آقای فریدون عباسی کاش بیشتر مراقب حرف زدنتان بودید!

گاف بزرگ رئیس سابق سازمان انرژی اتمی

به گزارش دیارمیرزا :سخنان اخیر رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان پیرامون تعداد سانتریفیوژ‌ها در ایران و ارائه آمار دقیق و همراه با جزئیات در این خصوص توسط عباسی کارشناسان را ناراحت و غربی ها را خوشحال کرد.

به گزارش دیارمیرزا : فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه (۲۶ مرداد، ۱۷ اوت) در مراسم تودیع خود و معارفه علی‌اکبر صالحی، رئیس جدید این سازمان، در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون تعداد سانتریفوژهای ایران گفت: «آمار دقیق سانتریفوژ‌ها توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود اما می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مرداد ماه بیش از ۱۷ هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از ۱۰ هزار تای آن در حال فعالیت‌اند و ۷ هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.»
images
آقای عباسی در آخرین روز کاری خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: «هزار دستگاه ماشین سانتریفوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب شده و آماده راه‌اندازی است و در مجموع ۱۸ هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند.»

به گفته فریدون عباسی که حالا مسند خود را به علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دولت دهم سپرده است، از این تعداد سانتریفوژهای موجود در ایران «نزدیک به ۹ هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کمتر از ۵ درصد را انجام می‌دهند و بیش از ۷۰۰ سانتریفیوژ هم‌زمان در سایت نطنز و فردو، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را انجام می‌دهند.»

به گفته او، اورانیوم غنی‌شده در این تاسیسات در ‌‌نهایت تبدیل به صفحات سوختی می‌شوند که در رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. او همچنین در پایان تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در صدد تولید سوخت‌های جدید معروف به «سیلی‌ساید» است که برای تحقق این هدف به زودی هماهنگی‌های لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

به گزارش افکار نیوز ؛ علاوه بر ارائه آمار دقیق تعداد سانتریفیوژ‌ها در ایران، اعلام خبر مهم خاموشی چندباره نیروگاه اتمی بوشهر به علت مشکلات فنی نیز مورد توجه گسترده رسانه‌های بیگانه قرار گرفت این نکته زمانی اهمیت بیشتری می‌باید که بدانیم این نیروگاه از چندی پیش به شبکه سراسری برق ایران متصل شده و بخشی از نیاز صنایع کشورمان به برق را مرتفع می‌کند از این رو طبیعی است که اعلام خاموشی چندباره این نیروگاه مهم کشورمان با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه شود.

نکته مهم دیگر در این خصوص فضاسازی‌های اخیر گروهک منافقین بود که با اعلام تعداد بسیار زیاد سانتریفیوژ‌ها در ایران قصد تحریک سازمان انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل را داشتند که درایت مسئولان کشورمان این مسئله حل شد اما سخنان روز شنبه فریدون عباسی بار دیگر مسئله مذکور را در رسانه احیا نمود.

استقبال بیگانگان از افشاگری‌های آقای رییس!

همانگونه که انتظار می‌رفت بیان آمار دقیق فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان آنهم توسط مقام اول اتمی ایران حاشیه‌های زیادی را در رسانه‌های معارض ایجاد کرده و زمینه ساز فشارهای جدیدتری به کشورمان شد چنانچه سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» در این زمینه به نقل از عباسی می‌نویسد ایران در مجموع هجده هزار سانتریفیوژ ‌دارد.

این سایت اشاره می‌کند که این تعداد سانتریفیوژ سه برابر بیش از آن چیزی است که تاکنون برآورد می‌شد و مدعی شده که این می‌تواند راهی برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

همچنین خبرگزاری اسوشیتد پرس بر مبنای همین سخنان عباسی نوشت که آمریکا و متحدانش بیم دارند ایران درصدد تولید تسلیحات اتمی برآید!

در همین راستا رسانه‌هایی چون صدای فرانسه، دویچه وله، بی‌بی سی، ایران گلوبال، بالا‌ترین و… ضمن بازتاب گسترده سخنان اخیر رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان و بخصوص قسمت مربوط به تعداد سانتریفیوژ‌ها در ایران به بهره برداری از سوژه جدید خود در هجمه به کشورمان اقدام کردند.

تکرار یک اشتباه بزرگ

البته بیان سخنانی از این دست از سوی آقای عباسی مسبوق به سابقه بود و وی برای نخستین بار نیست که با اعلام برخی مسائل و آمار نسبتا محرمانه ناخواسته زمینه ساز فضای روانی علیه جمهوری اسلامی می‌شود. مهرماه سال ۹۱ بود که فریدون عباسی در گفتگو با روزنامه» الحیات «تصریح کرده بود که به علت عدم امانت داری آژانس بین المللی اتمی و درز اطلاعات محرمانه، جمهوری اسلامی گاهی اطلاعات غلط به کار‌شناسان این سازمان می‌دهند! وی در این مصاحبه گفته بود: سرویس‌های اطلاعاتی غربی، به‌ویژه سرویس امنیتی بریتانیا، در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستند، از جمله درباره دانشمندانی که مأموران اسرائیل آن‌ها را به قتل رساندند.

او گفته بود:» از آنجا که هیچ چاره‌ای نداشتیم، گاهی برای گمراه کردن سازمان‌های امنیتی دیگر، اطلاعات اشتباه در اختیارشان می‌گذاشتیم. برخی اوقات خودمان را ضعیف جلوه می‌دادیم و گاهی نیز مسائلی را گزارش‌ می‌کردیم که ما را قدرتمند‌تر از آن‌چه واقعأ بودیم، نشان می‌داد! «

بیان این سخنان عجیب و دور از انتظار در‌‌ همان زمان واکنش کارشناسان و دلسوزان امنیت ملی را به دنبال داشت. از جمله حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت:» وقتی می‌فرمایند برخی اطلاعات ارائه‌شده غلط بوده است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به خود حق می‌دهد بگوید از کجا معلوم اطلاعاتی که اکنون ارائه می‌شود، نادرست و گمراه‌کننده نباشد؟! «

به تصریح این چهره اصولگرا با توجه به اینگونه خطاهای فاحش، آنهم در پرونده هسته‌ای کشورمان، اولین و ابتدایی‌ترین گام ضروری آن است که اظهارنظر در این باره تنها برعهده مسئول تیم هسته‌ای، سخنگوی تیم و یا شخصیت‌هایی که جایگاه آنان از قبل تعریف شده است، باشد.»

در پایان انتظار می‌رود با ریاست علی اکبر صالحی بر مسند سازمان انرژی اتمی که از دیپلمات‌های کهنه کار ایرانی بوده و ظرافت‌های این عرصه خطیر را به خوبی درک می‌کند شاهد پایان مسائلی از این دست که برای جمهوری اسلامی هزینه درست می‌کند بوده و با اتخاذ تدبیری درست تمامی موضع گیری‌های رسمی در این خصوص صرفا به تیم هسته‌ای و یا سخنگوی وزارت امور خارجه محول گردد.

Share