کاهش میزان متوسط بارندگی در گیلان/ لزوم صرفه جویی در مصرف آب

به گزارش دیار میرزا سیف الله آقابیگی پیش ظهر شنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ها افزود: طی ۱۰ ماهه گذشته میزان نزولات جوی در حوضه آبریز دریای خزر و همچنین حوضه آبریز سفیدرود بزرگ نسبت به میانگین دوره متوسط مشابه دراز مدت و سال آبی گذشته، با کاهش چشمگیری همراه بوده است. وی اظهارداشت: […]

به گزارش دیار میرزا سیف الله آقابیگی پیش ظهر شنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ها افزود: طی ۱۰ ماهه گذشته میزان نزولات جوی در حوضه آبریز دریای خزر و همچنین حوضه آبریز سفیدرود بزرگ نسبت به میانگین دوره متوسط مشابه دراز مدت و سال آبی گذشته، با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

وی اظهارداشت: از ابتدای مهرماه سال ۹۱ تا پایان تیرماه سال جاری ارتفاع ریزش های جوی در حوضه آبریز دریای خزر ۳۷۲ میلیمتر گزارش شده که این میزان بارش نسبت به میانگین دوره مشابه متوسط دراز مدت (۳۸۱ میلیمتر) دو درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۴۷۲ میلیمتر) ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: طی این مدت در حوضه آبریز سفیدرود بزرگ ارتفاع ریزش های جوی ۲۸۳ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره متوسط مشابه دراز مدت (۳۴۰ میلیمتر) ۱۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۷۹ میلیمتر) ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین میزان متوسط بارش در این استان از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان تیر ماه سال جاری ۷۲۱ میلیمتر ثبت شد که این میزان نسبت به میانگین دوره متوسط مشابه دراز مدت(۸۳۹ میلیمتر) ۱۴ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (هزار و ۸۱ میلیمتر) ۳۳ در صد کاهش را نشان می دهد.

آقابیگی در ادامه از نصب ۱۲۲ عدد تابلوی هشدار دهنده در حریم رودخانه ها و مخزن سدهای گیلان خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۲ عدد تابلوی هشدار دهنده استاندارد با مضامین شنا کردن ممنوع، احتمال غرق شدن، شنا در کانال ممنوع، برداشت شن و ماسه ممنوع ، تخلیه زباله ممنوع، تهیه و در حریم مخزن سد و رودخانه های استان نصب شد.

وی عنوان کرد: با نصب این تعداد تابلو و ۱۳۲ عدد تابلوی منصوبه گذشته، مجموع تابلوهای هشداردهنده نصب شده در حاشیه رودخانه ها، حریم مخزن سدها، ورودی و خروجی برخی اتوبان ها به دریاچه سد، اطراف کانالها به ۲۵۴  عدد تابلو رسید.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان یادآورشد: هر ساله به دلیل بی توجهی و عدم رعایت نکات ایمنی اعلام شده در خصوص منع ورود به تاسیسات آبی تعدادی از هموطنان در سراسر کشور جان خود را از دست می دهند بنابراین از مسافران و هم استانی ها به ویژه کشاورزان و ساکنان حریم رودخانه و کانال های آبرسانی تقاضا می شود برای جلوگیری از هر گونه حادثه دلخراش با توجه به تابلوهای نصب شده موارد احتیاط و ایمنی را رعایت و از ورود به رودخانه ها، کانال ها، انهار و تاسیسات آبی  استان به طور جدی خودداری کنند.

Share