیرد و در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوقی جداگانه تعبیه شده و بعد از دفاع رئیس‌جمهور از کابینه خود، نمایندگان آرای خود را درون صندوق‌هایی به نام وزرا می‌اندازند.

42758_orig

جلسه علنی مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم فردا دوشنبه ۲۱ مرداد ماه برگزار می شود. بر اساس برنامه‌ریزی هیأت رئیسه مجلس، روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم از امروز در جلسات صبح و عصر انجام می‌شود. پایان هفته جاری رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی یکجا صورت می گیرد و در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوقی جداگانه تعبیه شده و بعد از دفاع رئیس‌جمهور از کابینه خود، نمایندگان آرای خود را درون صندوق‌هایی به نام وزرا می‌اندازند.
شنیده ها حاکی از این است که برخی وزرای پیشنهادی، مانند وزرای دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، کشور، اطلاعات، دفاع و … می توانند با توجه به جو مجلس، از هم اکنون خود را عضو کابینه بدانند و تردیدها، بیشتر متوجه افرادی مانند وزرای پیشنهادی علوم، کار، آموزش و پرورش و نفت است که توپخانه رسانه ها و نمایندگان جناحی از مدت ها پیش بر روی آنها متمرکز است.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مجلس نهم متشکل از فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و تعداد معدودی از نمایندگان اصلاح طلب است. فراکسیون رهروان ولایت، ۲۰۸ نفر و ریاست این فراکسیون به عهده کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است. از اعضای این فراکسیون می توان به افرادی چون علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، محمد رضا باهنر و حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، نواب رییس مجلس و حجت الاسلام مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه اشاره کرد.
همچنین از اعضای فراکسیون اصولگرایان که ریاست آن با حدادعادل است می توان به افرادی چون کوچک زاده، رسایی و حسینیان، نادران و حجت الاسلام آقا تهرانی اشاره کرد. این فراکسیون حدود ۸۰ نماینده دارد و بر اساس شنیده ها فراکسیون رهروان ولایت امروز برای بررسی رأی اعتماد به اعضای شاخص کابینه پیشنهادی نشست درون فراکسیونی خواهند داشت و از آنجا اکثریت نمایندگان اصولگرایان مجلس عضو فراکسیون اصولگرایت رهروان ولایت هستند اگر این فراکسیون بتواند درباره وزرا به جمع بندی برسد، می توان گفت که تکلیف وزرای پیشنهادی امروز تا اندازه زیادی مشخص خواهد شد.
بنابراین گزارش، بر اساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران به‏طور متوالى تشکیل می‌شود. در آغاز بررسی و اخد رأی اعتماد به وزرا، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و از کلیات برنامه‌های وزیران دفاع می کند.‌ بررسى کلیات ترکیب هیأت وزیران با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام و بعد از این درباره کلیات هیأت وزیران از سوی نمایندگان رأی گیری می‌شود.
این گزارش می افزاید: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نمایندگان در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار نظر نکنند، موافقان نمی‌توانند در دفاع از وزیر مربوطه اظهار نظر کنند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت است و بعد از دفاعیات رئیس جمهور، مجلس بررسی برنامه‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز می کند و در این رابطه دو نفر از نمایندگان به عنوان موافق و دو نفر به عنوان مخالف با حفظ ترتیب به مدت پانزده دقیقه در دفاع و یا مخالف با هر وزیر صحبت می‌کنند، پس از آن وزیر و در صورت تأیید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کند. بررسى هر یک از وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه انجام مى‌شود و رئیس‌جمهور می‌تواند بخشی از زمان نطق وزرا را نگه داشته و در پایان توضیحات خود را ارائه کند.
یادآور می شود: بر اساس قانون وزرای پیشنهادی برای کسب رأی اعتماد از مجلس نیاز به رأی بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی دارند. چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد، رئیس جمهور می‌تواند برای آن وزارتخانه حداکثر سه ماه سرپرستی را تعیین کرده و در این مدت وزیر جدید پیشنهادی را به مجلس ارائه کند، از طرف دیگر امکان معرفی وزیر پیشنهادی جدید در روز بررسی رأی اعتماد به وزرا از سوی رئیس‌جمهور یازدهم وجود دارد.

Share