نظر یک خارجی درباره وزیر دفاع پیشنهادی

به گزارش دیارمیرزا : وب سایت المانیتور در تحلیلی به بررسی شخصیت و ویژگی های وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری کشورمان برای پست وزارت دفاع پرداخته است. المانیتور در این تحلیل، حسین دهقان را شخصیتی با تجربه، معتدل و مرتبط با همه نیروهای داخلی و خارجی در حوزه سیاست دفاعی و سیاست‌های سپاه پاسداران دانسته است که […]

به گزارش دیارمیرزا : وب سایت المانیتور در تحلیلی به بررسی شخصیت و ویژگی های وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری کشورمان برای پست وزارت دفاع پرداخته است.

المانیتور در این تحلیل، حسین دهقان را شخصیتی با تجربه، معتدل و مرتبط با همه نیروهای داخلی و خارجی در حوزه سیاست دفاعی و سیاست‌های سپاه پاسداران دانسته است که در مجموع حائز همه شرایط برای احراز پست وزرات دفاعی کابینه حسن روحانی بوده است.

المانیتور در این مقاله پس از بررسی سوابق حسین دهقان از جمله بیان جزئیاتی از سال‌های حضور و ارتباط او با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های سیاسی اصول‌گرا و اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب، نوشته است که او گزینه‌ای معتدل میان سردار وحید و سردار علایی محسوب می‌شود.

از نگاه این رسانه پرمخاطب فعال در حوزه خاورمیانه، سردار دهقان نه به اندازه سردار علایی یک اصلاح‌طلب تند است که برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های اصول‌گرایی با او زاویه داشته باشند و نه به اندازه سردار وحید وزیر دفاع دولت احمدی‌نژاد به محافظه‌کاران و اصول‌گرایان تند نزدیک است که اعتراض هواداران روحانی و کسانی که به او رأی داده‌اند را برانگیزد.

از نگاه ویل فولتون نویسنده آمریکایی این مقاله که کارشناس مسائل ایران در واشنگتن است، حسین دهقان از این لحاظ که گزینه‌ای مورد قبول سپاه پاسداران و نیروهای معتدل در جغرافیایی سیاسی ایران است یکی از بهترین انتخاب‌های روحانی برای این وزراتخانه حساس و کلیدی محسوب می‌شود.

نویسنده سه دلیل عمده برای مناسب بودن انتخاب دهقان به عنوان گزینه روحانی برای پست وزارت دفاع را این گونه برشمرده است:

نخست: حضور هفت ساله او در وزارت دفاع که برای روحانی مهم است چرا که قرار بر این است او وزرایی را انتخاب کند که بیشترین ارتباط و آشنایی را با حوزه کاری خود داشته باشند.

دوم: ارتباط بسیار خوب و دقیق دهقان با شرکا و نیروهای فعال منطقه‌ای مرتبط با ایران از جلمه حزب‌الله، حماس و سوریه است.

سوم: اینکه موقعیت دهقان هم درمیان محافظه‌کاران و هم درمیان اعتدال‌گرایان جمهوری اسلامی بسیار ویژه و مناسب است. او عضو حزب اعتدال و توسعه روحانی است و اخیرا به عنوان مشاور رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران علی لاریجانی و نیز مشاور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و از جمله دیگر نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کرده است و ارتباط نزدیکی با علی شمخانی دارد. او همچنین یکی از امضاء‌کنندگان نامه اعتراضی به عملکرد محمود احمدی‌نژاد در اوت سال ۲۰۱۲ است که همراهی برخی از وزراء و مدیران سابق او را نیز به همراه داشت و از این لحاظ نیز با اردوگاه احمدی نژاد به اندازه کافی فاصله گرفته است.

ویل فولتون سپس این گونه استنتاج کرده است که با وجود فشاری که به آقای روحانی برای استفاده از نیروهای معتدل در کابینه وجود دارد حسین دهقان گزینه مناسب‌تری برای تصدی این پست نسبت به گزینه حسین علایی و یا گزینه باقی ماندن وحید در سمت خود محسوب می شود.

المانیتور در ادامه نوشته است حسین دهقان باتجربه است و در عین حال تمایلات سیاسی افراطی ندارد و از این رو در صورتیکه مخالفت‌هایی جدی علیه او در مجلس مطرح نشود او از حمایت کامل برخوردار خواهد بود.

Share