اخبار ویژه امروز:

کدام‌یک از وزرای پیشنهادی رأی نمی‌آورند؟/ تلاش خاتمی برای شهردار شدن عارف یا مهرعلیزاده

به گزارش دیارمیرزا شنیده‌ایم محمدرضا باهنر این روزها تلاش گسترده‌ای برای رای آوری بیژن زنگنه، عباس آخوندی و عبدالرضا رحمانی فضلی از خود نشان می‌دهد. گفته می‌شود این تلاش ها به درخواست ناطق نوری از باهنر صورت گرفته است.

 

به گزارش دیارمیرزا ، سایت مشرق در زمزمه های خود از گوشه و کنار سیاست آورده است؛n00251585-b

*ارزیابی‌های مشرق از فضای مجلس نشان می‌دهد آقایان محمدعلی نجفی و جعفر میلی‌منفرد از کمترین شانس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان برخوردارند. همچنین احتمال رأی آوری زنگنه، سلطانی‌فر و آخوندی بستگی به لابی‌های سنگینی دارد که بتوانند طی روزهای آینده انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود بیشترین آرای مجلس را سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، حسین دهقان وزیر دفاع و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به دست آورند.

* در صورتی که “بیژن زنگنه” نتواند رأی اعتماد لازم را به دست آورد، از آقایان “مسعود سلطان‌پور” مدیرعامل پیشین شرکت تأسیسات دریایی و “سیف الله جشن‌ساز” مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران به عنوان گزینه‌های بعدی وزارت نفت نام می‌برند.

*شنیده‌ایم محمدرضا باهنر این روزها تلاش گسترده‌ای برای رای آوری بیژن زنگنه، عباس آخوندی و عبدالرضا رحمانی فضلی از خود نشان می‌دهد. گفته می‌شود این تلاش ها به درخواست ناطق نوری از باهنر صورت گرفته است.

*کامران دانشجو از عضویت در هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان انصراف داده است. وی در نامه ارسالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده ” اینجانب از عضویت در هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان معذورم”. علاوه بر احمدی‌نژاد، اسامی اسفندیار رحیم‌مشایی، سید حسن موسوی و حمید بقایی به عنوان هیئت مؤسس دانشگاه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده بود که این شورا با عضویت بقایی و مشایی در هیئت مؤسس مخالفت کرد.

*شنیده‌ایم حمید پورمحمد گل‌سفیدی، قائم‌مقام سابق بانک مرکزی که در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی مدتی بازداشت بود، در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد موفق به دریافت نشان درجه دو خدمت و ۷۵ سکه طلا شده است.

*شنیده‌ایم با توجه به اتمام مأموریت ۴۰ تن از سفرای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام روحانی در روزهای پایانی دولت دهم از دکتر احمدی نژاد خواسته بود از انتصاب سفیران جدید خودداری کند.

* قرار است معاونتی با عنوان “انرژی های نوین” در وزارت نیرو تشکیل شود و سازمان انرژی اتمی که در حال حاضر مستقل و زیر نظر رئیس جمهور است در این معاونت ادغام شود.

*سید محمد خاتمی که نتوانسته همه گزینه‌های خود را به کابینه حسن روحانی وارد نماید در روزهای اخیر تلاش دارد سکان شهرداری تهران را به تصرف اصلاح‌طلبان درآورد. وی از ریاست مسجدجامعی بر شورای شهر و شهرداری عارف و یا مهرعلیزاده دفاع می‌کند.

*برخی اطرافیان هاشمی رفسنجانی قرارداد نظرسنجی چهارساله‌ای را با یک مؤسسه خصوصی بسته‌اند تا طی این مدت از نظرات مردم درباره مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی آگاه شوند. پیش‌پرداخت اولیه این قرارداد بیش از چهار میلیارد تومان بوده است.

*یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ جزء اعضای ستاد کروبی بود، طی سخنانی در جمع هواداران این حزب گفته است: “ما نباید اصراری روی رفع حصر موسوی و کروبی داشته باشیم . حصر به نفع آنهاست. با این انتخاباتی که برگزار شد وضع آنها بدتر شد و دیگر کسی آنها را به حساب نمی‌آورد. حنای تقلب با انتخاب رئیس جمهوری با ۲۵۰ هزار اختلاف رأی دیگر رنگی ندارد. این دو تا بیرون بیایند چه بگویند و چه کسی به حرف آنها گوش می‌دهد؟

*یکی از افرادی که از سال گذشته درصدد راه‌اندازی دانشگاه در کشور است اخیرا مذاکراتی را برای خرید زمینی به مساحت چهارهزار و ۷۰۰ متر در منطقه جماران به قیمت ۴۷ میلیارد تومان آغاز کرده است. برخی منابع هم از واگذاری چند قطعه زمین بلاعوض به این مؤسس دانشگاه توسط یکی از مدیران حکایت دارند.

*سرویس‌های بیگانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی را روی برخی اتباع خارجی نموده‌اند تا بتوانند از آنان که به عنوان سرایدار و کارگر نظافت در برخی دستگاه‌ها و منازل استفاده می‌شود، استفاده امنیتی و خبری ببرند. این کارگران عمدتاً از یکی از کشورهای همسایه به عنوان نیروی کار ارزان وارد کشور شده‌اند.

* گروهی از اصلاح‌طلبان نزدیک به مجمع روحانیون اقدام به برپایی جلسه‌ای در گیلاوند دماوند کرده و به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه روحانی پرداخته‌اند. در این جلسه یکی از افرادی که خود را برای وزارت اطلاعات یا کشور آماده کرده بود با ابراز گلایه و نگرانی از وزرای پیشنهادی گفته است این کابینه را هاشمی چیده و او در حال انتقام‌گرفتن از اصلاح‌طلبان و مجلس‌ششمی‌هاست.

*تیمی از کارگزاران تکنوکرات مأموریت یافته است به هر قیمت ممکن اعم از تطمیع، تخریب و لابی بر نمایندگان و وزیر پیشنهادی، مدیریت شستا را که یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های اقتصادی کشور است به دست آورند.

*برخی معاونان پارلمانی دولت احمدی‌نژاد با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای این روزها سخت در تلاش برای رای آوردن وزرای پیشنهادی حسن روحانی هستند. این معاونان با رایزنی‌های گسترده و دادن وعده‌های رنگارنگ درصددند نماینده شاخصی از مجلس در مخالفت با وزرای پیشنهادی سخن نگوید.

*یکی از نزدیکان روحانی می‌گوید با اشراف نسبی رئیس جمهور بر مسایل و مشکلات کشور، دغدغه وی افزایش یافته به‌گونه‌ای که ساعات استراحت وی به‌شدت کاهش یافته و شبانه‌روز در حال رایزنی و یافتن راه‌حل‌هایی برای خروج از معضلات کنونی است.

*یکی از وزرای پیشنهادی که در آشوب‌های سال ۷۸ دستگیر شده است در پاسخ به علت دستگیری خود گفته بعد از حادثه کوی دانشگاه از بنده دعوت برای حضور در جلسه‌ای شد و من به اتفاق ۷۰ نفر دیگر دستگیر شدم و هنوز هم علت آن بازداشت را نمی‌دانم.

*این روزها اخباری مبنی بر فروش خارج از ضوابط و مقررات قانونی ساختمان سابق کمیته ملی المپیک به گوش می‌رسد. گفته می‌شود این ساختمان به قیمت پایین‌تر از بازار به فرزند یکی از مسؤولان فروخته شده است. کمیته چهارنفره‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است. خسروی‌وفا از نخستین کسانی بود که پرده از این معامله غیرقانونی برداشت.

*عدم به‌کارگیری محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری و مجید انصاری در کابینه حسن روحانی همراه با کنار گذاشتن طیف گسترده‌ای از اعضای مجمع روحانیون، حزب اعتماد ملی، حزب مشارکت، سازمان مجاهدین و طیف افراطی حزب کارگزاران باعث تشدید اختلافات و دلخوری‌ها در جناح فتنه و اصلاح‌طلب شده است.

*برخی کارشناسان با اشاره به اقامت فرزندان برخی از وزرای پیشنهادی در خارج کشور، از این امر به عنوان یک نقطه منفی امنیتی نام برده و معتقدند باید روی این امور و همچنین تابعیت‌های دوگانه دقت لازم شود.

*وزیر خارجه لیبی اعلام کرده به طور متوسط روزانه ۵۰ لیبیایی عضو القاعده در نبردهای سوریه کشته می‌شوند. جبهه النصره به هر یک از فرماندهان لیبیایی ماهانه تا ۳۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کند.

*تحلیل‌گران منطقه با اشاره به طرح تعطیلی سفارتخانه‌های آمریکا و کشورهای غربی در کشورهای منطقه معتقدند این طرح بهانه‌ای برای واردات تجهیزات جدید شنود و جاسوسی و اعزام نیروهای بیشتر به بهانه حفاظت از سفارتخانه‌های غربی است.

*کارشناسان منطقه با اشاره به فعالیت مستمر دانشگاه‌ها، سینماها، ساخت سریال‌های تلویزیونی و اجرای تئاتر و موسیقی در دمشق و شهرهای مهم سوریه طی دو سال گذشته، این موضوع را دلیلی بر ریشه خارجی داشتن ناامنی‌ها در سوریه می‌دانند و معتقدند مگر می‌شود ریشه اعتراضات سوریه را مردمی دانست اما برای یک روز هم کلاس درس دانشگاه‌ها که معمولاً به عنوان کانون اعتراضات مردمی عمل می‌کنند تعطیل نشده باشد؟

Share